Litt omvei

1944vintage

ScanFlyer Gold
Det er sikkert flere enn meg som har opplevd at reiseruta ikke ble helt som planlagt.

Har mimret litt, og husker dette:

Etter avsluttet oppdrag på en oljeplattform på Britisk sektor i Nordsjøen skulle reiseruten være slik:

Helikopter til Aberdeen, charter (Partnair) til Oslo og videre SK/BU til Værnes.

Dette var i dagene like før jul, og de fleste rutefly var fulle.
Derfor ble det:
Aberdeen - Amsterdam med AirUK - (tror jeg).
(Lengre venting i ABZ - og mye lokal leske)
Amsterdam - Stavanger - KLM
overnatting
Påfølgende dag: BU SVG-BGO-AES-TRD.

Hører gjerne om andre "reroutinger".

Hører gjerne om andre "reroutinger".

Hadde en ferietur booket, og fikk plutselig en USA-tur som skulle skje like etterpå i jobbsammenheng. Saturday-night stay ifht. pris, mye skiutstyr på ferie og en del andre ting som gjorde at direkte fra ferie til jobb ikke gikk så ble reiseruten:

YYC-YYZ-CPH-OSL-CDG-SFO (med et opphold i Oslo på ca. 12 timer).

De mest plundrete reiserutene her i gården kan nok krediteres til det å reise på ID-billetter.

I en alder av tre år var jeg på denne turen:
FBU-AMS-DTW-YYZ-DTW-MIA-MSP-YVR-MSP-STL-LGW//LHR-CPH-FBU
Destinasjonene var Toronto, Vancouver og Fort Lauderdal. Tilbake i barnehagen fikk foreldrene mine tilsnakk av personalet, fordi jeg jugde så mye da jeg fortalte om alle flyturene.

I nyere tid har jeg OSL-ARN-FRA-DXB-NBO-JNB//MQP-JNB-FRA-CPH-TRF
Kun Sør-Afrika som destinasjon, omtalt i en TR her inne.

For ett par år siden sjedde dette:

Vi kom fra NCE til OSL med SK. Vi landet en stund etter oppsatt rutetid, og mistet følgelig videreforbindelse til KRS. Vi ble ombooket via CPH og kom oss greit til CPH, men der var det noe galt med KRS flyet. Så da ble det hotel på CPH. Endte med å fly tilbake til OSL og videre til KRS neste dag. Frem og tilbake like langt ;) Godt jeg liker å fly....

Altså: NCE-OSL-CPH-OSL-KRS

Skulle en langhelg til Belfast for noen år siden. Reiserute var OSL-FRA-LHR-BHD//BHD-LHR-DUS-OSL. Var billigst og med A300 FRA-LHR

Ble en helg og ikke en langhelg i Belfast, og Lufthansa spanderte hotell i London på utreisen og i Dusseldorf på hjemreisen. Som og endte med BHD-LHR-DUS-FRA-OSL, samt at jeg kom 3t senere enn planlagt på jobb mandag

Skulle til Edmonton (YEG) fra OSL via LHR..

Pga tåke på LHR kom vi aldri lengre enn til å taxe til rullebanen før vi etter ca. 1 1/2 time returnerte til gate på OSL.. Nytt forsøk via Frankfurt (FRA) med LH, men pga teknisk feil på flyet kom vi aldri lengre enn til å få sitte ombord i flyet parkert ved gaten i ca. 1 time..

Nytt forsøk til FRA senere på kvelden gikk greit og avreise fra OSL skjedde ca. 14 timer etter planlagt. Kom frem til FRA på kvelden og måtte overnatte der før vi neste dag fløy FRA - Chicago (ORD) - Calgary (YYC). Skulle videre til Edmonton fra Calgary, men pga frost fikk de ikke igjen ene døren til lasterommet på flyet, så ble gode 2 timer forsinket.

Endelig fremme i YEG ca. 40 timer etter planlagt..

