Lindegaard i dagens VG

Hurum

ScanFlyer Gold
Det er en en artikkel om Lindegaard og SAS i dagens VG. Finner dog ikke den på internettversjonen.

I artikkelen er Lindegaard kritisk til at ledelsen og de ansatte i SAS Braathens ikke klarte å unngå streik. Han sier han også er kritisk til pilotaksjonene tidligere i år.
SAS må visstnok fortsatt spare enda mer penger, men han håper å unngå oppsigelser i denne runden. 5500 perssner har blitt sagt opp i SAS pga Turnaround 2005.
Videre mener Myklebust at lønnen til sjefen er for lav.....og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...og et nytt Eurobonusprogram.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Et revidert Eurobonusprogram ville vært supert. Dagens program begynner å bli temmelig markspist. Som regel må man jobbe (fly) mye for å få poeng, jeg opplever også at det er vanskelig å finne gode flighter å bruke poengene på. Med dagens program er det nesten mer attraktivt å kjøpe billettene selv og la poengene gå i d....:skep
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by Hurum
...og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...

...og hvilke nye ruter snakker Hr. Lindegaard så om i denne gang - det varierer jo lidt fra gang til gang og i forhold til hvem han udtaler det til...
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by PP


Originally posted by Hurum
...og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...

...og hvilke nye ruter snakker Hr. Lindegaard så om i denne gang - det varierer jo lidt fra gang til gang og i forhold til hvem han udtaler det til...

Han mener selvsagt nye ruter fra Stockholm og København vil jeg tro ;)
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Ja for SAS Braathens åpner jo nye ruter hele tiden fra Norge...:up:
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by EB


Ja for SAS Braathens åpner jo nye ruter hele tiden fra Norge...:up:
Riktignok har SAS Bratahens lansert nye ruter i vår, men vi får se om det kommer flere.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Med et nytt fly, mindre satsning på charter, flere nye og unge ansatte i kabinen så er det vel lagt opp til en ekspansjon på rutekartet...:up:
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by EB


Med et nytt fly, mindre satsning på charter, flere nye og unge ansatte i kabinen så er det vel lagt opp til en ekspansjon på rutekartet...:up:

Nå har jo ledelsen i SAS Braathens allerede dementert at de skal satse mindre på cahrter. Dette var visstnok en misforståelse, så tviler på at noen fly blir frigjort.

At de nye ansatte i kabinen er unge har vel neppe noe å si på antall nye ruter. Men at SAS satser på deltidsansatte i stedet for fulltidsansatte tyder vel på at dem vil ha større handlefrihet.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

...og så lenge selskapet levere positive tall står de fritt til å ekspandere. dette i følge John Dueholm tidligere i år.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by EB


...og så lenge selskapet levere positive tall står de fritt til å ekspandere. dette i følge John Dueholm tidligere i år.

Dette betviler jeg litt. Dvs si at i SAS gruppen så kan ikke SAS DK og SAS SE opprette noen ruter fritt selv?

Det SAS i Norge trenger er noen langruter. Hvorfor ikke gi SAS Braathens spillerom...dem får det jo til.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by Hurum


Det SAS i Norge trenger er noen langruter. Hvorfor ikke gi SAS Braathens spillerom...dem får det jo til.

Fordi det er SAS IC (IKKE DK eller SE) som tar seg av langruter i SAS!
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by Someone


Originally posted by Hurum


Det SAS i Norge trenger er noen langruter. Hvorfor ikke gi SAS Braathens spillerom...dem får det jo til.

Fordi det er SAS IC (IKKE DK eller SE) som tar seg av langruter i SAS!
Ja jeg vet det....og dem går vel ikke akkurat med stormende overskudd.

Men hvorfor ikke la SAS Braathens forsøke seg - hva er dem redde for egentlig?
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

De er piss redde for at det skal bli mindre belegg på rutene som går fra CPH!

Jeg kan overhode ikke se noen annen grunn!
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by MartinL


De er piss redde for at det skal bli mindre belegg på rutene som går fra CPH!

Jeg kan overhode ikke se noen annen grunn!

