Lillehammer OL og flytrafikk

WF2BNN

ScanFlyer Blue
Er det noen som sitter med informasjon om hvilke charterfly/ekstra fly som kom til Fornebu under Lillehammer OL. Flytyper, selskaper og ruter.

Takk for hjelpen :D

Mateo
 
Til FBU var det ikke så mye annet enn forsterket kapasitet (A-300/310 o.l. som erstatning for narrowbodies). Charterene, deriblant en serie UA-747'er, gikk til GEN, som det den gang het.
 
En ting som svært få kjenner til er at WF på et tidspunkt vurderte å fly FBU-Lillehammer under OL. Mjøs-isen var aktuell som rullebane. Temaet kom opp fordi en del aviser og TV-stasjoner ønsket rask transport av personell og pressemateriell. Aktuell flytype var Dash7. De som har fulgt med i historietimene husker kanskje at SAS/DNL fløy vinterruter på isen tidlig på 50-tallet. Den ruten gikk med DC-3.
 
Ja, kunne tenke meg att det var en del charter til GEN ja - FBU var vel temmelig sprengt på kappasitet og GEN er en del nermere Lillehammer. Husker WF hadde planer om å opprette flyplass på Mjøsa - så det på nyhetene og husker jeg syntes det var rart Hamar/Lillehammer IKKE hadde flyplass mens vi i lille Brønnøysund hadde det (jeg var 13 år i 1994).

Noen som har bilder av noen av disse charterflyene og widebodiene som kom inn som erstatning?
 
Last edited:
WF2BNN: du synes det var rart at Hamar/Lillehammer hadde flyplass mens lille Brønnøysund hadde det? (Enten mangler det en "ikke" for Hamar/Lillehammer, som ville vært en faktafeil, eller så mangler det en "ikke" for Brønnøysund)...

Hamar var for øvrig fremskutt base for en av Luftforsvarets bell-skvadroner under OL og derfra utførte de transportoppdrag med sine hvite helikoptre. Tror det var 339skv. Gjett hvem som stod på flyplassen og så på helikoptre selv i 20 minusgrader med neglsprett og frosne tær under OL :)

De brukte den nordre hangaren på vestsiden som ble satt opp av et av selskapene som har hatt sitt virke på Hamar siden 50-åra. Husker ikke i farten hvilket, men det kan ha vært enten A/S Flyservice eller Scancraft/Rørosfly. 339skv hadde helikoptre nok til å fylle hangaren, og ennå måtte tre-fire stå utendørs.
 
Last edited:
"...enten A/S Flyservice eller ..."

Kanskje du mener Ole M. Nordby's A/S Flytransport ?
 
Ja det var det nok :)
Jeg ble hentet i øyeblikket den siste delen av innlegget ble skrevet og nå er jeg tilbake. (Har vært på en tur til en innsjø i 14 timer). Det er en stund siden jeg leste om Hamarhistorien som står på dine sider, så jeg husket feil navn. Fysjameg!
 
Snakket med en 777-skipper fra UAL ifjor, og nevnte at jeg kom fra Norge. "Was there in -94, with the 747", så jeg antok dette var i forbindelse i OL :)
 
En ting som svært få kjenner til er at WF på et tidspunkt vurderte å fly FBU-Lillehammer under OL. Mjøs-isen var aktuell som rullebane. Temaet kom opp fordi en del aviser og TV-stasjoner ønsket rask transport av personell og pressemateriell. Aktuell flytype var Dash7. De som har fulgt med i historietimene husker kanskje at SAS/DNL fløy vinterruter på isen tidlig på 50-tallet. Den ruten gikk med DC-3.

Har faktisk fløyet med WF fra mjøsisen ved Lillehammer.
Det må ha vært helt på slutten av 80-tallet. Det var en slags "flyvingens dag" e.l. og Widerøe stilte med Twin-otter for rundflyvning.
Tror det kostet 50,- for en sving rundt Pellestova ...
 
Ja, kunne tenke meg att det var en del charter til GEN ja - FBU var vel temmelig sprengt på kappasitet og GEN er en del nermere Lillehammer. Husker WF hadde planer om å opprette flyplass på Mjøsa - så det på nyhetene og husker jeg syntes det var rart Hamar/Lillehammer IKKE hadde flyplass mens vi i lille Brønnøysund hadde det (jeg var 13 år i 1994).

Noen som har bilder av noen av disse charterflyene og widebodiene som kom inn som erstatning?

Jeg var oppon GEN 3 ganger under Lillehamemr-OL, (ja jeg tvang meg ut av tv-stolen :) ) for å se nærmere på noen av flyene som kom inn der under OL.

Et av de amerikanske TV-selskapene sørget alene for at UA var innom med 747 hver dag. De fleste "vanlige" dagene kom det et par -tre ekstra, men det var mange der da OL var slutt. Jeg noterte det jeg kom innom fra NRK tekst-tv (som var oppe og gikk bare noen måneder før med info om flytider!!! ) på en Works database fil, som sikkert kan konverteres til Excel..

