Lindegaard i dagens VG

Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by EB


Trodde ikke folk ville ha SAS eller SAS Braathen på OSL-NYC. Ikke med 737, 757, 767 eller 330...


Helst ikke NYC nei.....mye heller Dubai, Bangkok, og en anna USA destinasjon.
Er vel ingen som er imot langruter fra Oslo med SK på forumet. Kritikken har vel vært mot å satse på NYC som allerede har utmerket daglig avgang. Forsøk noe annet heller. SAS fikk det jo ikke til når dem var enerådende på ruta, og idag må det jo bli enda vanskeligere. Sats heller på noe annet...og kanskje la noen passasjerer fra Kastrup og Arlanda bytte fly på Gardermoen. Hva med en helt ny destinasjon for SAS?
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Jeg tror folk flest gir seg katten i om det er en B747 eller en B737 som flyr når de skal på tur! Så lenge pris og tidtabell stemmer er de fleste fornøyde. For å være helt ærlig tror jeg nok at den engere krets som frekventerer dette forum nok ikke er representable når det gjelder ønsker og krav til flytype/IFE/wifi mm. :p
Det er sågar folk som har booket sine billetter til "langtvekkistan" på www.wideroe.no som faktisk tror at det er Widerøe de skal fly med, for de bestilte jo billettene der ... :D

Jeg tror fortsatt at det viktigste om SAS skal få til langruter fra Oslo så må flytypen være rett, og da faller aller mest på økonomi og rekkevidde, ikke om flyet har en eller 2 midtganger.
Bruker man f,eks 738-LR kan samme besetningsmasse brukes som i dag og det skal ikke være behov for å lage en egen gruppe som skal fly langruter. Dette kan rulleres som alle andre ruter. Om de får med seg f,eks 140-150 pax i en BIZ/Eco mix kan man dra av gårde med 2 i cockpit og 3 i kabin. Jeg tror ikke vi skal se bort fra at det er mulig å få til god økonomi i en slik operasjon. Hvor mange pax får f,eks CO med seg på sin 757 EWR-OSL ?
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Håper fortsatt på langrute fra oslo i regi av SAS IC...
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Enig med Farmer her. Tror også at SAS Braathens hadde klart dette om dem fikk lov. Dessuten tror jeg det hadde vært et kjempeløft for organisasjonen internt...og eksternt.

Dog hadde jeg håpt på en anna destinasjon enn NYC som sagt.

SAS Intercont. har vel sagt i lang tid at dem ikke kommer til å åpne ruter fra Oslo. Ikke har dem nok fly, og de flyene dem har er lite gunstig.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by Farmer


Om de får med seg f,eks 140-150 pax i en BIZ/Eco mix kan man dra av gårde med 2 i cockpit og 3 i kabin. Jeg tror ikke vi skal se bort fra at det er mulig å få til god økonomi i en slik operasjon. Hvor mange pax får f,eks CO med seg på sin 757 EWR-OSL ?

Ifølge seatguru.com så har CO sine 752 172 seter (16 bus/first og 156 econ). Jeg lurer på om det kanskje blir litt trangt med 150 passasjerer i en 738 når man skal fly så langt...?

kan man fly helt til østkysten av USA uten å ha med seg ekstrabemanning?
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Men CO går neppe smekkfull hver dag?
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by EB


Men CO går neppe smekkfull hver dag?

Trenger kanskje ikke gå smekkfulle for å få ruten til å gå i pluss, men vil tro at ruten har godt belegg slik CO har sagt ved flere anledninger. Faktisk var jo belegget så bra at dem framskyndet datoen for daglige avganger nå i sommerhalvåret bla
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Poenget mitt var vel heller at en ikke helt full 757 kan sammenlignes med en full 737-800 - ser man på antall pax. CO gjør og har gjort en kjempeinnsats... Jeg likte CO godt før Gordon kom også...
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

FBU-4EVER .. Hva tror du om 738-LR operert av BUSK for SAS IC på "smalere IC " ruter ?
Om noen her kan ha noen kvalifisert operativ formening om dette så er det vel du ;-)
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by Hurum


Tror også at SAS Braathens hadde klart dette om dem fikk lov.

Men tror dere de hadde startet opp om de fikk lov.......?
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Dette er en politisk sak, og SKBU vil aldri faa lov til aa 'overrule' IC. Hvis SAS (konsernet) vuderer at en IC-rute skal opprettes fra OSL (uansett materiell), vil dette skje i regi av SAS IC. Selv om det brukes metall fra et annet datterselskap.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by LN-MOW


Dette er en politisk sak, og SKBU vil aldri faa lov til aa 'overrule' IC. Hvis SAS (konsernet) vuderer at en IC-rute skal opprettes fra OSL (uansett materiell), vil dette skje i regi av SAS IC. Selv om det brukes metall fra et annet datterselskap.