100 % riktig. SAS har alltid villet sluse trafikken inn til hub'en CPH. Fra distriktene i Norge inn til hub'en i OSL. Heldigvis er tankegangen nå litt annerledes i og med at man satser på direkteruter til Europa utfra BGO, SVG, TRD sv. MEN det hadde de ikke gjort hvis ikke andre aktører som f eks KLM hadde kommet inn på markedet.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Kanskje løsningen hadde vært å anskaffe noen 738-LR som SASBraathens kunne ha operert på vegne av SAS IC, slik at man kunne ha dratt igang noen litt tynnere langruter som f,eks OSL-NYC , OSL-DXB eller lignende.
Da skulle vel alt ligge tilrette for en smidig og kostnadseffektiv organisasjon sammenlignet med det som finnes i dag. Ettersom alle crew i SKBU snart flyr alt om hverandre tror jeg dete kunne ha vært en finfin løsning.
Og utstyrer man denne 738-LR med wifi/IFE av siste utgave blir jo reisen like bra eller bedre for kunden som slipper flybytter.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by Farmer


Kanskje løsningen hadde vært å anskaffe noen 738-LR som SASBraathens kunne ha operert på vegne av SAS IC, slik at man kunne ha dratt igang noen litt tynnere langruter som f,eks OSL-NYC , OSL-DXB eller lignende.
Da skulle vel alt ligge tilrette for en smidig og kostnadseffektiv organisasjon sammenlignet med det som finnes i dag. Ettersom alle crew i SKBU snart flyr alt om hverandre tror jeg dete kunne ha vært en finfin løsning.
Og utstyrer man denne 738-LR med wifi/IFE av siste utgave blir jo reisen like bra eller bedre for kunden som slipper flybytter.

Mitt poeng også!! SAS har jo ikke fly som passer til det norske langrutemarkedet så hvorfor hindre dem i å forsøke? Om SAS har gått til anskaffelse av flytyper som ikke kan brukes, så burde dem jo heller ikke være negative til at SAS Braathens forsøkte...som ganske sikkert kjenner markedet best og som nok lettere hadde fått det til å fungere.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Eller hva med et par B 767-200ER,tar vel rundt 200 passasjerer den, og fordelen med den er vel at den klarer Oslo-Bangkok, og Thailand er jo det desidert største reisemålet utenfor Europa etter USA. +Oslo-Chicago i codeshare med United, da tror jeg vi skal være veldig fornøyde når det gjelder intercontinentale ruter fra OSL..
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Trodde ikke folk ville ha SAS eller SAS Braathen på OSL-NYC. Ikke med 737, 757, 767 eller 330...
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by amatør


Eller hva med et par B 767-200ER,tar vel rundt 200 passasjerer den, og fordelen med den er vel at den klarer Oslo-Bangkok, og Thailand er jo det desidert største reisemålet utenfor Europa etter USA. +Oslo-Chicago i codeshare med United, da tror jeg vi skal være veldig fornøyde når det gjelder intercontinentale ruter fra OSL..

Problemet er at B767 begynner å bli gammel og den har for liten cargokapasitet på longhaul. Den er heller ikke enkel å få tak i. Neste år stenger Boeing B767 produksjonslinjen. Dessuten har SAS faset den helt ut av sin flåte og det blir antageligvis altfor kostbart og fase den inn igjen.
 
Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Originally posted by Farmer


Kanskje løsningen hadde vært å anskaffe noen 738-LR som SASBraathens kunne ha operert på vegne av SAS IC, slik at man kunne ha dratt igang noen litt tynnere langruter som f,eks OSL-NYC , OSL-DXB eller lignende.


Njaa ... da maa betalingsviljen i det norske markedet opp. Det er ikke mulig aa selge billige billetter paa et saa lite fly og faa regnskapet til aa gaa opp. Husk at det ved slik disponering max blir to turer i doegnet. Med Privatair-modellen har man 48 seter aa leke med, og et snittbelegg paa 70-80% vil man aldri klare mellom Oslo og New York, som trolig er det markedet som er naermest i stoerrelse til aa klare det.

Med en 762 drar man igjen en ny flytype inn i flaaten og det er noe SAS for enhver pris boer forsoeke aa unngaa naa. 762 er dessuten heller ikke mer en en forminsket 763 som er nesten like dyr aa operere og SAS har allerede proevd og forkastet versjonen.
Igjen - koster mer enn det smaker.
 
Back
Top