Jeg har bilder fra dagen etter OL sluttet, men de må scannes, og det er flere andre som må scannes før jeg kommer til dem...
 
Ref min lile nostalgi-presentasjon Lillehammer flyvehavn

var det på Lillehammer eller Fagernes at en av DC-3'ene til DNL/SAS gikk gjennom isen og måtte fraktes på lastebil tilbake til FBU? I Kay hagbys "bibel" er det et bilde av maskinen, minus vinger på lasteplanet.

Husker forøvrig at jeg så en UA 747-400 som fløy over Lillehammer i relativt lav høyde en av de to gangene jeg var og så lekene.
 
Har faktisk fløyet med WF fra mjøsisen ved Lillehammer.
Det må ha vært helt på slutten av 80-tallet. Det var en slags "flyvingens dag" e.l. og Widerøe stilte med Twin-otter for rundflyvning.
Tror det kostet 50,- for en sving rundt Pellestova ...

WF fløy da også til Hamar en kort stund ?
 
var det på Lillehammer eller Fagernes at en av DC-3'ene til DNL/SAS gikk gjennom isen og måtte fraktes på lastebil tilbake til FBU? I Kay hagbys "bibel" er det et bilde av maskinen, minus vinger på lasteplanet.

Husker forøvrig at jeg så en UA 747-400 som fløy over Lillehammer i relativt lav høyde en av de to gangene jeg var og så lekene.

Det står i bildeteksten i Hagbyboka (s. 214)at det skjedde på Fagerenes 23/5-50. Inne i boka under LN-IAK (s. 198) står datoen 26/3-50, som nok stemmer bedre. I boka I boka "Luftige historier" står det om denne hendelsen. Det står ikke dato, men det står vinteren 1950. Det skjedde under et flystevne på Strandefjorden i Valdres og DC-3 eren "Knut Viking" skulle brukes til rundflygninger. Det ble ikke fraktet med lastebil til Oslo, men derimot med tog. På bildet i Hagbyboka (s. 215) ligger flyet på en jernbanevogn.
Jeg var også en tur til OL på Lillehammer, og jeg husker at da jeg skulle ta bussen ned fra langrennsstadion så jeg en UA B 747-200 komme flyvende i lav høyde.
 
I jubileumsboken til Valdres Flyklubb (1946-1996) står episoden beskrevet på s.22:
Den 26.mars 1950 ble det igjen holdt et stort flystevne på Strandefjorden (........) Men denne stevnedagen skjedde det beklagelige at det Norske Luftfartsselskap Dakota "Knut Viking" gikk igjennom isen. Flyet drev med rundflyging, og da det skulle ta av for fjerde turen brast isen under hjulene slik at flykroppen ble liggende i vann til oppunder vingene. Et svare strev fulgte i dagene etter for å få demontert Dakota-maskinen, fraktet den gjennom gatene til stasjonen og så få den av sted på ei jernbanevogn.

Det er også en bilde av flykroppen på vei igjennom Fagernes, dessverre er scanneren min syk, så bildet får vente

ENJOY!
 
Gullboble: jepp det stemmer...
I985 ble flyplassen opprustet med et tårn- og ekspedisjonsbygg. Senere startet Widerøe Flyveselskap med ruteflyging fra Hamar til Bergen og Trondheim med flytypen DeHavilland Canada DHC-6 ”Twin Otter”. Ruta til Trondheim varte ikke lenge på grunn av manglende passasjergrunnlag. Det stod til en hver tid ett fly stasjonert på Hamar, men etter Brøynnøysundulykken den 6. Mai 1988 hvor en dash 7 fra Widerøe krasjet ved Torghatten og hvor alle om bord omkom, hadde Widerøe behov for flyet på Hamar og flyruten fra Hamar ble avsluttet med et pennestrøk.

Kilder: Hamar Arbeiderblad på 50-tallet, forumet, og folk på flyplassen
 
Gullboble: jepp det stemmer...


Kilder: Hamar Arbeiderblad på 50-tallet, forumet, og folk på flyplassen

Med forbehold om at jeg ikke har utviklet mere Alzheimer i løpet av dagen så er fakta for Hamar slik: Flyplassen ble opprustet sommer/høst 1986. AFIS tjenesten ble satt i drift i November 1986( med flygeledere fra Gardermoen på vakt den første tiden) Etter Torghatten ulykken ble vår Twotter stasjonert i BGO og WF fløy ruten en god stund etterpå, men da med utgangspunkt i BGO.

I 1989 kom Scancraft (det lokale flyverksted) på banen og leide en Islandsk Twotter som ble satt inn på ruten til BGO. Scancraft ble drevet av noen WF -gutter som hadde permisjon fra sin "vanlige" jobb. Desverre så gikk firmaet konkurs etter noen måneder.
 
Back
Top