LHR kanselleringer 13OCT

Discus

Galley Slave
Medlem
Noen som har tilgang på noe info/statstikk på

(1) hvor mange flighter som var kansellert på LHR 13OCT2022
(2) om det var noe ATC-restriksjoner den dagen, evt hvilke

Noen som har tilgang på noe info/statstikk på

(1) hvor mange flighter som var kansellert på LHR 13OCT2022
(2) om det var noe ATC-restriksjoner den dagen, evt hvilke

Har ikke info for flyplassen som sådan, men jobbet på et par rundturer mellom LHR og DUB på morgenen, samt fløy som passasjer gjennom flyplassen på ettermiddagen.

(1) Tror der var noen kanselleringer på formiddagen men såvidt jeg kan se og huske hadde ikke Aer Lingus noen kanselleringer. Det skal som regel lite til for at vi kombinerer LHR flyginger, så driftsforstyrrelsene kan ikke ha vært så helt ille. Da jeg passerte gjennom som passasjer på ettermiddagen (reiste videre med Lufthansa), tror jeg de hadde kansellert noen flyginger tidligere på dagen (uvisst årsak) men alt så ut til å gå mer eller mindre i rute på ettermiddagen.

(2) De endte opp i lavsiktprosedyrer på morgenen (det varte vel ca. en times tid i 0800-0900 tiden) og det ender som regel med et slot-extravaganza for alle kortere flyginger. Vi hadde vel 2 timers slot på 0945 avgangen men det endte med 45min forsinkelse til slutt da været løste seg opp og de fleste slot-ene ble kansellert.

Takk for info. Det henger godt sammen med mine observasjoner på diverse websider samme dag.

Jeg fikk en ettermiddagsflight kansellert "due ATC-restrictions/weather"... Når jeg da sjekket var det også lite kanselleringer. Ser etter håndfast statistikk, men har også bedt BA om en bedre begrunnelse. Mistenker at været blir brukt som en unnskyldning for manglende crew/fly.

Aaah, for BA er det bare å gi opp når de ender opp med slike restriksjoner på LHR da de ender opp med fly og mannskap overalt, bortsett fra der de burde være (inkludert sittende på bakken på LHR i lange tider mens klokken tikker for å vente på parkeringsplass etc.).

Jeg vil nok si at restriksjonene som følge av været uten tvil er den underliggende årsaken, men så kan det vel alltids diskuteres hvor langt utover dagen driftsforstyrrelsene som fulgte av disse restriksjonene burde forplante seg...

BA-kundeservice kom faktisk tilbake med overraskende bra info etterhvert:
In normal conditions, up to 46 flights per hour are scheduled to arrive at London Heathrow. When London Heathrow is affected by bad weather, Air Traffic Control reduces the amount of flights that can arrive at the airport. When Air Traffic Control imposes restrictions on the amount of flights that can arrive, departures are also affected, which results in delays and cancellations.

On the day you travelled, the arrival flow rate was reduced to 26 flights per hour between 05:40z-09:00z, so a number of flights (outbound and inbound on 9 routes) had to be cancelled.

Back