Like ruter

bonzki

Newcomer
Ser ofte på flightradar at SAS og Norwegian flyr de samme rutene på de samme tidspunktene og at de ofte flyr i "convoy", om jeg kan kalle det det...
Eksempler er SVG-OSL og OSL-DUB.
Observerte også at 737en til Norwegian ledet ann på den ene ruten, før SAS tok dem igjen og passerte.
Hva er hensikten, får de fylt flyene nok til at dette lønner seg, eller er det bare for å ikke slippe taket på konkurransen?

Dette er også veldig vanlig på ruten AES-OSL-AES. Etter at DY kom tilbake på AES, la de opp mange ruter med avgangstid ± 5-10minutter etter SAS sine tider.

Det er vel fordi det er på de tidspunktene folk ønsker å reise? :)

Vinge-mot-vinge-avganger er jo et av kjennetegnene på konkurranse i luftfarten. Begge selskaper vil fly på de mest attraktive tidspunktene. Prisene blir lavere, men flytilbudet i form av tidspunkter for avganger blir ikke nødvendigvis så veldig mye bedre.

Å derav vil SAS ha en 5 minutt senere avgang, burne litt mer fuel og ta igjen Norwegian for så å komme frem 5-10 minutter før... Tid har fått alt for mye å si. Får nesten ikke tid til å nyte flyreisen lenger. :D

Å derav vil SAS ha en 5 minutt senere avgang, burne litt mer fuel og ta igjen Norwegian for så å komme frem 5-10 minutter før... Tid har fått alt for mye å si. Får nesten ikke tid til å nyte flyreisen lenger. :D

Ja det er også en måte å si det på......flyr man minst en gang i uken tror jeg de fleste ønsker å bruke mins mulig tid ;)

Men dette blir nå ødelagt når man flyr inn til Oslo, for da blir det seightseeing. Så nytelsen er gjenninført, compliments of avinor :-)))

Men dette blir nå ødelagt når man flyr inn til Oslo, for da blir det seightseeing. Så nytelsen er gjenninført, compliments of avinor :-)))

;) Da jeg fløj CPH-OSL forrige weekend, så sagde kaptajnen på SAS-flyet også "Vi er nu startet indflyvningen til OSL - Oslo by kan vi se på højre side og vi forventer landing..... Ja, det er svært at sige her i OSL..... men om mellem 5 og 20 minutter" ;)

Han lød ikke vældig imponeret over de nye traséer....

Back