Får vel dra opp denne tråden og jobbe litt med den. Ble forsinket grunnet så mye styr og andre reiser.
BAKGRUNN: Har i de siste årene hatt lyst til å reise hit, men stadig vekk utsatt grunnet at jeg er en feig pingle !
Siden jeg mener at alle fysiske utskeielser er risikosport og i tillegg har jeg tenkt på høyde over havet.
Cusco ligger på mellom 3.400 og 3.500 meter og MP på ca. 2.500 meter. I tillegg er det ikke lenger helikopter transport opp til MP fra Cusco… Gamle russiske militære helikoptere blåste for mye av takene der oppe.
Men i et svakt øyeblikk 03.12.07 kjøpte jeg bill. til meg og Marian ( et par av gutta har allerede møtt fruen ). Men for å sikre meg bestilte jeg H-klasse på KL til kr. 12.119 som gir mulighet for å avbestille/endre mot gebyr. Kunne feige ut !! Billigste da jeg bestilte lå like under 10.000 !
Turen gir 14.670 grunnpoeng på FB totalt 26.473 award miles med vår 75 % gullbonus.
Så kom vinteren og jeg la forberedelsene på hylla, men kjøpte flere gode guidebøker i USA
og Amazon som jeg begynte å titte på utpå våren.
Ut på vårparten leste jeg flere steder at det var viktig å bestille alt tidlig, spes. Togtransport fra Cusco. Det er et begrenset antall plasser på togene.
Satte i sving i mai, og dette stemte. Enkelte tog var utsolgt i mitt tidspunkt for å være der oppe. Midt i oktober. Jeg måtte endre planene en dag eller to.
MERK: KJØP IKKE FLYBILL FØR DERE HAR FÅTT TOGBILL !!!:9::exclaimation
Det er to tog som går like etter hverandre, Vistadome og Backpacker- henholdsvis $ 71 og $ 48 for en vei. Hadde lyst til å ha Vistadome begge veier, men måtte ta en av hver. Vil forklare forskjellen når jeg er hjemme igjen. Vistadome var utsolgt på en av datoene. BEGGE på enkelte andre datoer 5 mnd forut !!
http://www.perurail.com/web/tper/journeys/4_53409.jsp
Deretter fly LIM-CUZ. DC 8-63 nevnte TACA. Men de kunne ikke bookes på nettet 5 mnd forut.
LAN Peru ble valget . Flott og grei booking, kunne også velge sete på deres nye A319, og fikset vindussete langt foran. Greit å titte ut under innflyging til CUZ. Bonuspoengene ble lett reg på AY . LAN er jo One World. Dette er kun et reserveprogram for oss. Har snart poeng nok til en tur til HEL. Uansett du får poeng på billigste billetter hos BA også, 50 % AY poeng er bedre enn 0 BA poeng.
Pris EUR 216 pr. pax etter 5 % rabatt t/r.
http://plane.lan.com/index-en-ue.html
I CUZ kunne man kun lande morgen og ettermiddag tidligere da det kun ble brukt 737-200 grunnet varme og høyde over havet ( sikkert folk på forumet som kan utdype dette mye bedre !! ). Men nå fly LP hele dagen med sine A319.
Litt facts om CUZ: Elevation: 3310 meter. Runway: 3397 m x 45 m. Latitude 13.32 syd. 71.56 vest.
FORTSETTER SENERE