Lion Air mot ordre på 230 737

Someone

Moderator
Medlem
Lion Air mot ordre på 230 737

Obama er på statsbesøk i Indonesia og det første som stod på programmet var å annonsere er ordre fra Lion Air på ikke mindre enn 230 737-maskiner. 201 av nye 737-Max og 29 av nåværende modeller

http://www.businessinsider.com/obama-announces-record-breaking-boeing-airplane-sale-2011-11
Among them is what the White House is billing as "largest commercial airplane agreement ever for Boeing," a $21.7 billion deal to sell 201 Boeing 737MAX and 29 Next Generation 737ER aircraft to Indonesia's Lion Air. The agreement includes a $14 billion option to purchase another 150 jets.

Read more: http://www.businessinsider.com/obam...ng-boeing-airplane-sale-2011-11#ixzz1dy6WMamd

Lion Air er fra før Boeing sin største 737-900ER kunde med 57 levert, og ytterligere 113 i bestilling
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Og vil da ha 400 737-900 når denne ordren er fullført. Er de da nest største 737 opperatør etter Air Soutwest?
Ja-ja det bor jo en og annen person i det landet, spred utover et par øyer.
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Det blir neppe 400 maskiner i flåten - her er det sikkert lagt inn en utskiftingsplan. Men de vokser fort så kanskje Mountain Dew havner i venstresetet snart?
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Wow! Det här måste vara den största orden Boeing fått i Asien...på mycket lång tid.
Kan det vara 737-9MAX det gäller?
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Kan det vara 737-9MAX det gäller?
Ikke spesifisert ser det ut som, men de har tidligere uttalt at de ikke er interessert i andre modeller, så det nok sannsynlig.
 
Last edited:
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Men de vokser fort så kanskje Mountain Dew havner i venstresetet snart?

Tror nok jeg forsvinner ut av selskapet fortere ;)

Nå er det levert litt over 50 nye -900ER og det er stort sett bare kaos og lange forsinkelser. Klarer ikke å forestille meg et Lion med 100 fly engang...

Hører at en del av de neste flyene skal baseres i Kuala Lumpur.
Indonesiske flyplasser klarer ikke utvide fort nok i forhold til trafikken. Ikke uvanlig at vi blir liggende i holding pga det ikke er plass til flere fly på bakken!
I Jakarta står det 3 fly parkert på gater som engang var tiltenkt 1 fly.

Om det fortsatt er planer om å fly til/i Australia vet jeg ikke. Lion strøk på over 200 punkter forrige gang de ble vurdert/kontrollert av IOSA. (Det var forsøk nummer 3 på å komme seg inn)
Håper Australske myndigheter har vett nok til å beskytte sine egne selskaper også i fremtiden!
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Tror nok jeg forsvinner ut av selskapet fortere ;)

Nå er det levert litt over 50 nye -900ER og det er stort sett bare kaos og lange forsinkelser. Klarer ikke å forestille meg et Lion med 100 fly engang...

Hører at en del av de neste flyene skal baseres i Kuala Lumpur.
Indonesiske flyplasser klarer ikke utvide fort nok i forhold til trafikken. Ikke uvanlig at vi blir liggende i holding pga det ikke er plass til flere fly på bakken!
I Jakarta står det 3 fly parkert på gater som engang var tiltenkt 1 fly.

Om det fortsatt er planer om å fly til/i Australia vet jeg ikke. Lion strøk på over 200 punkter forrige gang de ble vurdert/kontrollert av IOSA. (Det var forsøk nummer 3 på å komme seg inn)
Håper Australske myndigheter har vett nok til å beskytte sine egne selskaper også i fremtiden!

Hva innebar de 200 punktene? Siden du flyr for dem, må du vel føle deg trygg på deres operasjoner?
(Du får søke deg til selskap Norge. Hørt at SAS trenger noen flinke nolk snart ;) )
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Skal de parkere fly i KUL kan det bli dyrt. Det er ikke plass for parkering ved Low Cost terminalen der AK sliter nok med logistikken. Om natten taues en mengde A320 bort og blir fjernparkert. Parkere ved hovedterminalen kan nok koste med enn det smaker.
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Vel vel, nok en av disse gigant-ordre som trolig ender opp i skjebne...

Dersom Lion virkelig tar alle disse fly, sa vil de trolig bruke sin flate frem til C6 sjekk som en FR gjör det og enten scrappe flyene for parts eller selger dem ultra-billig videre (noko som Boeing sikkert har ingenting imot siden dette vil öke marked penetration av 737-900ER).

