Lion Air av banen igjen (aug 2013)

Someone

Moderator
Medlem
Lion Air forsetter å dra av eller bomme på rullebanen. Idag skjedde der igjen og kverka tydeligvis en ku. Usikker på om kua er årsaken eller om den ble truffet etter flyet dro av banene

http://www.nycaviation.com/2013/08/lion-air-737-overruns-runway-strikes-cow/
A Lion Air B737-800, registered PK-LKH, overran a runway on landing at Jalaluddin Airport (flight 892)

Ser ut som den kua har fått seg en reall trøkk


Skjønner godt at Lion Air har bestilt hundrevis av nye fly, for de krasjer dem raskere enn Tommy Shariff i en Köeningsegg
 
Det er jo nesten komisk hvor totalt udugelige de er på dette forbannade tulleflyselskapet Lion Air. Hele selskapet burde få flyforbud og bli likvidert umiddelbart.
 
Det er jo nesten komisk hvor totalt udugelige de er på dette forbannade tulleflyselskapet Lion Air. Hele selskapet burde få flyforbud og bli likvidert umiddelbart.

Vel....en av forumistene her inne har vel flydd for Lion Air og jeg er ikke sikker han deler akkurat DEN oppfatningen, men kanskje han kan komme med en kommentar selv... ;)
 
Er vel ikke så mange oppfatninger å ha....
Er vel ikke kun uflaks som gjør at Lion har så mange hendelser akkurat.......
 
Det er jo nesten komisk hvor totalt udugelige de er på dette forbannade tulleflyselskapet Lion Air. Hele selskapet burde få flyforbud og bli likvidert umiddelbart.
Pilotene/flyselskapet bør vel ikke helt være målet for skuddvekslingen din her, det er vel heller flyplassen/flyplassoperatøren/ATC?

Du hadde vel neppe ment at Widerøe burde likvideres hvis de under landing traff en hjort på Sandnessjøen?
 
Du hadde vel neppe ment at Widerøe burde likvideres hvis de under landing traff en hjort på Sandnessjøen?

Absolutt ikke. Men jeg hadde forventet at de holdt flyet på banen (og meg sikrest mulig) mens de kuttet hjortebiff i passe tykke skiver.


-eggs
 
Man kan kanskje spørre seg hvorfor de ikke gikk rundt, da pilotene etter artikkelen å dømme observerte at det var dyr på banen før de landet.

http://www.thejakartaglobe.com/news/lion-air-jet-skids-off-runway-after-hitting-cow/
Basert på den artikkelen er jeg naturligvis 100% enig.

Basert på tidligere postede http://avherald.com/h?article=4667a3d9&opt=1;
Indonesia's Ministry of Transport reported the aircraft landed in good weather and visibility when after touch down the crew noticed three cows on the runway
så de riktignok ikke biffen før etter landing, og da er det jo begrensede muligheter til å "stoppe i tide".

Så får vel historien (kanskje) vise hva som var sannheten... :)
 
Spørs om man ikke får dyrevernet på nakken om man begynner å måle braking action på kuskinn.
 
Hakkebiff og biffmiddag osv, men fra spøk til litt alvor :) Uten å pirke for mye på noen av kommentarene her, så observerer jeg at klokken var 21:11L ved hendelsen den 6.Aug og i dag er sunset kl 17:58L på WAMG/GTO. Med andre ord bekmørkt ved hendelsen. Selv med all verdens rullebanelys skal det en god del til å se tre kuer sprade rundt når man kommer inn for landing på en mørk bane i +-140 knop. Tilsvarende er det lett å anta at ATC heller ikke har hatt mulighet til å se disse kuene før landing.

Hvis pilotene ikke har sett dyrene før etter at reverser er selected, så er man committed to land :) "... as we was landing" betyr ikke at de har faktiak har sett dyrene før de gjorde touchdown. Likeens betyr "good weather and visibility" at det ikke er et lavt skylag, tåke eller andre typer vær TS,RA,CB's osv, og det kan faktisk i meteorologisk sammenheng være good visibility selv om det er bekmørkt... :)

Ja, Lion Air har i overkant med overruns, men i denne hendelsen er det kanskje greit å se det store bildet og starte å legge sammen swiss cheese hull først som sist? Infrastrukturen på GTO tillater tydeligvis større dyr å komme seg innenfor flyplassområdet.
 
Last edited:
Kan virke som om de tre kyrne ga dårligere brake action enn forventet ;) Fra Spøk til alvor, så virker det som det denne gangen ikke bare var Lion Air sin feil.

Dette var i alle fall en ny flyplass på listen over flyplasser de har vært av banen på :)

Fra KarelXWB på airliners:


Lion Air B734 at Surabaya on Oct 30th 2009, runway incursion
Lion Air B734 at Pekanbaru on Dec 13th 2009, overran runway
Lion Air B739 at Balikpapan on Oct 23rd 2011, runway excursion
Lion Air B739 at Padang on Jan 19th 2010, runway excursion on landing
Lion Air B734 at Pontianak on Nov 1st 2012, overran runway on landing
Lion Air B734 at Pontianak on Dec 30th 2012, runway excursion on landing
Lion Air B734 at Pontianak on Nov 2nd 2010, overran runway on landing
Lion Air B739 at Pekanbaru on Feb 14th 2011, runway excursion on landing
Lion Air B739 at Pekanbaru on Feb 15th 2011, overran runway on landing
Lion Air MD90 at Jakarta on Mar 9th 2009, departed runway on landing
 
Kanskje Lion Air burde begynne med sjøfly istedet? Da finnes det kanskje en viss sjanse at de faktisk klarer å få landet flyet slik det skal av og til? ;)
 
Det har de prøvd allerede...

832936-130413-lion-air-plane.jpg
 
Vel....en av forumistene her inne har vel flydd for Lion Air og jeg er ikke sikker han deler akkurat DEN oppfatningen, men kanskje han kan komme med en kommentar selv... ;)

På GTO kan alt skje! Avbrutt landing pga lekende barn på flystripen har forekommet...:devot:

(Ja det er mange dyktige piloter i Indonesia - Lion Air også)
 
Ikke bare på rullebaner det fins kveg ..... fra dagens morgennyheter:

The Atlanta Journal-Constitution

A cow was reported Thursday morning in the interstate median at the junction of I-75 northbound and I-675, and according to Clayton County authorities, the bovine has been there for a while.

Og det blir bedre ..... :cool:

Clayton police dispatchers told the AM750 and 95.5FM News/Talk WSB Traffic Center that they have been getting reports about the cow for about 30 days.

There was no immediate word on whether the renegade cow was holding a sign reading “Eat Mor Chikin.”

'nuff said ...
 
Denne gangen holdt de seg på banen, men når man lander så hardt at man omtrent vraker flyet så er det ikke rat de trenger mange nye fly

http://www.pprune.org/south-asia-far-east/533195-lion-air-hard-landing-tail-strike.html
Did any of you guys hear about the Lion Air B739ER from Balikpapan to Surabaya that landed hard yesterday, bounced 3 times along with a tail strike. Reliable source told me the landing was around 4Gs and the nose wheel and one of the main gears were broken with a lot of structural damage. The photos didnt look good either. Registration of the aircraft is PK LFH. Good news is, they are going to have a stock of spare parts now. Time to close down some of the MEL items
 
Back
Top