Litt vanskelig å si hvilke verdensrekord du tenker på, BMW IV eller dens forløper BMW IIIa var i 1927 var en deltaker/innehaver av 29 av i alt 87 verdensrekorder innen flybransjen.
Den mest kjente på det tyske tekniske museum i Berlin er vel denne Daimler-Benz DB 605 som blant annet ble benyttet i Messerschmitt 109 og 110. Det var også flere BMW-motorer på utstilling, men bilder av disse ligger trygt forvart på en harddisk.
Den mest kjente på det tyske tekniske museum i Berlin er vel denne Daimler-Benz DB 605 som blant annet ble benyttet i Messerschmitt 109 og 110. Det var også flere BMW-motorer på utstilling, men bilder av disse ligger trygt forvart på en harddisk.
Og bare for å spore av ytterligere: Den ultimate Daimler-Benz flymotoren er naturligvis råtassen DB 610; to 605ere koblet sammen med et gearhus, og brukt i He 177. Sinna maskineri.
Kremt Falcon litt tillegg som grenser til en korreksjon - 610 (2950 hp) var to 605 koblet sammen side-by-side og kom først med He 177A-3. Den opprinnelige He 177 hadde 606 (2700 hp) som var to 601 koblet sammen side-by-side.