Litt lørdagsnostalgi, Comet - Bac 1-11

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Litt lørdagsnostalgi, Comet - Bac 1-11

Forrige helg var jeg på en helgetur til Edinburgh. Jeg fikk tatt meg en snartur ut til National Museum of Flight. Formålet var først og fremst et gjensyn med Dan-Air Comet 4C. Jeg irriterer meg fremdeles over at jeg på slutten av -70 tallet valgte å fly med Braathens SAFE´s moderne Boeing 737-200 i stedet for Dan-Air med den gamle Comet på charter til London. En slik tabbe skal ikke skje igjen!
Det var også en annen fugl der som ga gode minner, nemlig en Bac 1-11-500 fra British Airways.

Jeg lar bildene snakke for seg selv:

comet_1.jpg


comet_2.jpg


comet_3.jpg


comet_4.jpg


comet_5.jpg


b1_11.jpg


:fly
 
Re: Litt lørdagsnostalgi, Comet - Bac 1-11

Litt matte i lakken, men full av nostalgi. Det nærmeste jeg kommer å ha sett disse live var en BAC 1-11 på Værnes for mange år siden. Takk og lov finnes det museumsgjenstander som vi kan tafse på :)
 
Re: Litt lørdagsnostalgi, Comet - Bac 1-11

Nei. Det var bare Comet Srs 1 som hadde Ghost, Srs 4 hadde RR Avon, 4C hadde RR Avon 525B.

-og 1-11-500 har RR Spey 512 DW for den saks skyld.

Eventyrlig stilige fly. Dan-Air's Comet har jeg bare hatt æren av å se en gang. Den var stand-in for 1-11 på Dan-Airs London-rute fra Kjevik en vinterdag i 1977. En virkelig positiv overraskelse. BA's 1-11 var jo et vanlig syn på FBU og SVG i mange år.

Og når man snakker om neseparti, Sud-Aviation kopierte vel Comet's nese og satte den på en annen klassiker, nemlig Caravelle...
 
Last edited:
Re: Litt lørdagsnostalgi, Comet - Bac 1-11

Fine bilder. Det gamle fargeskjemaet til British Airways er kanonstilig. Skulle gjerne sett det på en maskin eller to. Og da tenker jeg ikke på det som var på 757'ern nylig.
 
Re: Litt lørdagsnostalgi, Comet - Bac 1-11

Og når man snakker om neseparti, Sud-Aviation kopierte vel Comet's nese og satte den på en annen klassiker, nemlig Caravelle...[/QUOTE]

Ja nesepartiet på disse er stilige. Da har vi rekken: Comet/Caravelle og nå B787 !!

Husker Ryanair brukte BAC One-eleven på Torp i starten (egne eller innleid vet jeg ikke). Et vanvittig bråk sammen med B737 200. Det var ikke noen restriksjoner på takeoff fra Torp den gangen (1997) Etter takeoff var det "early right turn direct London". Da suste de over Sandefjord rimelig lavt etter takeoff.
 
Back
Top