LN-RKU (SK954) standby landing på CPH 7JAN18

KHANSEN

ScanFlyer Blue
LN-RKU (SK954) standby landing på CPH 7JAN18

LN-RKU som SK954 fra Miami har måtte foretage en standby 2 landing pga. punkteret hjul. Et af hovedhjulene ramte tre lamper under take off i Miami. Flyet var iøvrigt over 7 timer forsinket fra Miami pga. dårlig vejr. Kunne godt tyde på at take off var i sidste øjeblik før flyet løb tør for asfalt.
Landingen forløb heldigvis uden problemer.

https://www.bt.dk/danmark/sas-fly-lander-med-punkteret-hjul-i-koebenhavns-lufthavn

Last edited:
Re: LN-RKU (SK954) standby landing på Cph

Hvor nøyaktig er egentlig playback-funksjonen på Flightradar?
Ser ut som de var nære kanten av banen, hvis det stemmer :)

Jeg er sikkert miljøskadet etter å ha sett det meste av air crash investigation.

Men jeg trodde at en måtte returnere til flyplassen om man traff lys eller fod ved takeoff? Man vet jo aldri om hjulene har kastet de opp i hor. stabilazor eller at gear blir stuck om man tar de opp med en skade?

Flott det gikk bra når man landet i København selvsagt.

Men hva skjedde i Miami da ?
Dette må da være alvorlig hendelse eller ?

Det lyder mystisk; cockpittet eller nogen på MIA må da have bemærket
noget usædvanligt? 954 lettede ganske vist i mørke, men alligevel.....

Hvis det stemmer er det ikke første gang noen tar med seg noen lys under avgang i MIA. Qatar sep. 2015 f.eks.

Rart at en så alvorlig hendelse ikke er i norsk presse og ikke minst AVHerald.

Rart at en så alvorlig hendelse ikke er i norsk presse og ikke minst AVHerald.

Hændelsen er nu nedprioriteret i de danske medier, og der har ikke været
nogen skrækhistorier fra pax. Lad os se, om AVHerald og andre luftfarts-
medier bringer noget i løbet af de næste dage!

Kan det hende at noen har misforstått at man har kjørt over noen lamper under taxing til takeoff, og laget det til "tok lamper ved takeoff", eller er det ment som at lampene er tatt UNDER selve takeoff-roll? Med tanke på hvor lite info og lite krigsoverskrifter, kan førstnevnte være tilfelle? Jeg spekulerer vilt, I know. Ser på ekstra-bladet at hovedhjulene undersøkes, altså ikke nesehjul som er punktert?

Ikke utenkelig at de ikke viste noe om lysene før de var godt undeveis. Dekket trenger ikke heller tømme seg for luft øyeblikkelig, det kan lang tid. Flyet tok for øvrig av godt før slutten av rullebanen ifølge flightradar24.

Last edited:
Re: LN-RKU (SK954) standby landing på C

Kan det hende at noen har misforstått at man har kjørt over noen lamper under taxing til takeoff, og laget det til "tok lamper ved takeoff" ....... Ser på ekstra-bladet at hovedhjulene undersøkes, altså ikke nesehjul som er punktert?

Det er et hjul på hovedstellet; det ses tydeligt på den lille video, som
SK931 har linket til.
Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad der er sket på MIA, men en lille fjer
kan hurtigt blive til fem høns! Mon ikke det havde været ude i medierne
allerede nu, hvis 954 havde lavet den samme brøler som Qatar i 2015?

Last edited:

Jeg har lite tro på at de har gjort noe tilsvarende Qatar. Like lite lit ville jeg festet til FR24 sin nøyaktighet ift. plassering på banen.

Vi snakker ikke akkurat millimeterpresisjon. Mener å huske at de har sagt +/- 50 meter hvis alt sender korrekt. Men det er ofte feil i sendeutstyret som man lett ser når fly noen ganger er parkert i skumle bakgater langt unna flyplassen. Så ikke stol på at dataene er så nøyaktige.

Jeg har lite tro på at de har gjort noe tilsvarende Qatar. Like lite lit ville jeg festet til FR24 sin nøyaktighet ift. plassering på banen.

Tror ikke vi skal ta det for å være en påkjørsel av banelys. Hadde det vært det, ville det vært oppdaget allerede, hadde det vært alvorlig, ville maskinen returnert til MIA.

Nei, du skal ikke stole nøyaktig på FR24, spesielt ikke under landing og til dels innflyvning, der blir mottakerne/senderen til FR24 litt dårlige med tanke på oppmerkingen av flyets ferdsel.

RKU er nu airborne som SK943, on schedule!
Hermed kan vi nok aflive rygterne om, at SAS
var involveret i noget alvorligt på MIA i går!

RKU er nu airborne som SK943, on schedule!
Hermed kan vi nok aflive rygterne om, at SAS
var involveret i noget alvorligt på MIA i går!
Jepp. Flyet er nok sjekket og klarert. Så noe veldig alvorlig var nok ikke dette.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Re: LN-RKU (SK954) standby landing på CPH 7JAN18

LN-RKU som SK954 fra Miami har måtte foretage en standby 2 landing pga. punkteret hjul. Et af hovedhjulene ramte tre lamper under take off i Miami. Flyet var iøvrigt over 7 timer forsinket fra Miami pga. dårlig vejr. Kunne godt tyde på at take off var i sidste øjeblik før flyet løb tør for asfalt.
Landingen forløb heldigvis uden problemer.

https://www.bt.dk/danmark/sas-fly-lander-med-punkteret-hjul-i-koebenhavns-lufthavn

Litt sent å ta denne opp igjen nå, men siden dette uansett gikk bra: Det var ikke dårlig vær i Miami, men en solid forsinkelse pga tech (en vannlekkasje) på det flyet som opprinnelig skulle fløyet SK955 OSL-MIA.

Back