MartinL
ScanFlyer Dusty
Hadde gleden av å treffe en svært trivelig sales manager i Lufthansa cargo under en jule lunsj i forrige uke. Her ble jeg presentert en del fakta som jeg overhode ikke var klar over.
I følge Lufthansas sales manager ved Osl, veksler Osl mellom å være den 6-4 største cargo destinasjonen for Lufthansa i europa (tyske flyplasser inkludert). Han nevnte også at Osl er den flyplassen med det største underskuddet på fraktkapasitet i Norden. Hverken ARN eller CPH er i nærheten av tonnasjen Lufthansa håndterer fra Osl.
I tilegg kommer operasjonene fra SVG og BGO som også fyller svært godt.
Utfordringen ligger i at Lufthansa selv ikke har kapasitet på sine egne flyvninger. Kun opp mot ett tonn blir med de største Airbus maskinene som ellers er fulle av pax og baggasje.
Derfor går nesten all frakt fra Osl med lastebil. Bare i uke 49 fraktet Lufthansa Cargo ut 370 tonn fra Osl!!!! Det meste av dette går med lastebil ned til Göteborg og Düsseldorf.
Lufthansa er ikke alene om å gjøre dette. På grunn av dårlig fraktkapasitet går nesten alt av frakt ut med lastebil. Flyene har ikke kapasitet fordi pax og baggasje beslaglegger nesten all kapasitet.
Vi kom også inn på MD-11 operasjonen til Lufthansa som ble lagt ned.
Slik jeg forstod det, ble ruten lagt ned fordi de asiatiske innkjøperne av fisk, bytter routing nærmest over natten. De er meget pris sensitive og uforutsigbare, noe som gjør at det til nå har vist seg vanskelig å fly fisken direkte med forutsigbar load.
Kanskje ikke så rart at Thai flyr med full mage og Korean planlegger økning med 330?
I følge Lufthansas sales manager ved Osl, veksler Osl mellom å være den 6-4 største cargo destinasjonen for Lufthansa i europa (tyske flyplasser inkludert). Han nevnte også at Osl er den flyplassen med det største underskuddet på fraktkapasitet i Norden. Hverken ARN eller CPH er i nærheten av tonnasjen Lufthansa håndterer fra Osl.
I tilegg kommer operasjonene fra SVG og BGO som også fyller svært godt.
Utfordringen ligger i at Lufthansa selv ikke har kapasitet på sine egne flyvninger. Kun opp mot ett tonn blir med de største Airbus maskinene som ellers er fulle av pax og baggasje.
Derfor går nesten all frakt fra Osl med lastebil. Bare i uke 49 fraktet Lufthansa Cargo ut 370 tonn fra Osl!!!! Det meste av dette går med lastebil ned til Göteborg og Düsseldorf.
Lufthansa er ikke alene om å gjøre dette. På grunn av dårlig fraktkapasitet går nesten alt av frakt ut med lastebil. Flyene har ikke kapasitet fordi pax og baggasje beslaglegger nesten all kapasitet.
Vi kom også inn på MD-11 operasjonen til Lufthansa som ble lagt ned.
Slik jeg forstod det, ble ruten lagt ned fordi de asiatiske innkjøperne av fisk, bytter routing nærmest over natten. De er meget pris sensitive og uforutsigbare, noe som gjør at det til nå har vist seg vanskelig å fly fisken direkte med forutsigbar load.
Kanskje ikke så rart at Thai flyr med full mage og Korean planlegger økning med 330?