Farten kommer an på om du flyr IFR eller VFR, og jeg regner med det er IFR du flyr med B737? For IFR gjelder det ikke speedlimit i Class A og B Airspace. Kan slenge med at VFR ikke er lov i Class A, så du ikke gjør den nybegynnerfeilen.
Det er, som tidligere referert til, ikke BARE å sette flaps til 5 grader, og håpe på det beste. Før jeg i det hele tatt starter flygningen, sitter jeg gjerne opp til en time og planlegger turen, avhengig av været jeg planlegger å fly etter. I de tilfellene der jeg bruker real weather, har jeg oppmøte med dataen senest en time før avgang. Da skal det høres gjennom ATIS-meldinger, og alt må planlegges godt, slik at jeg er forberedt på hvor jeg kan støte på fenomener som CAT, og CB-skyer. Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å ikke se på Fligh Sim som et spill, men som en jobb. Sett opp en skiftordning, som gjør at du vet hvilket fly du skal fly og hvor du skal fly fra/til hele tiden. Det er viktig å også velge enstrategisk base, slik at du får flest overnattinger hjemme, og slipper å fly tilbake til basen din hele tiden dagen etter. Det gjorde jeg mye feil i førsten jeg også, så det er forståelig å gjøre det, men det er ingen unnskyldning. Jeg gjorde som sagt den feilen å velge feil base i førsten, så da jeg satt opp ukesprogrammet, så jeg at det var mye overnattinger i andre byer. Det førte til at jeg ikke fikk gått ut i det hele tatt en periode. Jeg måtte hele tiden jobbe, og man må ikke tillate alkohol i dette yrket. Derfor fikk jeg flyttet base til Osloi stedet for Stavanger, for med Stavangerbase ble det rett og slett for mye jobb.
Jeg ble etterhvert rammet av nedskjæringer i selskapet (Med base i Oslo og Stavanger regenr jeg med at du skjønner det er SAS jeg var styrmann for) og fikk aldri nådd opp som kaptein. Det er så kjedelig å sitte på høyresiden hele livet, men slik er det jo for styrmenn i SAS nå om dagene.
Etter jeg fikk beskjed om at jeg ikke lenger hadde en stilling i selskapet, bestemmte jeg meg for å flytte hjem til mamma, og der bor jeg nå. Jeg har lurt på om jeg skulle komme meg på vingene igjen, og ta en interaktiv type rating på 777, men jeg har ikke råd nå. Jeg har prøvd diverse instanser på jakt etter middler til kurset for trygden strekker ikke til.
Lykke til, jeg er sikker på at du gjør det rette (Velg ikke SAS, prøv heller Norwegian mens du fremdeles er ung, og har muligheter for å nå venstresetet)
Yours sincerely
The God of the Sun