LN-SUB DC-6B

Per-K

Newcomer
Hei
Jeg rydder i gamle dias.
Desverre har jeg ikke filmscanner, men bruker et D7000 med den nye Nikkor macro 40 mm og avfotograferer dias direkte med fremkalling Lightroom.
Jeg fant noen dias fra den tid jeg var i militæret, nærmere bestemt en transport fra Kjevik til Kirkenes våren 1964 med Braathens DC6b LN-SUB.
Bilde 3 viser "gamle" gode Forneu slik det så ut i området den gang.
Kvaliteten er ikke optimal, men er den beste jeg kunne få til, og jeg husker flyturen som om den var i går. Særlig den flotte motorlyden - vi hører ikke slikt nåtildags.
Tro hva som skjedde med LN-SUB etter 1969 som er året med det siste foto av maskinen på Airliners.
Enjoy.

Hilsen PK

p.s.
Flyprat er et flott forum for oss pasjonerte flyinteresserte - takk til alle som bidrar!
 

Attachments

  • LN-SUB_1.jpg
    LN-SUB_1.jpg
    74 KB · Views: 2,086
  • LN-SUB_2.jpg
    LN-SUB_2.jpg
    84.5 KB · Views: 2,074
  • LN-SUB_3.jpg
    LN-SUB_3.jpg
    114.8 KB · Views: 2,041
Re: LN-SUB DC6b

Gamle LN-SUB lever ennå, nå som N151 hos Everts Air Cargo i Alaska. Det er bygget i 1958 og kom til BU november 1962 og var der til 1/6 1971 da den ble LN-MTV (Saga Norsk Flytjeneste/Trollair). Ble i 1972 solgt til Belgia og hadde der reg'ene OO-LGV/OO-VGL. Solgt til Canada og bygget om til brannslokkerfly(tanker) i 1976 og fikk reg C-GICD. Solgt videre og bygget om til frakter i 1997 og fikk da nåværende reg, N151. Meget interessante historiske bilder.
 
Last edited:
Re: LN-SUB DC6b

N151 knipset jeg i ANC for noen år siden ..

N151.jpg


Morsomme bilder! Takk for at du lastet dem opp!!
 
Re: LN-SUB DC6b

Ble i 1972 solgt til Belgia og hadde der reg'ene OO-LGV/OO-VGL.

Och här en bild på OO-LVG (inte OO-LGV) som var reg. före OO-VGL. Bilden tog jag på Le Bourget 4 juni 1973 på den tiden då det fanns en utmärkt åskådarterass på LBG.
 

Attachments

  • OO-LVG.jpg
    OO-LVG.jpg
    66.5 KB · Views: 1,955
Re: LN-SUB DC6b

Spennede bilder, og takk for at du deler de med oss !

Jeg legger ved 4 bilder av c/n 45496 fra samlingen min.

Happy collecting,
Ruben

DC-61.jpg


LN-MTV10.jpg


LN-MTV200708.jpg


DC-66.jpg
 
Re: LN-SUB DC6b

Hvar med på siste testflighten med LN-SUT mener det var.Siste DC6eren til Braathens,den gikk til Delta Airtransport i Belgia.Bjarne Florvåg var kaptein og min far var Aut.mek på testfligten som gikk over Nordsjøen.Det var den tøffeste testflight jeg har vert med på.Jeg og kapteinen ifra Delta måtte spy.
Etter testfligten var det kun en feil og det var att den ene vinduspusserbladet trengte en liten justering.
Tror noen av Braathens SAFE DC6B ble solgt til Syrian Arab Airlines.

Braathens hadde egen Norsk ansatt i New York som kun kjøpte surplus deler til Braathens og Loftleider sine DC6ere ,hjelpte nok sikkert andre flyselskaper med deler i god Braathen ånd.:flyrr
 
Re: LN-SUB DC6b

Hvar med på siste testflighten med LN-SUT mener det var.Siste DC6eren til Braathens,den gikk til Delta Airtransport i Belgia.Bjarne Florvåg var kaptein og min far var Aut.mek på testfligten som gikk over Nordsjøen.Det var den tøffeste testflight jeg har vert med på.Jeg og kapteinen ifra Delta måtte spy.
Etter testfligten var det kun en feil og det var att den ene vinduspusserbladet trengte en liten justering.
Tror noen av Braathens SAFE DC6B ble solgt til Syrian Arab Airlines.

