Litt småtteri om vind i TOS... (SK4424), og andre steder

Re: Litt småtteri om vind i TOS... (SK4424), og andre steder

Det kan nok være vinden, ja. Normalt skal vind til ankommende luftfartøy oppgis på landende terskel, i dette tilfellet 19, men hvis det er forskjell på de to vindmålerne kan det være hensiktsmessig å oppgi andre enden også. Men dere har god rullebane der, god bremseeffekt. Men så var det å ankomme med stil på den da...

Ser forresten at Discus skryter av vindkartene jeg legger ut i en annen, låst tråd. De finnes her. for Tromsø. Så fikk jeg fremhevet IPPC også.

Mvh,

Det har visstnok vært 109kt på det meste på en fjelltopp på Andøya i dag :) Her i Narvik har det også blåst friskt selv om det "bare" har vært 54kt på det meste i kastene i følge METAR. Men ingen fly har kommet eller gått her i dag selv om ettermiddagsflyet så og si var på bakken 2 ganger før de avbrøt og måtte gjøre goaround. Jeg kan tenke meg det var mere enn bare flyet som var grønt i den situasjonen ja ;)

Du skal ikke se bort fra at de må tørke litt spy ombord i DY157 også etter dette....

:lol:

Gandalf - jeg var og så på de kartene tidligere i dag, men da var det jo stilt og rolig og lite imponerende. Nå derimot... ;)

Hvis fly får oppgitt "Wind at 2600 feet is..." så er det vinden ved radarkuppelen på Kjølen som oppgis. Denne er som regel mye høyere enn bakkevinden, da man på bakken er litt beskyttet av fjellene og friksjon i bakken som senker hastigheten :)

"Maset" til ATC er kontinuerlige vindoppdateringer på begge ender av rullebanen og på Kjølen, som er greie å ha når en sitter der og humper beina av seg...

En orbit kan være så mangt, spørs i hvilken sammenheng. Kan være de trengte en liten 360 for å få tid til å sette opp ny approach, eller de ville vente litt å se om det løyet litt :)

Jeg kan bekrefte at det fortsatt røsker kraftig i husveggen her jeg sitter og ser ned mot ENTC. Blinker litt i lysene her også... Det er ikke ofte vi har så kraftig vind.

Re: Litt småtteri om vind i TOS... (SK4424)

Var ikke bedre lenger sør i dag ehller:

METAR 011450Z 25052G75KT 3000 SHRAGS BKN010CB 04/M00 Q0980 NOSIG RMK WIND 1400FT 24062G102KT

Klarer ikke å dy meg, men den METARen er feil! Vind over 100kt skal gjengis som 99kt, tilsvarende sikt over 10km gjengis som 9999. Det står i Annex 3. Uansett imponerende vind..

Er ikke ofte man får brukt slik kunnskap :p

Klarer ikke å dy meg, men den METARen er feil! Vind over 100kt skal gjengis som 99kt, tilsvarende sikt over 10km gjengis som 9999. Det står i Annex 3. Uansett imponerende vind..

Er ikke ofte man får brukt slik kunnskap :p

Nei, det er nok ikke riktig. Vindhastighet på minst 100 knop (50 mps eller 200kmh) angis som P99 (henholdsvis P49 eller P199).

Ref: Meteorologiske koder for flyværtjenesten

Hvis fly får oppgitt "Wind at 2600 feet is..." så er det vinden ved radarkuppelen på Kjølen som oppgis. Denne er som regel mye høyere enn bakkevinden, da man på bakken er litt beskyttet av fjellene og friksjon i bakken som senker hastigheten :)

"Maset" til ATC er kontinuerlige vindoppdateringer på begge ender av rullebanen og på Kjølen, som er greie å ha når en sitter der og humper beina av seg...

