Fornebubilder 2

Ser Norway Airlines er tilkoblet SAS-pushback, hvor lenge hadde SK handling på denne før BU tok over?

Det var omvendt. Husker ikke nøyaktig når skiftet skjedde, men det var en stund etter Air Europe-kollapsen. Hadde selv maskinen mange ganger. En knallgjeng å jobbe med og ettersom de skrev loadsheet selv også veldig enkle å handle. :p

Nyyyyydelig !

Faktisk saa varte A300 til CPH langt lengre enn DC-8-63'en til BGO....og det var nok lettere sagt enn gjort aa faa floeyet med 8'ern til BGO....svaert mange var ombord i den....faktisk langt langt flere enn antallet som floey med den...mange steg ombord bare for aa komme slukoeret ut 40 minutter senere.....

meaning ? (litt treg her) :)

F100 i fargene til Air Littoral fløy ikke for AF, men for KLM. Dette handlet om de 6 F100 som KLM tok i bruk ca 1988, så gikk de til Air Littoral, men KLM fikk de tilbake, og de var å se slik i 92 og 93, først med F-registrering, så fikk de tilbake sine PH-registreringer.

Air Nordic dukket opp alt i 1989 fra Västerås med J31, men i 1992 begynte de å fly med flere av BS sin F.27-100. Da BS gikk konk tidlig i 93, overtok Air Nordic 5 fly, som kom på svensk register. De endte sine dager relativt kort tid etter nestenulykken som Falcon beskriver her.

Det stemmer som du sier om Littoral, Ole-Johan, men de sub'et også for AF ved en og annen streik, så dette kan godt ha vært en slik. Fløy forresten selv Air Littoral fra AMS til FBU ved en anledning, og det er det mest hjelpeløse kabincrewet jeg noengang har sett. Det så ut som de var satt rett i jobb uten noen form for trening. Både safetydemo og servering var helt patetisk.

Nestenulykken med Nordic husker jeg veldig godt. Jeg satt ombord i en Icelandair 737-400 på deicingrampen (49 eller deromkring) og ventet på at snøen skulle gi seg. Det snedde så tett at det kun var et fåtall fly som kom ned og de få som gikk, hadde minimal holdover-tid (tillatt tid fra deicing til takeoff). Og siden man kun hadde få minutter mellom brøyteøktene før man måtte stenge igjen for ny brøyting, var det vanskelig å komme seg avgårde. Vi gjorde ett forsøk uten og klare det og endte med å sitte ombord fra 1430 til 2230 før vi kom oss avgårde. Dette var i mobiltelefonens barndom, og jeg var innimellom i kontakt med Parkering for å få litt oppdateringer som fortalte oss om Nordic-maskinen som hadde 'flydd seg vill'. Husker også at det ikke var gate-personale tilgjengelig da maskinen landet, så kompisen min var bakkervert og sanlet inn boardingkort og jeg tok meg av loadsheet. Gamle Sigurdsson var svært takknemlig. :)

Kan ikke huske at det noengang snedde verre på de 17 årene jeg jobbet der ..

JL_DC10-40.jpg

Hadde flaks og var en liten kikketur på FBU en dag på -80 tallet da den japanske keiseren var innom med JAL DC10-40!
Et forferdelig motlys gjennom vinduet i terminalen, men hendelsen ble da dokumentert :)

Jepp - litt mer her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=35909

Nestenulykken med Nordic husker jeg veldig godt. Jeg satt ombord i en Icelandair 737-400 på deicingrampen (49 eller deromkring) og ventet på at snøen skulle gi seg. Det snedde så tett at det kun var et fåtall fly som kom ned og de få som gikk, hadde minimal holdover-tid (tillatt tid fra deicing til takeoff). Og siden man kun hadde få minutter mellom brøyteøktene før man måtte stenge igjen for ny brøyting, var det vanskelig å komme seg avgårde. Vi gjorde ett forsøk uten og klare det og endte med å sitte ombord fra 1430 til 2230 før vi kom oss avgårde. Dette var i mobiltelefonens barndom, og jeg var innimellom i kontakt med Parkering for å få litt oppdateringer som fortalte oss om Nordic-maskinen som hadde 'flydd seg vill'. Husker også at det ikke var gate-personale tilgjengelig da maskinen landet, så kompisen min var bakkervert og sanlet inn boardingkort og jeg tok meg av loadsheet. Gamle Sigurdsson var svært takknemlig. :)

Kan ikke huske at det noengang snedde verre på de 17 årene jeg jobbet der ..

Jeg satt på kontoret mitt - med FBUs nest beste utsikt til innflyvningen til 06 - og fikk med meg litt av styret fordi jeg hadde på TWR/118.10 på radioen. Men det mest dramatiske, på approach-frelvensen, fikk vi ikke med oss. Det var crap vær den dagen, og nå demrer det for meg, det med snøværet også. Enda mer trivia: jeg tror de fløy med kvinnelig crew den dagen (uten at det hadde noenting med saken å gjøre.) De hadde noen ganske søte aviatrixer, Nordic. :-)

Last edited:
Hei alle sammen!
Takker for tilbakemeldinger. Artig at jobben blir satt pris på, og det er flott at dere kommer med kommentarer, korrigering og utdyping av det jeg har kokt sammen av tekst :stir Det er ikke alt som sitter like godt i en gammel hjerne, så litt oppfrisking gjør godt!
Også veldig interresant å høre historier fra dere som har bodd ved flyplassen og jobbet der og opplevd denne plassen på nært hold daglig.

Back