• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Litt OT: Kameraspørsmål igjen....

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Litt OT: Kameraspørsmål igjen....

Kjære alle dere med PEILING på kamera...

Jeg kom over dette kameraet idag......Jeg synes det ser lekkert ut og jeg kan få det på komplett.no for 3990,-

http://www.sony.no/view/ShowProduct.action?product=DSC-H5&site=odw_no_NO&pageType=3D&category=DPH+Digital+Still+Cameras

En annan MEGET utfyllende spec-oversikt:
Er dette et bra kamera mon tro? Kontra Canon Powershot IS3 f.eks?

Det jeg liker bedre med dette er bl.a den STORE skjermen bakpå.....

Anyone??

:question:

Re: Litt OT: Kameraspørsmål igjen....

Snasent kamera , bra med optisk zoom og jeg vil regne med optisk veldig bra (søstra har noe tilsvarende)

Canon powershot er ett bra alternativ,men vet ikke om den er optisk opp til Carl Zeiss optikken til Sony da denne er meget bra og sylskarp. På en annen side får du IS funksjonen til Canon som er ganske kjekk og ha.

DP Review har testet DSC-H5 og PowerShot S3 IS.

Jeg kjenner en som brukte to forskjellige PowerShot modeller som ikke kunne gjengi en spesiell rødfarge korrekt - den ble oransje!!!
Mitt Nikon kamera viste fargen nesten korrekt :-p.

-C

IS står IMAGE STABILIZED - en hjelp for de skjelvende - og godt å ha når det blir litt tricky lysforhold

Åå ja, men det har denne fra Sony også, de bare har et annet navn på det, husker ikke hva det var igjen

DET HETER "Super Steady Shot billedstabilisator"

Hva tror dere om kameraet da folkens? En grei investering?

Ser på hjemmesidene til Sony at jeg kan få kjøpt både telelinse og vidvinkel til det og faktisk!

:cool:

Jeg aner ikke noe om dette kamera men vær klar over at ekstra telelinser og slikt på "kompaktkamera" ofte trekker lysstyrken kraftig ned. Optikken kommer nemlig utpå det andre, mens på et speilrefleks så erstatter man hele linsa med ny linse.

Sånn er det ihvertfall hos Olympus.

K

Originally posted by ENGM RAMP

Hva tror dere om kameraet da folkens? En grei investering?

Du kan ta en tur inn i en foto butikk for å prøve og spørre hva andre kunder mener om det kameraet, gjerne opp mot andre liknende kameraer før du eventuelt kjøper det.

Jeg kan ikke avgjøre om du blir fornøyd med dette kameraet (jeg har aldri prøvd Sony kameraer). Dessuten reagerer folk forskjellig på ergonomien uansett hvilket kamera det gjelder.

vær klar over at ekstra telelinser og slikt på "kompaktkamera" ofte trekker lysstyrken kraftig ned. Optikken kommer nemlig utpå det andre, mens på et speilrefleks så erstatter man hele linsa med ny linse.

Det er sant, men nå kan man ikke sammenligne (D)SLR kameraer mot liksom-DSLR kameraer.

Av liksom-DSLR kameraer er det f. eks. Fujifilm FinePix S9000 og Panasonic Lumix DMC-FZ30 (de har også fordeler og ulemper) som er nærmest DSLR kameraer.

Med (D)SLR kameraer kameraer kan man velge i linser fra 6mm - 2000mm + Teleconvertere (også her mister man lysstyrken) og belger.

-C

Jeg har et såkalt "superzoom" kamera selv (Konica Minolta Dimage Z2) og har brukt endel slike kameraer (bl.a. Olympus C-750 og enkelte andre). Fordelene er at de gir en frisk zoom og brukbare bilder til en rimelig penge.
Men, de har også sine ulemper. Upresis og treg fokus (særlig i dårlig lys), ikke spesielt lysfølsomt, og det blir veldig lett støy på bildet pga. fysisk liten bildebrikke. Alt over 100-200 ISO blir nesten håpløst, og når objektivet ikke er særlig lysfølsomt i utgangspunktet skal ikke objektet være i veldig rask bevegelse før det ikke blir noe av bildet. MAO, ikke spesielt godt egnet til annen flyspotting enn når flyene taxer eller har parkert.

Det omtalte Sony-kameraet ser ut til å være en arv fra Konica Minolta. Designmessig er det påfallende likt Dimage Z-serien, og det betyr rimelig bra kvalitet, men også alle disse ulempene jeg nevner.

Hva skjedde med Nikon D50-interessen?

Back