En periode var jeg på en del møter i London (i nærheten av Picadilly-line). De som jobbet der sa at de fleste utlendinger ofte gjorde den tabben å ta taxi fra LHR (dyrt og ofte mye kø/lang tid). Man vet aldri hvor lang tid taxituren tar, men den kunne ta minst dobbelt så lang tid som The Tube. Tuben tar som du sier ca. 50 minutter, og det gjør den uavhengig av rush-trafikken.
Men tilbake til fakta: Regn med at det tar 1.5-2 timer fra LCY til LHR (stasjon til stasjon) med kollektivtransport, så kommer gangtiden på flyplassen i tillegg.
http://www.tfl.gov.uk/ Hvis han ikke er reisevant blir det fort famling og fomling, og tiden går fort når hvis man kommer på villspor under bakken.
Fra ankomst LCY til avgang LHR 3.5 timer, to timer transfertid så har man 1.5 time igjen til å vente på baggasje, immigrasjon, forsinkelser inn/ut/underveis, innsjekk på LHR, security på LHR.
Eksempel: Light Rail fra LCY kl. 0945 to bytter underveis, ank LHR T1-3 11.11
Det kan være langt å gå på LHR så regn med i beste fall han er i innsjekk kl. 1125.
Det er viktig å sjekke cut-off-tiden på innsjekk på LHR som sikkert varierer mellom både terminaler og selskap. BA skriver at de har cut-off på 45 minutter på innsjekk, og på T5 må man være gjennom security minst 35 min før avgang. Kenya og South African sier på sine websider
Passengers are required to check in at least two and a half hours before departure of flight (irrespective of Class of travel) Kjenner ikke status på security på T3 nå, men husker at det for noen år siden var et mareritt å komme gjennom.
Du seier heller ikke noe om han har gjennomgående billett, dvs. får han ut boarding-kort i Oslo, eller om han kan sjekke inn på nett for flighten fra LHR. Uansett må han dra med seg baggasjen og lever den på LHR.
Kan være en billig forsikring å se om man kan kjøpe seg opp en bookingklasse hos SAS eller kjøpe ny billett med et eller annet selskap. Uansett - sjekk om resieforsikringen dekker evt. det at han mister flyet i London.
Min test:
Ville jeg anbefalt en slik connection til broren min? Nei.
Min konklusjon:
Er man kjent, vet hvor man skal og hvordan man kan short-cute hvis det blir problemer så går det. Ville ikke satse på en slik connection selv dersom jeg skulle til Afrika.
Lykke til!