Litt flymedisin - alle som klager på lavtrykk

Cloudcruiser

ScanFlyer Silver
Litt flymedisin - alle som klager på lavtrykk

Vi kjenner vel alle personer som klager på at de reagerer hver gang det kommer lavtrykk og at de får vondt i ledd og får hodepine

f.eks.http://www.kk.no/livsstil/f%C3%A5r-du-hodepine-av-tordenv%C3%A6r-27594

Hadde nylig ATPL-eksamen i MET og lurer på følgende:
La oss si at vi har et høytrykk på 1013hPa og at det på 24 timer faller raskt til 1003hPa. Det tilsvarer en høydeforskjell på 82 meter (gitt at 1hPa=27ft).
Her synker trykket sakte over en forholdsvis lang periode.

La oss si at heisen på Oslo Plaza bruker 45 sekunder opp de 117 meterene. Det tilsvarer et trykkfall fra 1013 til 998hPa i løpet av under ett minutt.

Hvorfor er det ingen som klager på at de får enorme smerter av å ta heisen pga. trykkfall?

Re: Litt flymedisin - alle som klager på lavtrykk

Føler forklaringen til psykologen er litt vel forenklet. Hjernen reagerer på mye mer enn kun lufttrykket. Det er mange faktorer som forskere mener spiller inn, men de jeg ser går igjen er endringen av den elektriske energien i luften omkring oss. En slik endring kan for noen føre til kjemiske og elektriske endringer i hjernen, som igjen irriterer nervene.

"Problemet" med hodepine ved dårlig vær er at det er så allmenn akseptert, og da blir det vanskelig å skille ut dem som reagerer på været, og de som bruker det som en unnskyldning. Det er også lett å bruke været som en unnskyldning for at man opplever hodepine og smerter akkurat samtidig som været er dårlig.

Over til heisspørsmålet. Et kjapt søk på google gav iallefall meg endel poster av personer som reagerte etter en tur i heisen. Det er nok mange som gjør det, men det er vanskelig for Ola Nordmann å skjønne at det er trykkfallet som igjen fører til en endring av den elektriske energien, i tillegg til luftfuktigheten og temperaturen mellom etasjene. Da er det lettere å bruke en annen unnskyldning.

Her er vi inne på noe jeg har tenkt på lenge. Vi har vel noen og enhver hørt eldre mennesker si at de "verker" her og der når uværet kommer. Dvs vondt i kroppen, knær ,ledd osv. Dette er helt naturlig. Jeg vil kalle dette en "mini dykkersyke". Dykkere får jo store smerter, til og med med dødelig utgang hvis de går for fort opp fra dypet. Dvs fra høyt trykk nede i vannet og fort opp til lavere trykk. Da frigjøres det gass i kroppvæsken. Det er dette som skjer med de som er værsyke med vondt her og der. Når været går fra høyt til lavere trykk (uvær). Da frigjøres det gass i væsken i kroppen som gir smerter. (dykkersyken). Ref. Bernoullis lov om trykk over væske. Når trykket faller frigjøres gass i væsken. (som om når du åpner en øl,brus osv). :rolleyes:

Jeg har nå nylig begynt å slite med tannsmerter i hele øvre-venstre rad. Smerten er så grusomt at tårene renner. Ikke en eneste ting du kan gjøre før du lander. Derimot....så skjer dette aldri på et United fly, men på Egyptair sine A330. Reiste 2 dager senere på Lufthansa sitt A330 og merket ingenting.
Noen andre som opplever noe slikt?

Jeg har nå nylig begynt å slite med tannsmerter i hele øvre-venstre rad. Smerten er så grusomt at tårene renner. Ikke en eneste ting du kan gjøre før du lander. Derimot....så skjer dette aldri på et United fly, men på Egyptair sine A330. Reiste 2 dager senere på Lufthansa sitt A330 og merket ingenting.

Bihulesqueeze? Kanskje tilfeldig at det skjedde ved en flytype vs en annen, eller har du nok turer til at det er statistisk signifikant (Kan ha noe med innflyvningsmønsteret til ulike flyplasser å gjøre i forhold til hvor raskt trykkforandringen skjer)?
Opplevde dette flere ganger tidligere i fritt fall under fallskjermhopping. Litt dårlig med kompensasjonsmuligheter der og da...

Kan ha noe med innflyvningsmønsteret til ulike flyplasser å gjøre i forhold til hvor raskt trykkforandringen skjer?

Evt. hvor bra/dårlig trykkabinen på det aktuelle flyindividet oppførte seg eller justeres.

Ser ut som du kan ha noe snerk i "Maxilliary sinus". Dersom man har infeksjon her, så vil man ved trykkforskjell få vondt i tennene på den siden infeksjonen sitter. Du kan prøve å bøye deg dypt fremover, så vil du kunne kjenne noe an den samme smerten. Nesespray, og smertestillende kan hjelpe på, men dessverre så må man bare vente til infeksjonen går over før det er behagelig å fly igjen.

Kanskje infeksjonen din var på topp den dagen du fløy, også roet den seg ned til du reiste med Lufthansen 2 dager senere. Jeg har vært plaget en del med bihuler, og 2 dager er ikke usannsynlig tidsrom for at kroppen selv har tatt rotta på infeksjonen.

Uansett, fly med bihulebetennelse er et helvete.

Bilde av de forskjellige bihulene: http://www.sinusinfectionproblems.com/repository/what_is_sinusitis.jpg

Thomas

Slet med noe lignende for et par år siden.

BA sine A320 ga meg vanvittig vondt i hele høyre siden av ansiktet under hele flighten. Kjente det ikke på noen andre fligther. Har senere fått stadfestet at jeg har mer eller mindre permanent skurr i kanalene på den siden av trynet. Har generelt trange tårekanaler og øreganger og sånt.

Mer presis sendte jeg en epost til BA. De sjekket ut flight reg'ene og kunne bekrefte at det ikke var samme fly i det minste. Etter det forsøkte jeg styre unna alle A320 flighter med BA. I senere tid har jeg fløyet masse A320 uten problem.

I vinter fikk jeg noe sånt tilbake, som ikke forsvant etter flighter. Trodde jeg hadde en syk tann. Men nok en gang viste det seg å bare være en kombinasjon av veldig mye flyvning og en infeksjon som hadde blusset litt.

Nærvebanene er, iflg legene jeg har snakket med, ganske samensatte i ansiktet. Såpass at en bedøvelse jeg fikk hos tannlegen (han var litt uheldig) i forfjor lammet halve ansiktet og fjernet smakssansen min i en hel uke.

Så å avvise at folk får reaksjoner er tåpelig. Men det er svært individuelt i forhold til hvordan vi er skrudd sammen.

Takk for infoen folkens.
Jeg får ta med meg nesespray og kraftige smertestillende som en back-up de neste gangene jeg er ute og flyr igjen.
Har noen store og lange ruter fra september mot mars 2015. Håper alt er i orden til da :) God søndag!!

Selv opplevde jeg ensidig nummenhet/følelsesløshet på SAS' DC-9ere, mens det aldri var noe problem på MD-80 eller Braathens' 732. Aner ikke om det var tilfeldig, men jeg opplevde det som helt konsekvent.

Back