Loop med passasjerfly?

Det var ihvertfall noen som gispet litt nervøst når prototypen(?) til 707 gjorde en roll foran inviterte gjester:

As part of the Dash 80's demonstration program, Bill Allen invited representatives of the Aircraft Industries Association (AIA) and International Air Transport Association (IATA) to the Seattle's 1955 Seafair and Gold Cup Hydroplane Races held on Lake Washington on August 6, 1955. The Dash-80 was scheduled to perform a simple flyover, but Boeing test pilot Alvin "Tex" Johnston instead performed a barrel roll to show off the jet airliner

The next day, Allen summoned Johnston to his office and told him not to perform such a maneuver again, notwithstanding Johnston's assertion that doing so was completely safe. The barrel roll story appears on a video called Frontiers of Flight - The Jet Airliner, produced by the National Air and Space Museum in association with the Smithsonian Institution in 1992.

Boeing Chief Test Pilot John Cashman stated that just before he piloted the maiden flight of the Boeing 777 on June 12, 1994, his last instructions from then-Boeing President Phil Condit were "No rolls"
http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_367-80#The_barrel_roll

Etter hva jeg husker å ha lest så var det mye som sto på spill for Boeing rent økonomisk og hadde flyet ikke tålt det så ville det vært et hardt slag for Boeing.
 
En tidligere Fornebu-historie fra tårnet var at en DC9-21 krysset sin egen akse to ganger under en testflight. Vet ikke om det er mye sannhet i den..
 
Ble det ikke gjort en Barrel roll med FedEx 705 (DC10) som ble forsøkt kapret i 1994?

Det var N306FE, hver gang jeg lasset/losset det flyet tenkte jeg på hva som skjedde ombord når dette flyet ble forsøkt kapret. Utrolig god jobb av pilotene, men er ikke sikker på om dette flyet gjorde en full barrel-roll.
 
For å loope må man trekke 3-5 G for å komme så raskt opp i vertikalen at man klarer å fly kontrollert gjennom vertikalen og inverted, og har nok fart på toppen til at flyet fremdeles "flyr". Uttrekket blir gjerne også 3-5 G for at man ikke skal komme i stup.

Til dette trenger man vinger og skrog sterke nok til belastningen, og da er man utenfor "normal" category passasjerfly er sertifisert for. Man trenger ellers motorkraft nok, og det er det mange fly som har dersom de ellers er lastet lett.
 
----
Flyet (ATR) hadde neppe tålt en loop som ikke var 100 % perfekt, men en god roll er vesentlig mindre farlig for et slikt fly. Det vet selvfølgelig den gode Jørgen Nielsen (er vel gammel jagerpilot?). Men han hadde nok vært i trøbbel om den ene eller begge motorene kuttet midt i rollen. ATR'en er ikke akkurat designet til den type operasjoner (uten "invertede" systemer).

Tally-ho
 
----
Flyet (ATR) hadde neppe tålt en loop som ikke var 100 % perfekt, men en god roll er vesentlig mindre farlig for et slikt fly. Det vet selvfølgelig den gode Jørgen Nielsen (er vel gammel jagerpilot?). Men han hadde nok vært i trøbbel om den ene eller begge motorene kuttet midt i rollen. ATR'en er ikke akkurat designet til den type operasjoner (uten "invertede" systemer).

Tally-ho

Så at billederne er fjernet fra det andet link, men der er bileder her:

http://www.flightglobal.com/articles/2008/05/16/223759/atr-may-have-been-damaged-in-barrel-roll.html
 
Det var N306FE, hver gang jeg lasset/losset det flyet tenkte jeg på hva som skjedde ombord når dette flyet ble forsøkt kapret. Utrolig god jobb av pilotene, men er ikke sikker på om dette flyet gjorde en full barrel-roll.

Så Air Crash Investigation episoden om denne hendelsen i går. Styrmannen sa at han ikke gikk helt rundt, men til omtrent 140 grader, fordi at på 180 hadde han ikke kunnet se veldig mye utenfor.
 
Herregud, hvor jeg elsker den fyren Bob Hoover!!! Han er den cooleste og råeste flygeren som noen gang har levd! Og når han tillegg fly rundt med stråhatt - kan man ikke si annet enn "RESPECT, MAN!!" :cool:

Har sett andre videor med Bob Hoover og Aero Commander som er helt ubegripelig tøffe! Årets EAA AirVenture 2011 vil hedre Bob med en egen "Bob Hoover Tribute Day" - helt fortjent! Mer om "Hoovern's" karriere kan du lese her:

http://www.airventure.org/news/2010/101216_hoover.html

Og en video:

http://www.youtube.com/watch?v=B09nWQHdRiU&feature=player_embedded

Steinar
http://www.seabee.info
 
Last edited:
Back
Top