• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

litt O/T trenger litt hjelp til nytt kamera

TigerBlack

ScanFlyer ettellerannet..
Jeg har akkurat kjøpt meg Canon 300D (ja vet noen kommer til å spørre hvorfor gidde det når 350 er runt hjørnet. men jeg har mine grunner.. anyways)

Jeg sitter å leser igjennom manualen her og ser det kan justeres "opptaks parametere" på fargebehandling,skarphet og ett par andre pungter. Er det noen som har justert dette selv og evt hva slags setting lønner seg når en vil ha mest mulig "ferdig" bilde ut av kameraet, og evt om det er andre tips jeg kan ta med på veien settes dette stor pris på

S A
:thumbup

Jeg bruker kun P-innstilling på mitt, med 1/3 overeksponering
I tillegg bruker jeg blender-prioritert får å komme gjennom gjerdet
når det trengs. Jeg er mulig en lite avansert bruker av kameraet
så langt, men Auto-Level i PhotoShop fikser mye på dårlige bider

EOS 20D kom akkurat ut når jeg kjøpte min 300D, men som du
så har jeg og mine grunner for å kjøpe 300D

Lykke til med skytinga :thumbup

Originally posted by Scanor Jeg har akkurat kjøpt meg Canon 300D (ja vet noen kommer til å spørre hvorfor gidde det når 350 er runt hjørnet. men jeg har mine grunner.. anyways) Jeg sitter å leser igjennom manualen her og ser det kan justeres "opptaks parametere" på fargebehandling,skarphet og ett par andre pungter. Er det noen som har justert dette selv og evt hva slags setting lønner seg når en vil ha mest mulig "ferdig" bilde ut av kameraet, og evt om det er andre tips jeg kan ta med på veien settes dette stor pris på S A :thumbup

Vil du ha mest mulig "ready-to-print" bilde bruker du standardinnstillingen, "Parameter 1". Vil du ha et mer dempet og mindre skarpt bilde for å ha størst mulig spillerom for justeringer i ettertid, velger du "Parameter 2". Dette er standardinstlllingen på 10D/20D. Disse valgene har du kun i "kreativ sone", dvs. P, Av, Tv, osv., i automatisk modus (grønn firkant osv.) er det alltid Parameter 1. For aller mest spillerom for redigering bruker du RAW, da kan du sågar endre hvitbalansen i ettertid.

For å oppsummere; vil du bruke bildene rett fra kameraet, bruk standardinstillingen. Vær dog klar over at dette begrenser det spillerommet du har for justeringer i ettertid.

Originally posted by Andrev
Originally posted by Scanor Jeg har akkurat kjøpt meg Canon 300D (ja vet noen kommer til å spørre hvorfor gidde det når 350 er runt hjørnet. men jeg har mine grunner.. anyways) Jeg sitter å leser igjennom manualen her og ser det kan justeres "opptaks parametere" på fargebehandling,skarphet og ett par andre pungter. Er det noen som har justert dette selv og evt hva slags setting lønner seg når en vil ha mest mulig "ferdig" bilde ut av kameraet, og evt om det er andre tips jeg kan ta med på veien settes dette stor pris på S A :thumbup

Vil du ha mest mulig "ready-to-print" bilde bruker du standardinnstillingen, "Parameter 1". Vil du ha et mer dempet og mindre skarpt bilde for å ha størst mulig spillerom for justeringer i ettertid, velger du "Parameter 2". Dette er standardinstlllingen på 10D/20D. Disse valgene har du kun i "kreativ sone", dvs. P, Av, Tv, osv., i automatisk modus (grønn firkant osv.) er det alltid Parameter 1. For aller mest spillerom for redigering bruker du RAW, da kan du sågar endre hvitbalansen i ettertid.

For å oppsummere; vil du bruke bildene rett fra kameraet, bruk standardinstillingen. Vær dog klar over at dette begrenser det spillerommet du har for justeringer i ettertid.

I see :)

Jeg har også sett at man kan lage egene program for kameraoppsett, har du prøvd på det ?

Originally posted by Scanor I see :) Jeg har også sett at man kan lage egene program for kameraoppsett, har du prøvd på det ?

Nei, jeg foretrekker å gjøre ting i programvare etterpå, så får jeg det som jeg vil. Har ikke helt blitt enig med meg selv om det er verdt det å bruke RAW (for mitt formål), og hva jeg egentlig trives med av programvare :) Mange avveininger.

Back