Lite pax og tyngdepunkt.

Cessna182

ScanFlyer Blue
Når det er lite pax på en flight blir vi ofte dirigert til setene i flyet for å ivareta rett tyngdepunkt på flyet. Jeg har et spørsmål: Rent flygemessig/stabilitetsmessig, spiller det noe rolle om all paxen sitter samlet i midten over og midt rundt tyngdepunktet eller at halvparten sitter langt bak og resten langt foran ?? Under forutsetning at tyngdepunktet i begge tilfellene ligger der det skal ??
 
'Der det skal' er forskjellig fra flytype til flytype og versjon til versjon. Derfor vil dette variere. En MD80 er f.eks. ekstremt baktung når den er tom og derfor må lasten ligge/sitte foran.
 
Når det er lite pax på en flight blir vi ofte dirigert til setene i flyet for å ivareta rett tyngdepunkt på flyet. Jeg har et spørsmål: Rent flygemessig/stabilitetsmessig, spiller det noe rolle om all paxen sitter samlet i midten over og midt rundt tyngdepunktet eller at halvparten sitter langt bak og resten langt foran ?? Under forutsetning at tyngdepunktet i begge tilfellene ligger der det skal ??

Nei det spiller ingen rolle så lenge tyngdepunktet blir det samme.
 
På DC9-21 fløy vi med 200kg bly i nesen for at det skulle være lettere for cabincrew å plassere pax når det var få ombord.
 
DC9-21? Er du sikker på det? Jeg kan ikke huske at vi noen gang brukte ballast på annet enn MD80 og -90 og jeg har kjørt loadsheet på plenty ferryflights.
 
En gang jeg fløy med en Transwede-MD-83 fra FBU (den militære terminalen) via Værnes til Bodø, måtte de flytte passasjerer BAKOVER i kabinen før vi kunne dra videre fra Værnes. De skyldte på ballansen. Flyet var stappfullt fra FBU og halvfullt videre fra Værnes. Kan det ha vært noen som hadde bommet litt på beregning/planlegging/plassering av last i lasterommet? Eller er det sånt som skjer?
 
Hei -MOW, dersom du noen gang var oppe i nesehjulsbrønnen på -21, så var blyet boltet fast der. Disse boltene skulle kontr. slik at ikke blyet "slet" seg. Den -21 som gikk ut mot Torvøya hadde hull etter at blyet forsvant ut. Har faktisk bilder av det etter at vi fikk varket inn i hangaren.
 
Jeg tror deg - men hvis det var boltet fast, var de innkalkulert i DOW/DOI og dermed ikke regnet som ballast for oss som snekret loadsheet. ;)
 
Kan det ha vært noen som hadde bommet litt på beregning/planlegging/plassering av last i lasterommet? Eller er det sånt som skjer?

Det blir jo bare spekulasjon i årsak. Jeg vet ikke hva du mener med "bommet", men det er jo ulik mengde last du kan ha i de ulike lasterommene, og transitlasten har nok da vært lastet i lasterom 1 eller 2. Det har da sikkert vært raskere å flytte passasjerer enn å laste ut av f.eks 2 og til 4. Det kan også ha vært noe tung last som ikke kan lastes i lasterom 4.
 
Jeg mente bare om dette var noe man vanligvis kunne eller burde ha planlagt seg ut av, og om det er situasjoner sånt kan være vanskelig å unngå. Også med tanke på at dette ellers så baktunge flyet plutselig ble for framtungt. Var det noe spesielt oppsiktsvekkende det som skjedde, eller var det helt normalt?

Takk for svar så langt :)
 
Som haien sier - det blir spekulasjoner. Med litt planlegging skal man kunne unngå slikt, men på på flerdestinasjonsflighter kan man fort havne i trøbbel likevel hvis lasten er 'vanskelig'. Hilsen Redcap SK372 .....
 
Som haien sier - det blir spekulasjoner. Med litt planlegging skal man kunne unngå slikt, men på på flerdestinasjonsflighter kan man fort havne i trøbbel likevel hvis lasten er 'vanskelig'. Hilsen Redcap SK372 .....

Og med free-seating (var det ikke det?) så kan det vel fort bli litt ubalanse i regnskapet på en MD80.
 
Folk hadde en tendens til å klompe seg foran, så det var lagt inn i beregningene. Var det for gæli, gjorde vi en seksjonstrim, dvs delte opp kabinen i flere deler for utregningen.
 
Nettopp. Det som skjedde her, var at kapteinen sa at alle som hadde sittet på de seks første radene mellom FBU og TRD måtte finne seg en ny plass lenger bak. Så kom crewet og la ned seteryggene på de seks første radene, slik at de som kom på på Værnes ikke kunne sette seg der. Jeg satt på sete 7A og fikk det behagelig, siden jeg kunne strekke på beina.
 
Ble litt forundret over at det på en 738 har så mye og si. Hadde 137 PAX på en DY-flight, og der var de fleste plasert bak i flyet grunnet vektballanse. 137 PAX a ca 80 kg er 11 tonn. En så tung maskin, blir den virkelig merkbart endert av så lite vekt?

Gjør sikkert det siden de gjorde som de gjorde men...
 
Nå er vel 11 tonn ganske mye da. Men du må huske at det er ikke bare pax som styrer dette, spiller rolle hvor mye fuel du har med deg, hvor det er lokalisert samt bagasje under gulvet.
 
Ble litt forundret over at det på en 738 har så mye og si. Hadde 137 PAX på en DY-flight, og der var de fleste plasert bak i flyet grunnet vektballanse. 137 PAX a ca 80 kg er 11 tonn. En så tung maskin, blir den virkelig merkbart endert av så lite vekt?

Gjør sikkert det siden de gjorde som de gjorde men...

Å yes, det har veldig mye si. Å f.eks. flytte på 10 bag fra det ene til det andre lasterommet for å få flyet i trim er helt normalt. Da snakker om kanskje 150 kg.
 
Back
Top