• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LN-WDE levert ??

Hvorfor kan ikke flyene settes i drift umiddelbart etter delivery? Er det ikke lite økonomisk å la fly stå på bakken i mange dager?

Flyet ble overlevert for flere måneder siden, og har stått lagret i Calgary, så noen dager fra eller til spiller neppe noen stor rolle...
 
En skulle tro at fly som kom rett fra fabrikken er i perfekt stand. Men det er de ikke.Husk at mye av et fly er "hand made". Et selskap vil derfor ha en grundig gjennomgang før det settes i drift. Dette er også en garanti sak. BU fant mye "snag" på fly som kom direkte fra Boeing. Det lå i hangar på Sola fort vekk en uke fjorten dager før det kom i drift...
 
En skulle tro at fly som kom rett fra fabrikken er i perfekt stand. Men det er de ikke.Husk at mye av et fly er "hand made". Et selskap vil derfor ha en grundig gjennomgang før det settes i drift. Dette er også en garanti sak. BU fant mye "snag" på fly som kom direkte fra Boeing. Det lå i hangar på Sola fort vekk en uke fjorten dager før det kom i drift...

Det er ikke normalt lengre.. I følge vår venn i Houston, tar det ikke mer enn et par tre dager før nye fly blir satt i trafikk. Flyselskapene flyr jo selv en rekke test flighter hos Boeing før de flyr maskinene hjem

De to, tre dagene brukes til installasjon av f.eks winglet eller andre spesial tilpassninger
 
Feil! Den nye generasjonen Q400 er et helt annet fly enn den forrige generasjonen som ble satt på bakken høsten 2007. De nye Q400-flyene er fabrikknye fly som har tatt opp i seg de tekniske utfordringene som har vært med den forrige modellen av flyet. De nye flyene har mer enn 150 modifikasjoner.
 
Last edited:
Nye fly blir ofte litt moddet i cockpit for å standardisere dem i henhold til resten av flyflåten. Dreier seg ofte om bytte av radioutstyr, plassering av FMS og diverse instrumenter osv. Kan kanskje være det som er tilfelle med WDE også.
 
Noen som vet om de nye Q400'ene til WF har oppgradert EFIS-/avionikkpakke?

"Ny" EFIS skal ha muligheter til å tegne kurvede linjer, trender, arc to TOC/TOD, VNAV i climb og direkte kopbling fra LNAV til ILS/APP.
 
Back
Top