Liten kaffekopp kan velte stort lass..

kekker

Onkel reisende kekker
Litt morsom historie, som høres litt for fantastisk ut egentlig..

http://www.dagbladet.no/2011/01/09/tema/reise/fly/14966491/

Slikt som kan skje den beste, men man bør vel helst ikke søle kaffe på "dashbordet" i et fly..

Liker spesielt denne:

"I et forsøk på å tørke opp dette, greide den uheldige piloten å sende ut et nødsignal, nærmere bestemt kode 7500 som signaliserer kapring- eller kapringsforsøk."
 
Ser ut som de bommet på 7600 (comm feil) i farta.

Transport Canada says supplemental information from the FAA revealed United had indicated that the captain "had inadvertently squawked a 7500 code after spilling coffee on the aircraft's radio equipment, which interfered with the communications equipment". But the crew subsequently confirmed the issue was navigational and communications related, and not a valid "7500" emergency. The crew then squawked the 7600 code and diverted to Toronto. Initially they attempted to return to Chicago.
http://www.flightglobal.com/article...behind-unintentional-united-hijack-alert.html
 
7700 er Mayday, 7600 er Com failure, 7500 er kapring :)

EDIT: Beaten to the second..
 
Last edited:
Jeg og trodde 7700 var kapring. Er dette blitt endret på, eller jeg som har trodd feil? :p
 
Jeg gir meg også. Skal forresten sies at min "viten" om akkurat dette stammer fra diverse filmer og dokumentarer, så den er ikke så mye å stole på.
 
Litt morsom historie, som høres litt for fantastisk ut egentlig..

http://www.dagbladet.no/2011/01/09/tema/reise/fly/14966491/

Slikt som kan skje den beste, men man bør vel helst ikke søle kaffe på "dashbordet" i et fly..

Liker spesielt denne:

"I et forsøk på å tørke opp dette, greide den uheldige piloten å sende ut et nødsignal, nærmere bestemt kode 7500 som signaliserer kapring- eller kapringsforsøk."

Jeg satt i sete 1C på SK OSL - FRA, da kapteinen gjorde akkurat det samme, altså sølte kaffen sin over instrumentene. Døra til cockpit var åpen. De brukte masse servietter til å tørke opp, men jeg tenkte mest på at kaffen kunne ha påvirket noe av elektronikken.
Det var forresten kun jeg og en til som gikk til bagasjebåndet på denne flighten kl 0935 fra Oslo. Det må være en materute for passasjerer som skal videre fra FRA.
 
En kollega av meg (flygeleder) gjorde dette i fjor når han satt på klapp med 737 ...

Pilotene var IKKE happy. Påvirket ikke noe rent umiddelbart men jeg forstod det slik at flyet måtte ut av rotasjon og på en større sjekk.
 
En kollega av meg (flygeleder) gjorde dette i fjor når han satt på klapp med 737 ...

Pilotene var IKKE happy. Påvirket ikke noe rent umiddelbart men jeg forstod det slik at flyet måtte ut av rotasjon og på en større sjekk.


Ouch, da hadde jeg ikke følt meg sååå kul...
 
De gangene jeg sitter på klapp tar jeg ikke imot noe annet enn noe som har skrukork. Nettopp pga. at jeg er livredd for å søle på noe.
 
Back
Top