Lion Air krasj i Indonesia - Flight JT610 29OKT18

Runaway stabilizer check list (trim som er ute av kontroll) har punkter som pilotene skal huske uten å slå opp i sjekklisten...

Av 8 punkter er det de 5 første man skal huske. Blant annet det å kutte strømmen til trimsystemet.

Ja, enig der, det er enkle greier, tar 2 sekunder å slå av strømmen til trim systemet, har trent på det i 30 år på alle Boeing flyene, aner ikke hvorfor det plutselig er tabu å si dem skulle gjort det. :rolleyes:

Runaway stabilizer check list (trim som er ute av kontroll) har punkter som pilotene skal huske uten å slå opp i sjekklisten...

Av 8 punkter er det de 5 første man skal huske. Blant annet det å kutte strømmen til trimsystemet.

Skal ta en litt banal sammenligning.
Jeg er ute og kjører bil, og har adaptiv cruise control som følger bilen foran. Vi kommer til en rundkjøring, og mitt kamera mister da bilen foran som svinger først høyre og så venstre. Bilen min begynner så å akselerere frem mot rundkjøringen i stedet for å bremse. Trenger jeg å slå opp i en maunal??
Nei. Fungerer ikke automatikken slik jeg vil og forventer, så skrur jeg den selvsagt av i løpet av et sekund. Jeg klarer utmerket godt å håndtere transportmiddelet uten automatikk. Jeg forventer at piloter gjør det samme. Man trenger ikke ha ekstremt dyptpløyende kunnskap til et system for å skru det av når det ikke oppfører seg som forventet. :headbang

Selvsagt er ikke en bil det samme som et fly, jeg er fullt klar over det. ;)

Uten å påta seg noe skyld eller ansvar har Boeing inngått forlik med de første etterlatte etter Lionair-ulykken som hadde saksøkt Boeing. Forliket for de 11 første var på $1,2 millioner per passasjer

https://www.reuters.com/article/us-...east-1-2-million-apiece-sources-idUSKBN1WA1VD

Boeing Co has settled the first claims stemming from the crash of a Lion Air 737 MAX in Indonesia, a U.S. plaintiffs’ lawyer said, and three other sources said that families of those killed will receive at least $1.2 million apiece

Noen som kan ta en kjapp oppsummering?

The accident had been caused by a complex chain of events, Indonesian air accident investigator Nurcahyo Utomo told reporters at a news conference, repeatedly declining to be drawn on providing a single dominant cause.
"From what we know, there are nine things that contributed to this accident," he said. "If one of the nine hadn't occurred, maybe the accident wouldn't have occurred."

https://www.cnbc.com/amp/2019/10/25...esia-recommends-redesign-better-training.html

Del 1 av Leehams Bjørn sin analyse av JT610

Kort sagt handler det trolig om hvordan flere feil i vedlikeholdet bidro til sensorfeil, som "lurer" MCAS. I motsetning til kanskje Ethiopian hvor man lurer på om det kan være birdstrike involvert (men ikke konkludert)

https://leehamnews.com/2019/11/01/bjorns-corner-analysing-the-lion-air-737-max-crash-part-1/

We start the series on analyzing the Lion Air 737 MAX crash by looking at what went wrong in the aircraft. It’s important to understand MCAS is not part of what went wrong. It worked as designed during all seven Lion Air flights we will analyze in this series.

Back