De som har fulgt med i historietimene husker kanskje at SAS/DNL fløy vinterruter på isen tidlig på 50-tallet. Den ruten gikk med DC-3.
En ting som svært få kjenner til er at WF på et tidspunkt vurderte å fly FBU-Lillehammer under OL. Mjøs-isen var aktuell som rullebane. Temaet kom opp fordi en del aviser og TV-stasjoner ønsket rask transport av personell og pressemateriell. Aktuell flytype var Dash7. De som har fulgt med i historietimene husker kanskje at SAS/DNL fløy vinterruter på isen tidlig på 50-tallet. Den ruten gikk med DC-3.
Ja, kunne tenke meg att det var en del charter til GEN ja - FBU var vel temmelig sprengt på kappasitet og GEN er en del nermere Lillehammer. Husker WF hadde planer om å opprette flyplass på Mjøsa - så det på nyhetene og husker jeg syntes det var rart Hamar/Lillehammer IKKE hadde flyplass mens vi i lille Brønnøysund hadde det (jeg var 13 år i 1994).
Noen som har bilder av noen av disse charterflyene og widebodiene som kom inn som erstatning?
Ref min lile nostalgi-presentasjon Lillehammer flyvehavn
Hvis jeg husker rett, ble serien operert med -200'er ...
Har faktisk fløyet med WF fra mjøsisen ved Lillehammer.
Det må ha vært helt på slutten av 80-tallet. Det var en slags "flyvingens dag" e.l. og Widerøe stilte med Twin-otter for rundflyvning.
Tror det kostet 50,- for en sving rundt Pellestova ...
var det på Lillehammer eller Fagernes at en av DC-3'ene til DNL/SAS gikk gjennom isen og måtte fraktes på lastebil tilbake til FBU? I Kay hagbys "bibel" er det et bilde av maskinen, minus vinger på lasteplanet.
Husker forøvrig at jeg så en UA 747-400 som fløy over Lillehammer i relativt lav høyde en av de to gangene jeg var og så lekene.
Den 26.mars 1950 ble det igjen holdt et stort flystevne på Strandefjorden (........) Men denne stevnedagen skjedde det beklagelige at det Norske Luftfartsselskap Dakota "Knut Viking" gikk igjennom isen. Flyet drev med rundflyging, og da det skulle ta av for fjerde turen brast isen under hjulene slik at flykroppen ble liggende i vann til oppunder vingene. Et svare strev fulgte i dagene etter for å få demontert Dakota-maskinen, fraktet den gjennom gatene til stasjonen og så få den av sted på ei jernbanevogn.
I985 ble flyplassen opprustet med et tårn- og ekspedisjonsbygg. Senere startet Widerøe Flyveselskap med ruteflyging fra Hamar til Bergen og Trondheim med flytypen DeHavilland Canada DHC-6 ”Twin Otter”. Ruta til Trondheim varte ikke lenge på grunn av manglende passasjergrunnlag. Det stod til en hver tid ett fly stasjonert på Hamar, men etter Brøynnøysundulykken den 6. Mai 1988 hvor en dash 7 fra Widerøe krasjet ved Torghatten og hvor alle om bord omkom, hadde Widerøe behov for flyet på Hamar og flyruten fra Hamar ble avsluttet med et pennestrøk.
Gullboble: jepp det stemmer...
Kilder: Hamar Arbeiderblad på 50-tallet, forumet, og folk på flyplassen