• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lillehammer Flyvehavn

hmm273

Collector
Medlem
Her kommer mer nostalgi fra arkivet.
Først noen kort:
LIL_1676-800.jpg

LIL_1719-800.jpg

LIL_1720-800.jpg

LIL_1721-800.jpg

LIL_5642-800.jpg

LIL_3766-800.jpg

LIL_6032-800.jpg

(legg merke til skyggen av fotografen nede til venstre)

Flyrestauranten om sommeren:
LIL_1722-800.jpg

Legger også med en link til en interessant artikkel fra bladet FLYVING

FLYVING 4/1950

ENJOY!
 
Last edited:
Takk!
Dette var godbiter, både bildene og artikkelen. Skulle vært morsomt å visst fra hvilket år bildene er? Er det postkort?

Er det noen som vet hvor lenge de holdt på med disse rutene til Lillehammer?
 
Er det postkort?

Jess, postkort

Er det noen som vet hvor lenge de holdt på med disse rutene til Lillehammer?

Har en 'tjenestefartplan gyldig fra 1.marts 1947'
Aalborg-Lillehammer t/r, rute 1771 Ma.On.Fr.Sø, flys med OY-DCE
København-Lillehammer t/r, rute 1772 Daglig, flys med OY-DCI

Vil anta at denne ruten varte til rundt 1953, et postkort er nemlig stemplet 1953
 
Takker og bukker! Husker at WIF jobbet med å fly Dash 7 på Mjøsa i en periode, men det ble det jo aldri noe av. Dessverre fra en entusiasts synspunkt.

Hilsen Espen
 
Hei

Da jeg jobbet for Buro Scandinavia i Nederland ble jeg av den gamle eieren fortalt at tur operatøren Scandtravel hadde charterflyvninger på vinter til Lillehammer. De landet også på isen ved Lillehammer. Muligens skjedde det på 60-tallet. Er det noenting kjent hos dere?

P.S. Bildene er virkelig meget fine!

Hilsen
Rob Mulder
 
Ikke mer enn at disse flyvningene kortene viser er fra 50-tallet. Har også noen gamle skriv som viser slingen for disse DC-3-flyene, også fra 50-tallet. Tror vel at flyvningene stoppet på slutten av dette år-tiende.
 
Hei,

Jeg er nok så sikker at det var flyvninger dit på 60-tallet, fordi jeg har sett brosjyrer fra den tiden da jeg jobbet i Nederland. De ble kastet. Jeg husker bare ikke fra hvilket år de var... Jaja, begynner å bli en gammel mann.

Hilsen
Rob
 
Hei,

Jeg er nok så sikker at det var flyvninger dit på 60-tallet, fordi jeg har sett brosjyrer fra den tiden da jeg jobbet i Nederland. De ble kastet. Jeg husker bare ikke fra hvilket år de var... Jaja, begynner å bli en gammel mann.

Hilsen
Rob

Velkommen til forumet Rob med dine grundige og gode kunnskaper!!!
 
Endelig Rob ;)

For de som har ekstra godt syn, så vil dere se Rob til høyre i dette bildet
Deutsche_Luftfahrt_Sammlung_1936.jpg

Bildet er tatt på det tyske tekniskkmuseum i Berlin i slutten av august 2007
 
Under en middag i Canada ifm markeringen av Little Norway Toronto og Muskoka samt Vesle Skaugum så satt jeg ved siden av en veteran som hadde fløyet DC3 i et selskap jeg mener var det jeg så på DC3'en på bildet der...
 
Den kortlivede Lillehammer Flyhavn på vestsida av Mjøsa ved Lillehammer, ble trafikkert med DC-3 fra Det Norske Luftfartselskap og Det Danske Luftfartselskab (fra 1948 SAS) fra januar 1947 til mars 1950. Det var direkterute til/fra København og rute til Oslo. Dette var visstnok verdens eneste flyrute på is-rullebane. Formålet var å få flere vinterturister til Lillehammer-området. For dårlig lønnsomhet pluss tidvis vanskelige isforhold satte en stopper for trafikken. Ellers var det livlig taxiflytrafikk på mjøsisen, også i flere år etter at DNL/SAS ga opp rutetrafikken.
 
Stripa på Mjøs-isen ble jo brøytet opp i mange år, jeg fløy der selv på 80-tallet. Er det fremdeles flyaktivitet der på vinteren?
 
Back
Top