Der er jeg 100% enig med deg MOW, men spørsmålet mitt var om det er operativt mulig å operere f,eks 738-LR på vegne av SAS IC. jeg vil tro at en slik operasjon ville bli betydelig billigere pr flysete enne noe annet alternativ da dette vel kunne gli rett inn i BUSK produksjonen uten ekstra trening av crew etc ..
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

At ingen av de to intercontinentale rutene som går fra OSL går med SAS, må jo være litt flaut for dem??:p
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Operativt er det selvsagt fullt mulig. Men det innebaerer innfoering av 'ny' flytype ettersom den/de maskinene som skal brukes maa omkonfigureres. 73G er vel teknisk mulig aa brukes med lav payload, selv om OSL-EWR nok er paa grensen uten aa innstallere ekstra fueltanker.
Skal det flys direkte er det vel ogsaa paakrevet med ETOPS-sertifisering - dette kan kanskje unngaas ved aa velge en rute som gaar naer Island og Groenland. Imidlertid vil det gi mindre fleksibilitet ved marginale vaerforhold, saa ETOPS vil uansett vaere aa foretrekke. ETOPS-sertifisering er imidlertid en dyr og komplisert prosess som vil fordyre operasjonen betraktelig.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Såååda, fint og flott, men noget hypotetisk.

Det er storegutta i "Glasspalasset" i Stockholm som ruler dette nå. Altså IC.

Ikke-flykyndige beancounters bryr seg uansett ikke om hva eksperter mener.

:( :( :(
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

om ikke flauere.....

At et nederlansk selskap skal få ha over 15 daglige avganger fra Norge til deres HUB i Amsterdam.
At de betrakter et marked på 4,5millioner mennesker som det mest lukerative i hele europa etter England og Nederland.
At de frakter over 1 million (20%) av Norges befolkning gjennom Amsterdam pr år.


DET ER FLAUT DET!
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Men hva er denne 738 LR dere snakker om? -700LR vet jeg hva er, den tilbys jo nå av Boeing (og er basert på BBJ, dvs -700 skrog med -800 vinger/understell samt større fuelkapasitet) BBJ2 som har -800 skrog har vel ikke høyere MTOW enn en vanlig -800 slik at rekkevidden blir som standard -800 (MTOW-begrenset).

En annen ting er at man kan tenke seg en -800 LR som en -900ER med -800 skrog, men den er vel ikke ennå til salgs. Eller vet noen noe som jeg ikke vet?

Det stemmer som MOW sier, vestgående med 73G uten ekstra fuel er svært tvilsomt, østgående er det mulig med EWR-OSL. BU fløy i hvert fall garden direkte hjem fra Washington med HGW 73G en gang.

Og SAS Braathens er ikke ETOPS-godkjent, nei...:sarc
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Det er nok mer et payloadspoersmaal. Med faa seter faar man lavere vekter og mer rekkevidde. Leveringsflightene gaar jo greit Seattle-Norden. Saa en 73G med winglets og 50-60 seter boer kunne klare OSL-EWR.

Og SAS Braathens er ikke ETOPS-godkjent, nei

.. og etter at 767 forsvant er vel ikke SAS ETOPS-klarert i det hele tatt .. det aapner nok en 'can of worms'.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

700er tråden http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=9360&page=2

Husk at også SAS.SE har 737 og det på "riktig" aoc .... slik at denne modellen kunne vel muligens blit benyttet også fra ARN og CPH på noen ruter.

Men med 126 seter så må det jo finnes en viss betalingsvilje hos PAX
 
Det er SAS Intercont som har myndighetsgodkjennelse til å fly ETOPS.Det er en del av AOC'et som man opererer på.SAS/BU har ikke dette i sitt AOC,og vil neppe søke om det heller.Det vil koste ganske mye for å holde igang 2 fly på en enkelt rute.
Rekkevidden vil fremdeles være marginal,spesielt vestover da det som regel blåser fra vest i høyden.CO har problemer med rekkevidden på sine 757'er,spesielt fra ARN.Det hender faktisk ganske ofte at de må mellomlande i Stewart nord for EWR hvis det er kø inn til EWR.
Det er ikke myndighetskrav om reservemannskap "over dammen".I sommermånedene flyr vi A330 med to piloter til østkysten.Den viktigste grunnen til at de fleste av oss skygger unna utsjekk på typen.Sååå morsomt er det ikke å ha 24 timer i New York eller Washington. 8-9 timer i cockpiten på en 737 uten annen pause enn avtrede på naturens vegne.Ikke faen!!!:skep
 
Back
Top