LN-ABP

Chr1st1an

ScanFlyer Blue
Er det noen som har litt info om dette flyet?
Kapasitet, årstall, tilholdssted etc.

LN-ABP er call sign.

Jeg trodde alle «småfly» hadde unike call sign, men når jeg googler dette så får jeg opp et vanlig småfly og ikke dette store sjøflyet.
Er det kun unike call sign på ulike typer fly? Altså sjøfly, småfly, seilfly etc kan ha like call sign?
 

Attachments

  • DA47A263-3CD9-407F-AAB2-8D22938D832D.jpg
    DA47A263-3CD9-407F-AAB2-8D22938D832D.jpg
    179.3 KB · Views: 1,662
Re: Vil fjerne Norges største sjøflyhavn v Fornebu

Som LN-RTP sier, Cessna C208 Grand Caravan. Tatt ved sjøflyhavna på Fornebu.

Liten digresjon: Det er forskjell i begrepene «callsign» og «registrering». Sistnevnte er flyets registreringsbokstaver, callsign er det den aktuelle flyvning bruker som radiokallesignal til luftrafikktjenesten. For småfly er det ofte likt, men er det snakk om ervervsessig/kommersiell flyvning brukes gjerne firmaets eget callsign/navn pluss rutenummer.

Registreringsbokstaver kan gjenbrukes mange ganger, men det er en viss karantenetid mellom hver gang. Den første LN-ABP fløy på 1930-tallet, og bokstavkombinasjonen har blitt brukt flere ganger opp igjennom årene etterpå.
 
Re: Vil fjerne Norges største sjøflyhavn v Fornebu

Som LN-RTP sier, Cessna C208 Grand Caravan. Tatt ved sjøflyhavna på Fornebu.

Liten digresjon: Det er forskjell i begrepene «callsign» og «registrering». Sistnevnte er flyets registreringsbokstaver, callsign er det den aktuelle flyvning bruker som radiokallesignal til luftrafikktjenesten. For småfly er det ofte likt, men er det snakk om ervervsessig/kommersiell flyvning brukes gjerne firmaets eget callsign/navn pluss rutenummer.

Registreringsbokstaver kan gjenbrukes mange ganger, men det er en viss karantenetid mellom hver gang. Den første LN-ABP fløy på 1930-tallet, og bokstavkombinasjonen har blitt brukt flere ganger opp igjennom årene etterpå.

Det stemmer at jeg tok bildet fra terrassen min på Fornebu ja. Dette flyet er mye større enn det som har ligget der tidligere sesonger, derfor vi ble litt nysgjerrig.
Den Wiki artikkelen sier at det har kapasitet opp til 13 pers, men er vel kun 9 med sjøfly konfig ser det ut til?

Ser at Erik Bøhler og hans kompanjonger er eiere av dette flyet ja. Noen som vet om de bedriver charter av sjøfly eller er det kun til egen interesse og bruk?

Takk for oppklaring av reg nr. Slik jeg da forstår det så er LN-ABP nå KUN på dette flyet. Det flyet jeg fant fra Rakkestad flyplass er da ikke lenger i bruk, eller har byttet reg nr.
 
Registrering kan kun brukes av ett fly. Det er en karanteneperiode (tre år?) for gjenbruk.
 
ABP var en Mooney på Rakkestad. Den ble nødlandet på et jorde etter motorstans i 2011 (Person ombord uskadet), første link under hevder flyet ble avregistrert et halvår senere.

https://www.aircraftregister.net/aircrafts/34/LN-ABP

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Avgitte-rapporter/2014-02

https://www.rb.no/lokale-nyheter/nadde-ikke-flyplassen-nodlandet-pa-jorde/s/1-95-5588826

EDIT: Fant flyet på aircraftregister.net

Stemmer. Det var dette jeg også fant.
Da får vi håpe "nye" LN-ABP får en bedre historikk. ;)
 
Er dette et amfibium fly mon tro?
Har en kjenning som eier (eide) 2 slike, lurer på om dette kan være en av dem.
(Eksentrisk millionær som jeg jobbet for i sin tid):rolleyes:

Korreksjon: Ser ut som det er hjul foran på flåtene så da svarer jeg vel på eget spørsmål.
 
Back
Top