Braathens hadde egen Norsk ansatt i New York som kun kjøpte surplus deler til Braathens og Loftleider sine DC6ere ,hjelpte nok sikkert andre flyselskaper med deler i god Braathen ånd.:flyrr

Tror du minns fel då LN-SUT , som kom till Braathens från Transair (SE-BDG) , såldes till Grönlandsfly som OY-DRC.
 
Re: LN-SUB DC6b

LN-SUT lever vel også om jeg ikke husker feil. Er ikke det SUT som for ett års tid siden ble "ferry" fløyet til en grus-stripe i Sør Afrika?
 
Re: LN-SUB DC6b

Tror du minns fel då LN-SUT , som kom till Braathens från Transair (SE-BDG) , såldes till Grönlandsfly som OY-DRC.

Mener att Braathens fikk ingen DC6ere ifra Tranair,Braathens hadde en bastrad en DC6A,tror det var fraktedør på den.
Noen kom ifra Northwest og Cathey.
 
Re: LN-SUB DC6b

Mener att Braathens fikk ingen DC6ere ifra Tranair,Braathens hadde en bastrad en DC6A,tror det var fraktedør på den.
Noen kom ifra Northwest og Cathey.

Om du inte tror mig så kan du exempelvis titta i Kay Hagbys utmärkta norska register. LN-SUH/LN-SUI (nr. 2) kom via Boreas Corp. till Braathens från Transair och LN-SUM/LN-SUT kom också närmast från Transair.
Den DC-6A du nämner var LN-SUI (nr. 1). LN-SUB kom från Cathay Pacific.
 
Re: LN-SUB DC6b

Denne er å få kjøps hos Smaal World Models , diecast i 1:200. Dyr, (med mva og toll) MEN et lite smykke til daglig glede og minne der den står i glasskapet blandt mye nytt og gammelt SAS !
 
Re: LN-SUB DC6b

Om du inte tror mig så kan du exempelvis titta i Kay Hagbys utmärkta norska register. LN-SUH/LN-SUI (nr. 2) kom via Boreas Corp. till Braathens från Transair och LN-SUM/LN-SUT kom också närmast från Transair.
Den DC-6A du nämner var LN-SUI (nr. 1). LN-SUB kom från Cathay Pacific.

Beklager,jeg tok feil:(
 
Re: LN-SUB DC6b

Takk til Per-K for fine bilder fra 1964, ser gjerne flere slike :)

Og til fokkeren: den siste DC-6B hos BU som du var med på testflight i, var LN-SUK som var hos BU helt til 1973, og vel på sett og vis ble avløst av den 5. B737: LN-SUD
 
Re: LN-SUB DC6b

Takk til Per-K for fine bilder fra 1964, ser gjerne flere slike :)

Og til fokkeren: den siste DC-6B hos BU som du var med på testflight i, var LN-SUK som var hos BU helt til 1973, og vel på sett og vis ble avløst av den 5. B737: LN-SUD

Tusen takk for informasjon,Etter fadderen sa var han den lengst flyene flyger ifra andre verdenskrig.

Mens du er inne på B737-205,har det Ludvig G.Braathens rederi som eide LN-SUG?
 
Re: LN-SUB DC6b

Tusen takk for informasjon,Etter fadderen sa var han den lengst flyene flyger ifra andre verdenskrig.

Mens du er inne på B737-205,har det Ludvig G.Braathens rederi som eide LN-SUG?

Bjarne Florvaag var den siste "krigeren" i BU i hvert fall, om det var andre norske etter ham i andre selskaper vet jeg ikke. Såvidt jeg husker var han navigatør på Lancaster i Bomber Command og startet i BU som navigatør på DC-4 før han konverterte til pilot en gang på femtitallet.

Jeg aner at du har rett angående SUG. Men den (og SUD, tror jeg) ble solgt og tilbakeleaset tidlig på åttitallet. Dette var de første 737-205 som ikke var eid av Braathens SAFE.

Alt etter hukommelsen.... ;)
 
Re: LN-SUB DC6b

Jeg var på Sola og så på, da LN-SUK forlot Braathens SAFE og Norge i 1973 :D Desverre har jeg ikke bilde:headbang
 
Back
Top