Litt torden... stort problem?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Sitter i fly som står på bakken på OSL og har akkurat fått beskjed om at vi blir 1 time og 40 minutter forsinket til FRA.. minst. Vi får ikke ta av da det er begrenset trafikk over Tyskland grunnet tordenvær. Tåler flyene ikke litt sommervær?
 
Sitter i fly som står på bakken på OSL og har akkurat fått beskjed om at vi blir 1 time og 40 minutter forsinket til FRA.. minst. Vi får ikke ta av da det er begrenset trafikk over Tyskland grunnet tordenvær. Tåler flyene ikke litt sommervær?

Flyplassene stenges når det er tordenvær, folk som lemper bagasje og dirigerer flyene har blitt drept av lynnedslag.
Selv om det bare stenges en halv time blir det mye forsinkelser for å komme i rute igjen siden mange fly kan ikke ligge i holding og vente, men må dra andre plasser for mere drivstoff.
Dette er basert på egne erfaringer fra Florida hvor vi har mye sommervær.
Kanskje andre grunner i Tyskland, pøsregn og microburst følger også med sommer og tordenvær. Best å holde seg på bakken da ja. :cry:
 
Når det er tordenvær får man økt separasjon mellom flyene, fordi de skal ha mer sikkerhetsmargin hvis noe går gaikelaiken. Jo travlere flyplass, jo større forsinkelse vil dette gi. Du som er så reisevant, hadde trodd du hadde plukket opp denne ATC-triviaen for lenge siden ;) Det handler ikke om hva flyene tåler, men hva som er reglement fra EASA ifht luftrom og ATC-kontroll.

Ta en kikk på aktivt tordenkart over Tyskland akkurat nå - en celle ligger rett over Frankfurt og det er flere celler i nærheten. Dette skaper NATURLIG nok problemer.
 
Ikke så merkelig om man ser på været der nede akkurat nå.
METAR
221520Z 27009KT 240V300 9999 VCTS -SHRA BKN050CB 26/17 Q1011
RETS TEMPO 26020G35KT 3000 TSRA

TAF
221100Z 2212/2318 22008KT CAVOK PROB40 TEMPO 2214/2217
26020G50KT 2500 +TSRAGR BKN040CB PROB40 TEMPO 2220/2224
28020G40KT 4000 TSRAGR BKN030CB BECMG 2223/2301 28007KT

Lyn i området for tiden. Kommer lynnedslag for nært flyplassen blir handling innstilt.
 

Attachments

  • IMG_20170622_173025.jpg
    IMG_20170622_173025.jpg
    212.2 KB · Views: 879
Ja Polaris kom meg litt i forkjøpet her. Ser det ligger en del torden over Frankfurt og Tyskland. Lyner ganske heftig! Ser på Real Time Lightning som jeg har lagret på mobilen. Den siden synes jeg er bra. Har opplevd noen ganger og vente ved torden, men det var kun en halv times tid til det verste ga seg. Sist i fjor på en ATR tur fra Ham. Fly tåler mye men man flyr nok ikke rett inn i aktive tordenceller. Der er det heftig!

Håper du kommer deg avgårde snart! God tur hvor du enn skal denne gangen! ;)
 
Ikke så merkelig om man ser på været der nede akkurat nå.
METAR
221520Z 27009KT 240V300 9999 VCTS -SHRA BKN050CB 26/17 Q1011
RETS TEMPO 26020G35KT 3000 TSRA

TAF
221100Z 2212/2318 22008KT CAVOK PROB40 TEMPO 2214/2217
26020G50KT 2500 +TSRAGR BKN040CB PROB40 TEMPO 2220/2224
28020G40KT 4000 TSRAGR BKN030CB BECMG 2223/2301 28007KT

Lyn i området for tiden. Kommer lynnedslag for nært flyplassen blir handling innstilt.

Hei CFM

Jeg sitter bare baki og skjønner mindre av det du her skriver. Kunne du forklart hva som står her, eventuelt ledet meg rett vei med en link eller noe?
 
