Logikk bak selskapskoder

stripes

Newcomer
På eldre flyselskaper er det en logisk sammenheng mellom flyseskapenes koder og navn (AF = Air France, BA = British Airways, LH = Lufthansa etc). På nyere selskaper er ikke denne logikken like fremtredende; jeg ser hvertfall ikke automatisk linken mellom DY og Norwegian, for å ta et nærliggende eksempel.

Er det noen logikk rundt hvordan disse kodene blir tildelt?
 
det hjalp nok å bli grunnlagt på 1940-tallet.... Nå er det jo ikke så lett å få en kode som matcher selskapets navn - med så mange flyselskap rundt om i verden, blir det jo også mer og mer vanlig at nye selskaper får koder som er kombinasjoner av bokstaver og tall. De fleste selskaper ønsker seg nok en kode som raskt kan identifiseres med selskapets navn, men de må nok ta det de får fra IATA....

Av og til dukker jo koder opp igjen - som FlyNordic som har skaffet seg LF (tidligere Linjeflygs kode), kanskje Norwegian ender opp med BU når SAS gir slipp på den.... (og SAS Norge ikke lenger har eget AOC)??
 
Med andre ord så var det en logikk i begynnelsen, men nå er det så mange flyselskaper at de logiske kodene for de fleste er opptatt, og dermed blir de mer tilfeldige?

Takk for oppklarende svar!
 
Stemmer bra det. Hvordan kan da et av verdens elste flyselskap, Finnair, ha en kode som er AY?

Simpelt!

Flyselskapet hette tidligere Aero O/Y, første og siste bokstaven blir AY det!
 
Back
Top