sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
Lindegaard: - Må ha en normalisering
Det var på et seminar om luftfarten, i regi av meglerhuset DnB NOR Markets, at SAS-sjefen kom med sitt syn på luftfarten.
- Skal tjene penger
Spesielt oppgitt er han over overkapasiteten.
- Vi kjemper for en normalisering av denne bransjen. Det må bli en normalisering på kapasitet, ellers kan ingen være lønnsomme. Og vi skal tjene penger, sa Lindegaard.
Han viste til hvordan konkurrentene Norwegian, Maersk, Sterling og Fly Me tapte tilsammen 1,4 milliarder svenske kroner i fjor.
Kostnadsproblem delvis løst
Formålet med seminaret var å selge inn luftfarten som en bransje å investere i, og SAS deltok sammen med Finnair og Norwegian.
Lindegaard roste blant annet Finnair, for å ha vært tidlig ute med kostnadskutt.
- Det Finnair gjorde riktig i 1999, og som vi ikke gjorde, var å tilpasse kostnadene. Vi begynte i 2001, sa SAS-sjefen.
Han sa at kostnadene og produktiviteten har vært SAS' største problem, men at det nå er delvis løst, gjennom det såkalte Turnaround-programmet.
- Vi har gått fra å være dyrest (målt etter enhetskostnad, red. anm.) i Europa til å ligge under gjennomsnittet, sa Lindegaard.
Stiger på børsen
Analytikerne og investorene likte åpenbart budskapet, både fra SAS-sjefen og Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Begge flyaksjene er blant vinnerne på Oslo Børs i dag
fra Aftenposten
Det var på et seminar om luftfarten, i regi av meglerhuset DnB NOR Markets, at SAS-sjefen kom med sitt syn på luftfarten.
- Skal tjene penger
Spesielt oppgitt er han over overkapasiteten.
- Vi kjemper for en normalisering av denne bransjen. Det må bli en normalisering på kapasitet, ellers kan ingen være lønnsomme. Og vi skal tjene penger, sa Lindegaard.
Han viste til hvordan konkurrentene Norwegian, Maersk, Sterling og Fly Me tapte tilsammen 1,4 milliarder svenske kroner i fjor.
Kostnadsproblem delvis løst
Formålet med seminaret var å selge inn luftfarten som en bransje å investere i, og SAS deltok sammen med Finnair og Norwegian.
Lindegaard roste blant annet Finnair, for å ha vært tidlig ute med kostnadskutt.
- Det Finnair gjorde riktig i 1999, og som vi ikke gjorde, var å tilpasse kostnadene. Vi begynte i 2001, sa SAS-sjefen.
Han sa at kostnadene og produktiviteten har vært SAS' største problem, men at det nå er delvis løst, gjennom det såkalte Turnaround-programmet.
- Vi har gått fra å være dyrest (målt etter enhetskostnad, red. anm.) i Europa til å ligge under gjennomsnittet, sa Lindegaard.
Stiger på børsen
Analytikerne og investorene likte åpenbart budskapet, både fra SAS-sjefen og Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Begge flyaksjene er blant vinnerne på Oslo Børs i dag
fra Aftenposten