Vi kom inn 1:20 forsinket og måtte ha buss til tross for at vi stoppet ved en gate. Syntes været så fint ut her jeg, blå himmel og greier. På FRA er køene til service-beskene av nå engelske proporsjoner og mange tok bilder av køene. Selv her i senator loungen er det kø av dresskledte menn med fjong status på tvers av loungen til service-desken her. Det ligger imidlertid ikke ann til håndgemeng her inne i loungen.

Og alt dette for en liten tordensky?
 
Last edited:
Når det er tordenvær får man økt separasjon mellom flyene, fordi de skal ha mer sikkerhetsmargin hvis noe går gaikelaiken. Jo travlere flyplass, jo større forsinkelse vil dette gi. Du som er så reisevant, hadde trodd du hadde plukket opp denne ATC-triviaen for lenge siden ;) Det handler ikke om hva flyene tåler, men hva som er reglement fra EASA ifht luftrom og ATC-kontroll.

Ta en kikk på aktivt tordenkart over Tyskland akkurat nå - en celle ligger rett over Frankfurt og det er flere celler i nærheten. Dette skaper NATURLIG nok problemer.
Det er ingen separasjonsregler som gjør at det skal være økt separasjon ved tordenvær. Det er mange steder som har redusert separasjon på finalen, men hvor det kjøres økt (fra redusert) separasjon ved f.eks. svært redusert sikt - men ikke på grunn av tordenbyger.

Når det reguleres pga. vær en-route eller ved destinasjon, og det er snakk om tordenbyger, så er dette et resultat av at det er mindre luftrom tilgjengelig på grunn av været. Det er direkte farlig å fly gjennom tordenskyene, så trafikk må rutes rundt disse. Mindre luftrom fører til mindre kapasitet, og er det da for mange innmeldte bevegelser må disse reguleres.
 
Jepp, tordenvær kan være til skikkelig besvær. Bedre å holde seg på bakken :) Virker dog som at det er bakkemannskapet man tar mest hensyn til, da flyene er designet for å kunne håndtere slike forhold (innen rimelighetens grenser såklart).
 
Det er ingen separasjonsregler som gjør at det skal være økt separasjon ved tordenvær. Det er mange steder som har redusert separasjon på finalen, men hvor det kjøres økt (fra redusert) separasjon ved f.eks. svært redusert sikt - men ikke på grunn av tordenbyger.

Når det reguleres pga. vær en-route eller ved destinasjon, og det er snakk om tordenbyger, så er dette et resultat av at det er mindre luftrom tilgjengelig på grunn av været. Det er direkte farlig å fly gjennom tordenskyene, så trafikk må rutes rundt disse. Mindre luftrom fører til mindre kapasitet, og er det da for mange innmeldte bevegelser må disse reguleres.

Skjønner, da har jeg nok misforstått det jeg har blitt forklart (evt har noen overforenklet det siden jeg som oftest er relativt nervøs relatert til flyvninger og torden). Men på den andre siden er det jo litt potato potato; det stemmer altså at det blir mindre luftrom tilgjengelig og dermed congestion. Det var relativt mange tordenceller, så om man skal unngå alle på cruise-level/på innflyvninga så ble det nok en grei omveg for de fleste i området.
En tordenbyge over flyplassen er vel også svært ofte synonymt med dårlig sikt, gitt at man lander i det det verste trøkket er over flyplassen. Ekstra ille når tordenværet ligger tilnærmet stasjonært over flyplassen, slik det gjorde i timesvis i Frankfurt. Det ligger forsåvidt enda tordenceller rett utenfor Frankfurt.

Jeg har alltid blitt fortalt at fly tåler å fly gjennom torden, særlig når det er snakk om approach. På cruise-level er det en annen sak siden det er enklere å unngå / planlegge. Men om ingen fly skal fly gjennom tordenskyer, så er det jo overraskende at det i det hele tatt flyr fly i sør-øst Asia og Sør-Amerika...? :p
 
Last edited:
Hei CFM

Jeg sitter bare baki og skjønner mindre av det du her skriver. Kunne du forklart hva som står her, eventuelt ledet meg rett vei med en link eller noe?

