Longhaulfly Europa-Tel Aviv (splittet fra Swiss trenger større fly)

Herlov

ScanFlyer Gold
Longhaulfly Europa-Tel Aviv (splittet fra Swiss trenger større fly)

Hvorfor i all verden bruker de B777-300ER fra Zurich til Tel Aviv?
 
Re: Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

Hvorfor i all verden bruker de B777-300ER fra Zurich til Tel Aviv?

Er nok flere årsaker, men Swiss har ofte fløyet større fly her. Er nok en kombinasjon av etterspørsel, samt for og fylle opp programmet med en kortere tur, da veldig mange av Swiss sine kommende 777-ruter jo er rotasjoner på mer enn 24t
 
Re: Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

ZRH-TLV er litt lenger enn OSL-BGO .. det er som Someone sier, en kombinasjon av behov for større materiell og praktisk skedulering. Har man stor nok flåte, er det lettere med noen slike 'oddball'-ruter - særlig når man kan tjene penger på det.
 
Re: Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

TG bruker ofte 380 BKK HKG , vel to timer.
 
Re: Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

Det er mange som flyr til og fra TLV...

Jepp, WB på Tel Aviv-Europa er mer regelen enn unntaket fra nettverkselskapene i Europa. Swiss flyr jo idag ZRH-TLV med A333/A343 på stort sett alle avganger så at de setter inn B773ER er ikke sjokkerende.

Som nevnt passer Europa-Israel i mange tilfeller godt inn i rotasjonene og etterspørselen er høy i det israelske markedet av mange grunner. Fullstendig fravær av MEB3 i Israel er vel heller ikke skadelig for andre selskaper ;)
 
Last edited:
Re: Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

Jepp, WB på Tel Aviv-Europa er mer regelen enn unntaket fra nettverkselskapene i Europa. Swiss flyr jo idag ZRH-TLV med A333/A343 på stort sett alle avganger så at de setter inn B773ER er ikke sjokkerende.

Det er vel ikke det lenger? Heller omvendt vil jeg si, ettersom Lufthansa har gjort om alle sine FRA/MUC-TLV rotasjoner til A320-familien. Austrian og Brussels bruker også samme type fly. Swiss er eneste i gruppen som fortsatt kjører widebody, men denne blir også nedgradert til A321 med jevne mellomrom ettersom når det blir snag i flåten blir denne ruten ikke prioritert.
 
Re: Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

BA bruker 777 på den ene rotasjonen. 787 på kommende vinterprogram

Men ser både AF og KL bruker narrowbody nå. Mener de brukte widebody før de også?
 
Re: Longhaulfly Europa-Tel Aviv (splittet fra Swiss trenger større fly)

Turkish er store på TLV , tror de har 6-8 daglige, noen med widebody. Kommer nok litt an på etterspørsel.
 
Re: Longhaulfly Europa-Tel Aviv (splittet fra Swiss trenger større fly)

Swissair/Swiss har alltid hatt et godt grep om USA-TLV markedet også. Da jeg jobbet for Swissair i Atlanta hadde vi ofte mange passasjerer som skulle videre til TLV. Bl.a. veldig mye kirkegrupper som skulle på 'guided tour'.
 
Re: Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

BA bruker 777 på den ene rotasjonen. 787 på kommende vinterprogram

Godt poeng, BA ser ut til å satse på TLV-ruten. De har brukt en blanding av 3-klasse 777 og A321 dog med en "skikkelig" business klasse med lie-flat senger (ex-BMI mid-haul maskiner). Nå tar de inn 787 på vinterprogrammet, og på sommer 2016 har de annonsert introduksjon av 4-klasse 777, altså med First.

Det eksisterer et betydelig premium segment på TLV spesielt med videreforbindelser til USA. Mange betalingsvillige kunder har forlatt LH da de har et forferdelig NEK business produkt på ruten. Spørs om ikke BA, Swiss og muligens også Turkish har snappet opp en god del premium kunder som ønsker widebody og seter de kan sove i.

Turkish er forøvrig største utenlandske selskap på TLV nå og sier nå selv at de har tatt mye kunder fra Lufthansa etter de nedgraderte TLV fra longhaul til shorthaul destinasjon.

Mer info om Turkish på TLV: http://www.globes.co.il/en/article-turkish-airlines-vp-israel-is-our-busiest-route-1001003747
 
Re: Longhaulfly Europa-Tel Aviv (splittet fra Swiss trenger større fly)

Pluss Turkish har kort flytid til Istanbul og skal man langt etterpå, spiller seter på det korte strekket ikke så rolle
 
Back
Top