Sitter i fly som står på bakken på OSL og har akkurat fått beskjed om at vi blir 1 time og 40 minutter forsinket til FRA.. minst. Vi får ikke ta av da det er begrenset trafikk over Tyskland grunnet tordenvær. Tåler flyene ikke litt sommervær?
Når det gjelder flyging et jeg vel en "sol och vårare".Du som er så reisevant, hadde trodd du hadde plukket opp denne ATC-triviaen for lenge siden![]()
Ikke så merkelig om man ser på været der nede akkurat nå.
METAR
221520Z 27009KT 240V300 9999 VCTS -SHRA BKN050CB 26/17 Q1011
RETS TEMPO 26020G35KT 3000 TSRA
TAF
221100Z 2212/2318 22008KT CAVOK PROB40 TEMPO 2214/2217
26020G50KT 2500 +TSRAGR BKN040CB PROB40 TEMPO 2220/2224
28020G40KT 4000 TSRAGR BKN030CB BECMG 2223/2301 28007KT
Lyn i området for tiden. Kommer lynnedslag for nært flyplassen blir handling innstilt.
Det er ingen separasjonsregler som gjør at det skal være økt separasjon ved tordenvær. Det er mange steder som har redusert separasjon på finalen, men hvor det kjøres økt (fra redusert) separasjon ved f.eks. svært redusert sikt - men ikke på grunn av tordenbyger.Når det er tordenvær får man økt separasjon mellom flyene, fordi de skal ha mer sikkerhetsmargin hvis noe går gaikelaiken. Jo travlere flyplass, jo større forsinkelse vil dette gi. Du som er så reisevant, hadde trodd du hadde plukket opp denne ATC-triviaen for lenge sidenDet handler ikke om hva flyene tåler, men hva som er reglement fra EASA ifht luftrom og ATC-kontroll.
Ta en kikk på aktivt tordenkart over Tyskland akkurat nå - en celle ligger rett over Frankfurt og det er flere celler i nærheten. Dette skaper NATURLIG nok problemer.
Det er ingen separasjonsregler som gjør at det skal være økt separasjon ved tordenvær. Det er mange steder som har redusert separasjon på finalen, men hvor det kjøres økt (fra redusert) separasjon ved f.eks. svært redusert sikt - men ikke på grunn av tordenbyger.
Når det reguleres pga. vær en-route eller ved destinasjon, og det er snakk om tordenbyger, så er dette et resultat av at det er mindre luftrom tilgjengelig på grunn av været. Det er direkte farlig å fly gjennom tordenskyene, så trafikk må rutes rundt disse. Mindre luftrom fører til mindre kapasitet, og er det da for mange innmeldte bevegelser må disse reguleres.
Hei CFM
Jeg sitter bare baki og skjønner mindre av det du her skriver. Kunne du forklart hva som står her, eventuelt ledet meg rett vei med en link eller noe?
. Jeg har alltid blitt fortalt at fly tåler å fly gjennom torden, særlig når det er snakk om approach. På cruise-level er det en annen sak siden det er enklere å unngå / planlegge. Men om ingen fly skal fly gjennom tordenskyer, så er det jo overraskende at det i det hele tatt flyr fly i sør-øst Asia og Sør-Amerika...?
Sitter i fly som står på bakken på OSL og har akkurat fått beskjed om at vi blir 1 time og 40 minutter forsinket til FRA.. minst. Vi får ikke ta av da det er begrenset trafikk over Tyskland grunnet tordenvær. Tåler flyene ikke litt sommervær?
. Og ditto motsatt, en liten økning i trafikken kan fort skape køer
Fint med forklaringer. Da er det i hvertfall sikkert at torden skal man håndtere med respekt, noe som sikkert gjøres i planleggingen av flygingen. Som Mow også sier er det passasjerer inni flyene som sikkert setter pris på en minst mulig turbulent tur også...
Som vanlig passasjer er det interessant å lese hva folk i front skriver om vær og fly. Har lyst til å lese litt mer om flyvær på nettet etterhvert.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.