Litt flyregler

Robin882

ScanFlyer Gold
Hei, jeg driver å spiller masse flightsim (flyr alt B737 til A380) og har noen spm jeg lurer stort på:

Hvor mye flaps har man når man letter?
Hvilken fart (sånn ca.) skal man ha når man letter?
Når man har lettet, er det regler for fart? Jeg har hørt at man skal ikke fly over 250knot under 10000ft
Hvordan er det med lys? Skal man ha landing lights på under 10000ft?
Når skrur man på og av "fasten seatbelt" lampen?

Jeg fant ikke noe bedre sted å poste dette, så det kom under GA :)

Du spør altså om en rekke svar fra en rekke utregnings-kart fra en rekke manualer (B737 til A380) og fra en rekke selskapers måter operere på. Vil anbefale å tenke litt mer spesifikt om du virkelig ønsker å gjøre det så virkelig som mulig for din egen del...
Men på de mer spesifikke spørsmålene så har du hørt rett angående 250 kts som maks fart under 10000ft (det skader jo ikke å spørre om høyere fart ;)
Mange selskaper har landingslysene på under 10.000ft, og jeg har hørt om andre som slår de på når de har fått klarering til å lande.

Også vil jeg anbefale flightsim.no for akkurat FS-relaterte spørsmål, selv om det er mange flygere som frekventerer dette forum også.

For øvrig hadde det ikke gjort noe om du postet dette i Flyforum og ikke i GA-forum ;)

Last edited:
Jeg trodde mye av dette var standard i virkeligheten og ikke basert på flytyper å flyseleskap.

Vell, jeg er ikke registrert som bruker på flightsim.no, så tenkte at det var lettest å spørre her.

Kan jo håpe på at en moderator kan flytte denne tråden til Flyforumet :)

Slike ting som flapsettings, og speeds har med flytypen, vekt, temperatur, etc å gjøre...
Slike ting som når man velger å slå av pax-lysene er selskapsavhenging
For å ta to eksempler... i noen bestemmelser er også selskapene mer restriktive enn reglene tilsier.

Boeing 737-800, flaps 5 for takeoff opp til 1000' speed up deretter flaps 1 opp til ca 180 knop, så flaps opp, typisk hastighet ved liftoff(Vr) 135-140. Fart 250 under 10000' og landingslys på. For landing-250 under 10000', landingslys på under 10000', taxi lys på når "cleared to land".
Det er prosedyrer her hvor jeg jobber.
Har du en link til en 737-800 for FS, så tar jeg den gjerne!

Boeing 737-800, flaps 5 for takeoff opp til 1000' speed up deretter flaps 1 opp til ca 180 knop, så flaps opp, typisk hastighet ved liftoff(Vr) 135-140. Fart 250 under 10000' og landingslys på. For landing-250 under 10000', landingslys på under 10000', taxi lys på når "cleared to land".
Det er prosedyrer her hvor jeg jobber.
Har du en link til en 737-800 for FS, så tar jeg den gjerne!

Tusen takk! Det var akkurat noe slikt jeg var på jakt etter. ^_^
Er du pilot om jeg tør spørre?

Slik som "Northrider" sier, PMDG er de beste på 737 til FS :) Men de er litt for avanserte for min del hehe.

Farten kommer an på om du flyr IFR eller VFR, og jeg regner med det er IFR du flyr med B737? For IFR gjelder det ikke speedlimit i Class A og B Airspace. Kan slenge med at VFR ikke er lov i Class A, så du ikke gjør den nybegynnerfeilen.