(Hjemturen gikk etter planen. YEG-LHR-OSL) :)

Last edited:
Kanskje ikke så ledig kronglete, men interessant...:
Vi var 10 stykker i reisefølget som skulle fra TOS via Murmansk til Arkhangelsk med de som da var Arkhangelsk Airlines (AN-24 eller 26...). Tollbehandling og immigrasjon skjer i MMK, så vi måtte ut av flyet der og ta ut baggasjen. Da fikk vi beskjed om at det ikke lenger var plass til alle 10, og at 5 av oss måtte offloades og fly via Moskva dagen etter (ingen direktefly til ARH fra MMK dagen etter). Da ble det "flyplasshotell" i Murmansk på oss 5, samt lovnad om å få være med flyet til Moskva dagen etter (men ingen billett, og to av oss som ble igjen kjente godt til Russland og var rimelig skeptiske til om dette faktisk ordnet seg). Dagen etter fikk vi billett til Moskva (med TU-154), men ikke til ARH. De sa imidlertid at det lå billetter til oss i Moskva (det gjorde det ikke, men det ordnet seg til slutt...). Vi fikk også beskjed om at vi ville rekke morgenflyet til ARH, men det hadde tatt av lenge før vi landet. Vi fikk imdlertid rundt 12 timer i Moskva med tur inn til sentrum, guidet av ei som hadde jobbet som intern på den norske ambassaden der. Ikke verst! Så kveldsavgang til ARH med TU-134!

Alt i alt en litt kronglete reise, men utfallet var imidlertid mye bedre enn det som var utgangspunktet! Ny by, to nye flytyper, og vi "slapp" en konferansedag... :)

Det hører med til historien at de som gjorde slik at vi ikke fikk plass fra MMK til ARH var 5 personer i ledelsen og/eller eierne av flyselskapet, så der spilte det visst ingen rolle om ID pax tok over plassene til betalende passasjerer...:)

Har ikke vært utsatt for de store omveiene opp gjennom årene. Her er en variant for en del år tilbake. Det var mens vi bodde i Alta. Vi hadde lenge planlagt høstferie i Bergen. Etterhvert viste det seg at jeg måtte til Oslo på kvelden siste dagen i ferien i forbindelse med jobb. Tvillingene våre var den gang under 2 år, og såvidt jeg husker kunne en voksen den gang bare ha med ett spedbarn hver. (Ser en kan ha med to stykker nå, dersom en betaler for det andre). Uansett var det uaktuelt å la kona reise med begge to alene fra Bergen til Alta, så det endte med at vi reiste sammen fra Bergen til Alta hele gjengen. Jeg var såvidt innom huset hjemme i Alta før kursen på nytt ble satt mot Oslo.

Tja har vel ikke hatt noen omveier sånn sett. "Verste" jeg kan komme på er ADB-MUC-FRA-OSL (hvor flyet var forsinket ut fra ADB, så Osloflyet hadde allerede dratt for lenge siden, overnatting i MUC, første fly ut fra MUC til OSL neste morgen var fullt så det ble en fin rerouting via FRA og løping som et lite h**vte fra A til B piren i FRA (de hadde lagt inn meget kort connection tid).

Egentlig helt utrolig at bagasjen kom, ja jeg sa ja til at de skulle oppbevare den i MUC så jeg slapp å stå opp enda tidligere neste morgen for å sjekke inn kofferten.

Ellers var det en gang mine besteforeldre fra Skottland skulle besøke oss i jula. Dette var før Norwegian opprettet en direkterute EDI-OSL så valget deres falt på KLM: EDI-AMS-OSL. Så enkelt var det ikke. Husk juletider. Snøvær i AMS betyddde at de ikke fikk kommet seg av gårde og da de endelig kom seg av gårde (ja de måtte overnatte i AMS) så var alle Osloflyene neste dag helt fulle. De ble dermed booket om via SVG og deretter til OSL.

Så var det min mor som skulle hjem fra konferanse i USA. Dette var mens det fortsatt het FBU. Nå husker jeg ikke hele historien, men det var kraftig tordenvær i NYC, hun kom fra MSP. Da hun endelig kom frem måtte hun overnatte der pga litt sent på dagen og så å si alle fly til Europa direkte derifra var fulle. Hun ble reroutet via YYZ, LHR og CPH.... FBU var selvsagt rammet av streik så det ble en strafferunde til GOT og buss videre....

Last edited:
Skulle fly LAX-EWR-OSL med det som den gangen het Continental. God connection var lagt inn på EWR, men værgudene var ikke helt enige, så etter litt sirkling og en diversion til PIT for litt fueling ankom vi EWR en halvtime eller noe etter at Oslo-flyet skulle gå. Det var midlertid også forsinket, men til tross for ganske rask gange gjennom ca. hele Terminal C på EWR rakk vi det ikke. En dame sa først at det var ledige seter om to dager, men en kollega av damen fikk rutet oss via LIS og med SAS derfra og hjem.

Back