En orbit kan være så mangt, spørs i hvilken sammenheng. Kan være de trengte en liten 360 for å få tid til å sette opp ny approach, eller de ville vente litt å se om det løyet litt :)

Zenkju! Nå mente jeg ikke mas i sånn måte da ( :p ) , men de spurte stadig vekk om pilotene ville ha terskel i sør og nord, eller bare nord.

Forresten: "04/M00" har med temperatur å gjøre? 4 grader og noe annet med temperatur jeg ikke husker i farta?

Yes ma'am, imponerende. Det betyr at temperaturen er 4 grader og duggpunktstemperaturen (mettelsestemp.) er 0 grader. M signaliserer minusgrader (0 er minus som standard).

Forresten: "04/M00" har med temperatur å gjøre? 4 grader og noe annet med temperatur jeg ikke husker i farta?

Hvis du bruker denne, og går inn på preferences kan du få METARen dekodet på flere dialekter (les: måleenheter).

http://www.wx-now.com/Weather/WxCurrent.aspx?ICAO=ENTC

Den regner også ut density altitude - litt kult å se på enkelte ekstremplasser når det er varmt.

(NB! Noen remarks kommer ikke opp ifht. det som publiseres på IPPC)

Nei, det er nok ikke riktig. Vindhastighet på minst 100 knop (50 mps eller 200kmh) angis som P99 (henholdsvis P49 eller P199).

Ref: Meteorologiske koder for flyværtjenesten

Så du mener det skulle stått: 24062GP99KT? (P'en er forskjellen på våre to?)
Tipper jeg slår det opp på kveldsvakta i dag :)

Det dokumentet du refererer til er vel en oppskrift (ikke regelverk?) som har tatt info fra Annex 3 og andre kilder? Uansett, har skulle jeg hatt en "nerdesmiley" :up:

Det dokumentet forteller hvordan norske METAR, TAF etc., skal utformes

Det finnes flere særnorske regler.

Det dokumentet forteller hvordan norske METAR, TAF etc., skal utformes

Det finnes flere særnorske regler.

Det står ikke nevnt som unntak i AIP GEN 1.7, så da får vi håpe det står likt i Annex 3. Ellers er det kanskje en forfatter av et dokumentet som har tatt seg noen friheter?? :wow:

Så kan det hende jeg husker feil også da, lenge siden jeg koste meg med Annex 3.... :nerdesmiley:

EDIT:
Catocontrol har rett. Vindstyrke over 99kt skal rapporteres som P99 i METAR.. Jeg husket feil gitt, trodde det var samme opplegg som for sikt 9999.

Last edited:

Blåser smått på Værnes i dag å

METAR 020920Z 17018G36KT 140V210 9999 FEW040 BKN070 06/M01 Q0994
NOSIG RMK WIND 670FT 16033G44KT

Yes ma'am, imponerende. Det betyr at temperaturen er 4 grader og duggpunktstemperaturen (mettelsestemp.) er 0 grader. M signaliserer minusgrader (0 er minus som standard).

Stemmer det da? Du kan ha både lufftemperatur og dewpoint på både 00 og MOO, M00 kommer fordi det er avrundet fra en minustemperatur, for eksempel minus 0,4. (+0,4 avrundes til 00, -0,4 avrundes til M00)

Mvh,

Stemmer det da? Du kan ha både lufftemperatur og dewpoint på både 00 og MOO, M00 kommer fordi det er avrundet fra en minustemperatur, for eksempel minus 0,4. (+0,4 avrundes til 00, -0,4 avrundes til M00)

Mvh,

Det er riktig. Det er forskjell på 00 og M00

Se der ja! Stilig, man lærer hver dag. Er vel bare tilfeldig da at jeg kan huske å ha sett M00 konsekvent.

Mens vi har gutta i tårnet her; medfører det riktighet at QNH alltid blir rundet ned (1013,9 blir 1013)? Regner med det er for å ha bedre margin?

Riktig. QNH rundes alltid nedover. Har nok med marginer å gjøre ja.

Back