Det er, som tidligere referert til, ikke BARE å sette flaps til 5 grader, og håpe på det beste. Før jeg i det hele tatt starter flygningen, sitter jeg gjerne opp til en time og planlegger turen, avhengig av været jeg planlegger å fly etter. I de tilfellene der jeg bruker real weather, har jeg oppmøte med dataen senest en time før avgang. Da skal det høres gjennom ATIS-meldinger, og alt må planlegges godt, slik at jeg er forberedt på hvor jeg kan støte på fenomener som CAT, og CB-skyer. Det jeg vil anbefale deg å gjøre, er å ikke se på Fligh Sim som et spill, men som en jobb. Sett opp en skiftordning, som gjør at du vet hvilket fly du skal fly og hvor du skal fly fra/til hele tiden. Det er viktig å også velge enstrategisk base, slik at du får flest overnattinger hjemme, og slipper å fly tilbake til basen din hele tiden dagen etter. Det gjorde jeg mye feil i førsten jeg også, så det er forståelig å gjøre det, men det er ingen unnskyldning. Jeg gjorde som sagt den feilen å velge feil base i førsten, så da jeg satt opp ukesprogrammet, så jeg at det var mye overnattinger i andre byer. Det førte til at jeg ikke fikk gått ut i det hele tatt en periode. Jeg måtte hele tiden jobbe, og man må ikke tillate alkohol i dette yrket. Derfor fikk jeg flyttet base til Osloi stedet for Stavanger, for med Stavangerbase ble det rett og slett for mye jobb.

Jeg ble etterhvert rammet av nedskjæringer i selskapet (Med base i Oslo og Stavanger regenr jeg med at du skjønner det er SAS jeg var styrmann for) og fikk aldri nådd opp som kaptein. Det er så kjedelig å sitte på høyresiden hele livet, men slik er det jo for styrmenn i SAS nå om dagene.

Etter jeg fikk beskjed om at jeg ikke lenger hadde en stilling i selskapet, bestemmte jeg meg for å flytte hjem til mamma, og der bor jeg nå. Jeg har lurt på om jeg skulle komme meg på vingene igjen, og ta en interaktiv type rating på 777, men jeg har ikke råd nå. Jeg har prøvd diverse instanser på jakt etter middler til kurset for trygden strekker ikke til.

Lykke til, jeg er sikker på at du gjør det rette (Velg ikke SAS, prøv heller Norwegian mens du fremdeles er ung, og har muligheter for å nå venstresetet)

Yours sincerely

The God of the Sun

Jeg ble etterhvert rammet av nedskjæringer i selskapet (Med base i Oslo og Stavanger regenr jeg med at du skjønner det er SAS jeg var styrmann for) og fikk aldri nådd opp som kaptein. Det er så kjedelig å sitte på høyresiden hele livet, men slik er det jo for styrmenn i SAS nå om dagene.

CUT THE CRAP!
Här skriver du att du vill bli pilot och det är mindre än ett år sedan:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=46198

Etter jeg fikk beskjed om at jeg ikke lenger hadde en stilling i selskapet, bestemmte jeg meg for å flytte hjem til mamma, og der bor jeg nå. Jeg har lurt på om jeg skulle komme meg på vingene igjen, og ta en interaktiv type rating på 777, men jeg har ikke råd nå. Jeg har prøvd diverse instanser på jakt etter middler til kurset for trygden strekker ikke til.

Kan man få sparken og etterpå trygd i Flightsim? Må man spare FS trygd til man har råd til annen typerating?
-Wow, dette spillet har kommet langt..

Forstod ikke helt dette, hva mener du med V2+20 og AGL?

V2 er vel den farten man har i 35 (jet) eller 50ft (prop), dvs like etter avgang. (lenge siden jeg leste om dette..)

AGL = above ground level

Last edited:
V2+20 er ved bruk av NAPD1, NAPD2 så kan du bugge opp på MFRA som typisk er 1000' above field.
Prosedyrer varierer fra selskap til selskap, hva jeg skrev er hva vi bruker hos oss! Seatbelts off når vi passerer FL100(10000) og på igjen på vei ned ved FL150
Ja, robin882, jeg er pilot!

V2+20 knop er det jeg bruker. Flyr 737-6/7/800
AGL= Above Ground level.

V2 er når du har nådd farten hvor man trygt kan ta av med en motor ute av drift.

------
V1: "Point of no return" under takeoff. V1 er farten der PIC eller fartøyssjef senest kan abort takeoff innenfor de sikkerhetsmarginer som er. Abort etter V1 kalles High Speed Abort. Da er det ingen garantier for at man klarer å stoppe før stripa gjør det.

V2: Som forklart.

VR: Når denne farten nås ropes det "Rotate" Når man begynner å løfte flyet av bakken.

V fto: Final Takeoff speed. Selvforklarende ;)

Sindre

Back