• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Loggbok for flyreiser

DY_ENZV

ScanFlyer Blue
Hei dere!


Har i mange år benyttet meg av FlightMemory for å logge flyvninger som passasjer. Jeg lurer derimot på om det er noen som kjenner til noen alternativer? Vet noen også om noen gode apper for dette? Det meste jeg har sett i feks AppStore er mer rettet mot flyvere enn entusiaster.

Ha en fortsatt god dag! :)
 
Et spørsmål om FR24: På kartet presenteres rutene kun i luftlinje, men FR tracker jo tilnærmet nøyaktig rute. Beregnes kilometer fløyet fra luftlinje eller utfløyet distanse?

Tror utgangspunktet er storsirkelen, men ser at det er et par miles avvik fra hva Flightradar oppgir i oversikten min, og hva gcmap oppgir. FR24 sier f.eks at CPH-IAD er 4068 miles, mens GC Map sier 4074. På kortere strekk så ser det ut til å ikke være like store avvik (f.eks KRS-OSL er 174 miles både på FR og GCMap) :) :fly
 
Tror utgangspunktet er storsirkelen, men ser at det er et par miles avvik fra hva Flightradar oppgir i oversikten min, og hva gcmap oppgir. FR24 sier f.eks at CPH-IAD er 4068 miles, mens GC Map sier 4074. På kortere strekk så ser det ut til å ikke være like store avvik (f.eks KRS-OSL er 174 miles både på FR og GCMap) :) :fly
Det er nok nesten aldri at to ulike turer mellom to store flyplasser er like på mila. På release har vi både air distance og track distance, men hver dag er forskjellig. Vind, temp etc er jo aldri konstant, og trafikk, vær, runway in use er forskjellig. Derfor er flytiden på schedule som du ser måneder i forveien ett gjennomsnitt av ukens, månedens tid.
Det blir nok veldig små forskjeller i Norge der landet er et par nautiske mil på det smaleste og over atlanteren der du kun har så mange tracks, men på en transcon i USA er forskjellene store. Ofte over en time tidlig vestover om vind ikke er så sterk som vanlig. Det kan og justeres ved og fly ruter som er kanskje 4-600 nautiske fra hverandre og vel så det. Ofte over Canada og noen ganger følger vi grensa til Mexico en stund.
Jetstreamen er den viktigste faktor i ruteplanlegging, men høytrykk og lavtrykk styrer den. Og bare rullebane og approach gjør store forskjeller, opptil 15 minutter lengre enn planlagt om de får den som tar lengst tid. Det gjør og stor forskjell på EFOB, Estimated Fuel On Board.
 
Takk for tips! Var faktisk ikke helt klar over at Flightradar24 hadde egen loggbok. Får prøve denne :)
 
Er det noen måte å lempe over data fra Flightmemory til Flightradar24 uten å være indisk programmerer?
 
Er det noen måte å lempe over data fra Flightmemory til Flightradar24 uten å være indisk programmerer?

Hvis du får eksportert lista di fra Flightmemory til en CSV-fil, så kan du importere den til Flightradar24 under Settings - Import - Import CSV
 
Tror ikke Flightmemory har en eksporteringsfunksjon, men per GDPR kan du vel be om en kopi av all infoen din tilsendt kanskje?
 
Flight log app - forslag?

Noen som har tips til gode apper der man kan logge flyvninger som pax?
 
Da jeg hadde min første flytur (i 1953 har jeg blitt fortalt)fikk jeg en SAS Passenger loggbok (dessverre tapt for mange år siden :cry:
På et av mine mange besøk i Toronto fant jeg et sted som heter AvWorld, like vest for Pearson.
Der fant jeg denne:

og på innsiden:

kan man føre Dato, Flyselskap, Rutenr, Flytype, Registering, Fra/Til, Flytid, Distanse, og til slutt et felt som flygerene ikke kan motstå å signere eller skrive en anmerkning....
Bare gi den til en av kabin personalet og be om ar den blir brakt til "kontoret" foran...

Scooter01 ^_^
 
Back
Top