Men ser man pa trenden, sa kommer meg mer og mer mistanke av en ny kast-bort / scrap-young mentalitaet. Og dette kan over langt sikt ikke vaere levedyktig, fordi til slutt ma noen ta regningen. Först oversvemmer man marked med ultra-billige nye fly, sa blir disse fly etter kort levetid scrapped, fordi resale value av parts er höyre enn flyverdi. Sa oversvemmer de handlere/brookers marked for spareparts (noe som de store leverandörer tjener sine penger pa). Og dette ma til slutten före enten til kollaps eller til höyre flypriser, fordi jeg tviler at Airbus og Boeing er villige a betale regningen for dette sykt asset management av noen selskaper (som likevel sprer seg rund som influensa).
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Skal de parkere fly i KUL kan det bli dyrt. Det er ikke plass for parkering ved Low Cost terminalen der AK sliter nok med logistikken. Om natten taues en mengde A320 bort og blir fjernparkert. Parkere ved hovedterminalen kan nok koste med enn det smaker.

Fra Mars kommer flyene til å bli levert til Lion Malaysia (Berjaya Air) om ikke noe skulle forsinke prosessen.
Lion kopierer Air Asia sin strategi og ønsker å ha base i alle S-Ø Asia land.
Det er nå rute mellom Jakarta - KL (hoved terminal). Har fløyet den 2 ganger siden ruten ble ble gjenåpnet for et par måneder siden.
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Vel vel, nok en av disse gigant-ordre som trolig ender opp i skjebne...

Enig, men samtidig så blir jeg stadig overasket over mange av disse ordrene som blir til virkelighet. At Lion nå skulle ha 57 737-900ER i flåten var det vel ikke alle som hadde trodd?

Men det vil overaske stort om ikke endel av disse kjempeordrene til Airbus og Boeing i det siste til slutt vil bli kansellert
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Hører at en del av de neste flyene skal baseres i Kuala Lumpur.
Indonesiske flyplasser klarer ikke utvide fort nok i forhold til trafikken. Ikke uvanlig at vi blir liggende i holding pga det ikke er plass til flere fly på bakken!
I Jakarta står det 3 fly parkert på gater som engang var tiltenkt 1 fly.

Nå ser det ut som at det skjer ting i Jakarta.

Govt chooses Karawang as location for new airport

http://www.thejakartapost.com/news/2011/11/20/govt-chooses-karawang-location-new-airport.html
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Nå ser det ut som det har vært urent trav med denne ordren. En Reuters artikkel fra i går viser til at det kan ha blitt utført påtrykk fra amerikanske myndigheter for at Boeing skulle få ordren. Kilder til Reuters hevder at det til og med har vært signert MoU mellom Lion Air og Airbus, og at Lion Airs representant hadde sagt til Airbus at han til slutt ikke hadde noen andre valg enn å velge Boeing. Med et slikt nærvær som den amerikanske presidenten under signeringen av avtalen mellon Lion Air og Boeing er det ikke bare John Leahy som undrer.

Kilde: www.reuters.com/article/2011/12/02/uk-airbus-boeing-obama-idUSLNE7B100B20111202
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Fra Mars kommer flyene til å bli levert til Lion Malaysia (Berjaya Air) om ikke noe skulle forsinke prosessen.
Lion kopierer Air Asia sin strategi og ønsker å ha base i alle S-Ø Asia land.
Det er nå rute mellom Jakarta - KL (hoved terminal). Har fløyet den 2 ganger siden ruten ble ble gjenåpnet for et par måneder siden.

Om Berjaya Air er involvert, er det kanskje en mulighet for at det er flyplassen i Subang (SZB) som skal brukes. Der er Berjaya Air en "gammel" operatør. Der er det også godt med plass. Adam Air hadde vel alle sine 737 der etter konkursen?
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Da har Boeing bekreftet ordren på 29 737-900ER og 201 737-Max som "firm", så antar den da vil synes i Boeing sine bøker når de kommer med ukens oppdatering på ordrefronten på torsdag

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2129
SINGAPORE, Feb. 14, 2012 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) and Jakarta-based Lion Air today finalized a firm order for 201 737 MAXs and 29 Next-Generation 737-900ERs (extended range). The agreement, first announced last November in Indonesia, also includes purchase rights for an additional 150 airplanes.
 
Re: Lion Air mot ordre på 230 737

Jeg likte dette avsnittet i pressemeldingen fra AP:

Lion Air, Indonesia's largest private airline, currently has a fleet of 76 planes, according to Airfleets.net. Sixty-eight of those are Boeing 737s.
 
Back
Top