Hei!
Finnes flere TAF og METAR decodere.og forklaringer. Et kjapt søk kommer opp med flere muligheter.

Frankfurt meldte iallefall om aktuelt tordenvær i området, nylig tordenvær over plassen og 40% mulighet for kraftig tordenvær, hagl og vindkast på 50 knop.
 
. Jeg har alltid blitt fortalt at fly tåler å fly gjennom torden, særlig når det er snakk om approach. På cruise-level er det en annen sak siden det er enklere å unngå / planlegge. Men om ingen fly skal fly gjennom tordenskyer, så er det jo overraskende at det i det hele tatt flyr fly i sør-øst Asia og Sør-Amerika...?

Tåler å fly gjennom torden?
Mange fly som har crashet når dem prøvde det, spesielt på innflyging.
Det er farlig selv om flyene tåler lyn og turbulens kan de miste løft ved micro burst og smelle i bakken.
Slett ingen god ide..
 
Så var det dette med strikk og sikkerhetsmarginer, da .. selv om flyene tåler store belastninger, sitter det noen inni som neppe opplever det som særlig betryggende. Så man flyr rundt. Og dermed blir det som å blåse opp en ballong i et begrenset rom. Alle får mindre plass og man må legge begrensninger.

Og ja - man jobber heller ikke på tarmac når det lyner. Ikke mer enn et år eller to siden at en stakkar ble drept her på ATL da han var litt treg med å forlate rampen.
 
Sitter i fly som står på bakken på OSL og har akkurat fått beskjed om at vi blir 1 time og 40 minutter forsinket til FRA.. minst. Vi får ikke ta av da det er begrenset trafikk over Tyskland grunnet tordenvær. Tåler flyene ikke litt sommervær?



Med tanke på at kapasiteten mange steder jo er på bristepunktet på en godværsdag, så skal de jo ofte ikke så veldig store forstyrrelsen til for å skape betydelige problemer. Man kan vel si at elementer innen ting som fluiddynamikk, køteori og sommerfugleffekter raskt spiller inn her

Man se jo det på biltrafikken. Det er faktisk snakk om at en relativt beskjeden prosentnedgang i trafikken gjør at køen forsvinner. Og ditto motsatt, en liten økning i trafikken kan fort skape køer
 
Fint med forklaringer. Da er det i hvertfall sikkert at torden skal man håndtere med respekt, noe som sikkert gjøres i planleggingen av flygingen. Som Mow også sier er det passasjerer inni flyene som sikkert setter pris på en minst mulig turbulent tur også...
Som vanlig passasjer er det interessant å lese hva folk i front skriver om vær og fly. Har lyst til å lese litt mer om flyvær på nettet etterhvert.
 
Fint med forklaringer. Da er det i hvertfall sikkert at torden skal man håndtere med respekt, noe som sikkert gjøres i planleggingen av flygingen. Som Mow også sier er det passasjerer inni flyene som sikkert setter pris på en minst mulig turbulent tur også...
Som vanlig passasjer er det interessant å lese hva folk i front skriver om vær og fly. Har lyst til å lese litt mer om flyvær på nettet etterhvert.

Det er mye å lese om fly og tordenvær. Denne var ganske kjent og etter ulykken ble det for alvor forsket på slikt og nye prosedyrer ble innført og trent på.
Delta Tristar på DFW i 1985, mange som ble drept og noen av dem brent levende.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Delta_Air_Lines_Flight_191
 
Vært rimelig heftig her i Berlin i dag. Masse babu biler rundt omkring her også så det har sikkert ikke vært enkelt på Tegel og Schönefeld heller.
 
Også noe herk hvis balja får lightning strike. Da blir den taua inn på hangar og fininspisert av tekniker som leter etter hull brent på feil plass. Har faktisk skjedd meg et par ganger, og det medfører veldig mye forsinkelser. Så det er lurt å unngå torden&lyn av opptil mange grunner.
 
Back
Top