• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LN-RPU til salgs

Someone

Moderator
Medlem
Ser LN-RPU sin eier, Kahala Aviation, har lagt den ut for salg eller dry lease på Boeing sine hjemme sider. Antar det er endel av forhandlingene om ny leieavtale med SAS og den fort blir værende hos SAS? Avhengig av hva skrapverdien er verdt i forhold til hva SAS er villigo til å gi.

Forhåpentligvis blir det en lavere leiesum, da alternativet til en 13 år gammel -600, vel er huggeren.

Husker jeg rett så er vel dette ganske normalt i slike forhandlinger og ikke første gang et leasingselskap forsøker selge en av SAS sine -600?
 
...

Husker jeg rett så er vel dette ganske normalt i slike forhandlinger og ikke første gang et leasingselskap forsøker selge en av SAS sine -600?

Her ligger jo tenke-feilen. De er ikke "SAS-sine". De tilhörer til leie-selskap og dersom SAS ikke tilbyr en leiesum som leie-selskap anser som finansielt fornunftig, sa vil de ta tilbake flyet, la den skrote og selge alle deler som kan selges.

At man legger flyene ut for sale/lease i god tid för en lease utlöper er normalt business. Fordi slik far alle interesserte selskaper sjansen a by for flyet, og jo mere som byr, jo bedre blir prisen som man kan oppna for leie eller salg...
 
Her ligger jo tenke-feilen. De er ikke "SAS-sine". De tilhörer til leie-selskap og dersom SAS ikke tilbyr en leiesum som leie-selskap anser som finansielt fornunftig, sa vil de ta tilbake flyet, la den skrote og selge alle deler som kan selges.

At man legger flyene ut for sale/lease i god tid för en lease utlöper er normalt business. Fordi slik far alle interesserte selskaper sjansen a by for flyet, og jo mere som byr, jo bedre blir prisen som man kan oppna for leie eller salg...

Ja, jeg burde ha skrevet "sine". Poenget er uasett det samme, og vi er vel i prinsippet enige, selv om du gjør en jobb med å misforstå

What? Skal 736-ene fases ut allerede? Eller er det noe spesielt med LN-RPU?

Nei, og les gjennom tråden igjen. Leieavtalen på RPU er i ferd med å gå ut. Flyets eier og SAS er ikke enig om pris og da forsøker naturligvis eier å få mer penger for flyet enn hva SAS vil gi

Men når det er sagt, som med A318, ligger 737-600 fremtid først og fremst på skraphaugen
 
Last edited:
SAS har dessuten så mange som 28 737-600 og de nye 737-700 og -800 som er på vei, skal uansett erstatte 737-400 og -500, samt MD-80. Jeg vil tro at 737-600 blir i flåten i lang tid, men at antallet fly gradvis blir redusert. En del maskiner havner vel på Kystrutene når 737-500 går ut flåten, mens de nye 737-700 og -800 settes på større ruter.
 
Ja, jeg burde ha skrevet "sine". Poenget er uasett det samme, og vi er vel i prinsippet enige, selv om du gjør en jobb med å misforstå



Nei, og les gjennom tråden igjen. Leieavtalen på RPU er i ferd med å gå ut. Flyets eier og SAS er ikke enig om pris og da forsøker naturligvis eier å få mer penger for flyet enn hva SAS vil gi

Men når det er sagt, som med A318, ligger 737-600 fremtid først og fremst på skraphaugen

Du implisit sier at SAS vil beholde flyet. Med en kikk pa dagens leasing-marked for -700 er jeg ikke sa veldig sikkert at de vil... De far flere brukte -700 og om man tar en eller to mere, er ingen hit.

Og - dersom du vil virkelig forhandle - ma du vise muskler, dvs du ma ogsa fra tid til tid returnere ett fly. Ellers vil en flyselskap ikke klare a presse ned leieratene...
 
En 13 år gammel -600 med DAC-motorer er nok ikke så ettertraktet nei.... selv om den har forholdsvis lite timer og cycles.
Enter the grim reaper....:8:
 
En 13 år gammel -600 med DAC-motorer er nok ikke så ettertraktet nei.... selv om den har forholdsvis lite timer og cycles.
Enter the grim reaper....:8:

Helt riktig. Det er ikke gunstig for SAS heller. (som mye annet, men det er en annen sak).

-600 er ikke effektive i SAS sine operasjoner.. Desverre. Har mange timer på RPU, spesielt etter at denne skulle inn i utfas programmet...
 
Back
Top