Lillehammer OL og flytrafikk

Har faktisk fløyet med WF fra mjøsisen ved Lillehammer.
Det må ha vært helt på slutten av 80-tallet. Det var en slags "flyvingens dag" e.l. og Widerøe stilte med Twin-otter for rundflyvning.
Tror det kostet 50,- for en sving rundt Pellestova ...

Det stemmer at vi som jobbet på Hamar hadde (faktisk flere) turer på mjøsisen hvor vi drev rundflyging med Twin Otteren. Hele opplegget ble drevet på "dugnad" av flygere og bakkeperonalet på ENHA.:D

I anledning 30 års jubileet sender NRK noen historiske tilbakeblikk og i en liten sekvens så filmes en maskin på himmelen som kan se ut som en Delta maskin? Det var kanskje flere amerikanske selskaper enn United som flydde charter til GEN?

I anledning 30 års jubileet sender NRK noen historiske tilbakeblikk og i en liten sekvens så filmes en maskin på himmelen som kan se ut som en Delta maskin? Det var kanskje flere amerikanske selskaper enn United som flydde charter til GEN?

Tror sågar det var flere flyselskap som fløy.

Jeg tror ikke Delta fløy til GEN i 1994, men de fløy til Fornebu

Ja det ser ut til at de lukket ruten i 94, så da kan det ha vært en ordinær flyvning.

Last edited:
United var chartret av NBC, tror jeg, som sponset OL-troppen og presse med daglig avgang til og fra JFK. Pressen betalte nok litt, men utøverne var sponset. NBC hadde TV-rettighetene i USA, og de hadde jo en del ansatte som trengte transport.

Det sier husken min, ihvertfall. Delta fløy vanlig rute til FBU på den tiden.

Glemte å nevne at det i NRK programmet var et innslag med førstedame Hillary Clinton. Noen som husker hvordan hun tok seg til Lillehammer?

Last edited:
Fløy de ikke med TriStar også av og til? Synes jeg husker jeg så den et par ganger.

Delta opererte en stor flåte med TriStar, men på Fornebu fløy de A310’ene fra PanAm. Som nevnt, det var TWA som brukte TriStar på Fornebu.

Faktisk så kjøpte de opp PanAm sin trafikk mellom USA og Europa, litt før de gikk konkurs.

Stemmer det. PanAm hadde vel mange ulike ruter til Oslo. Materute til London, og New York ruten gikk muligens ogsaa til Stockholm.

Mange glemmer at PanAm ogsaa floey fra Tempelhof til Fornebo. Ruten ble operert med en ATR-42. Jeg vet ikke helt naar denne startet, men frem til Tysklands gjenforening kunne ikke tyske selskaper fly til Vest-Berlin, og selskaper fra andre land enn de tre vestlige seiersmaktene kontrollerte stort sett luftfarten til kampitalismens utpost.

https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=218135

Rettels: Panam fløy til Tegel ikke Tempelhof fra 1975

Last edited:
Hvortil floey TWA fra FBU?

Husker ikke nøyaktige årstall, men TWA flyttet fra Gardemoen til FBU ca 1989. De fløy en periode med Tristar og 767 til JFK. De fløy også til Heathrow med 727.

Stemmer det. PanAm hadde vel mange ulike ruter til Oslo. Materute til London, og New York ruten gikk muligens ogsaa til Stockholm.

Mange glemmer at PanAm ogsaa floey fra Tempelhof til Fornebo. Ruten ble operert med en ATR-42. Jeg vet ikke helt naar denne startet, men frem til Tysklands gjenforening kunne ikke tyske selskaper fly til Vest-Berlin, og selskaper fra andre land enn de tre vestlige seiersmaktene kontrollerte stort sett luftfarten til kampitalismens utpost.

JFK-ruta gikk vekselvis videre til Arlanda og Helsinki.

Berlin ble opprinnelig fløyet med 727'en (Til Tegel - via CPH) som kom fra London på ettermiddagen. ATR'en tok over denne trafikken, men kan ikke huske at det var noen dundrende suksess ... Mener ATR'en også gikk til Tegel, men mulig de skiftet ..

Husker ikke nøyaktige årstall, men TWA flyttet fra Gardemoen til FBU ca 1989. De fløy en periode med Tristar og 767 til JFK. De fløy også til Heathrow med 727.
Jeg fløy med TWA B767 fra GEN via ARN til JFK 7.7.1988. Hadde de billigste billettene som var å oppdrive, men ble plassert i business pga overbooking. Mener det også var en first class - mitt reisefølge satt der GEN-ARN.

JFK-ruta gikk vekselvis videre til Arlanda og Helsinki.

Berlin ble opprinnelig fløyet med 727'en (Til Tegel - via CPH) som kom fra London på ettermiddagen. ATR'en tok over denne trafikken, men kan ikke huske at det var noen dundrende suksess ... Mener ATR'en også gikk til Tegel, men mulig de skiftet ..

Du har rett, det var Tegel-FBU.

Alle PanAm flyvninger flyttet fra Tempelhof til Tegel i 1975.
https://www.airporthistory.org/blue...amazing-image-pan-am-727s-at-berlin-tempelhof

Widerøe hadde en rute til Tempelhof en stund rundt årtusenskiftet. DLT som senere ble en del av Lufthansa CityLine fløy også mellom FBU og Berlin på tdilig 90-tall, men jeg er usikker på hvor de landet i Berlin. Jeg husker heller ikke om Cityline fortsatte med ruten etter at DLT forsvant.

Last edited:
Back