• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LH863 leker Kiel-ferge i dag

flappflapp

ScanFlyer Blue
Satt nettopp på balkongen på Skøyen og så en LH-maskin komme ganske lavt over meg, på vei sørover. Tenkte at til tross for nye innflyvningsrutiner ved OSL, så var det litt rar kombinasjon av høyde og kurs...

En sjekk på Flightradar24 viste at LH863 fulgte skipsleia utover i fjorden ganske nøyaktig, på FL43 og med en fart på ca 260kt, fortsatte ikke climb før ved Håøya. Med været i kveld må det ha vært en fantastisk opplevelse for de med vindusplass om bord, inkludert de på rad 0. :) Er det vanskelig å få tillatelse til å fly på denne måten?

Satt hos svigermor på Grefsen og så samme sak. Må ha vært en kjempetur for de ombord.

Vedlagt screenshot fra flightradar som viser løypa.

S

Attachments

• ImageUploadedByTapatalk1310840735.435434.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1310840735.435434.jpg
    58.9 KB · Views: 664
Jeg har vært med på near sea level fra Danmark og opp til FBU før med LH fra MUC. Rimelig heftig!

Kan tenke meg at denne opplevelsen må ha vært best for gutta i cockpit..ingenting er bedre enn å komme seg utover en fjord. ;-)

Jeg har vært med på near sea level fra Danmark og opp til FBU før med LH fra MUC. Rimelig heftig!

Og jeg har blitt fortalt (var så liten da at jeg ikke husker det selv) at jeg har vært med på lavflyvende sightseeing med DC9 til eller fra Tromsø en eller annen gang... Men nå trodde jeg liksom krav til sikkerhet og økonomi (dvs luftmotstand) gjorde slike "stunts" adskillig vanskeligere, noe som forsåvidt rimer med at du opplevde dette i FBU-tiden.

Hadde en flight østfra med propelfly ( selskap/type utelukkes )
når vi passerte Prekestolen kom cockpit på PA anlegget:
og opp til høyre har dere Prekestolen:cool:, rimelig heftig må jeg si, og def. annerledes enn å se ned

Kom lavt gjennom Rystrømmen inn mot TOS for 3 uker siden med morraflyet fra OSL, og har observert det samme på FR24 en gang etterpå. Så litt sightseeing foregår da enda, spesielt på LYR skjer det vel titt og ofte.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

En historie fra "FBU-tida": Jeg tok SAS' kveldsfly fra FBU til BOO kl 21.30 med ankomst 23.00. Det var juli 1991, flyet var en DC-9-41, været var praktfullt hele veien og det krydde av italienere om bord. Stemningen var veldig god, og info ble gitt over PA på norsk, engelsk og italiensk hele veien. Kæptn var av det pratsomme slaget.

Jeg husker vi fløy langs med Helgelandskysten, og da vi kom til De Syv Søstre, lå vi uvant lavt. Italienerne gikk amokk med kameraene og løp fra side til side, til tross for at de hadde fått beskjed om å sette seg. Vi dreide brått østover. I det vi kom lavt inn over Svartisen la de flyet over i en skarp venstresving (så alle på venstre side fikk se isbreen på nært hold) for så å følge opp med en skarp høyresving (til glede for de på høyre side). Deretter fulgte de opp med en ny venstresving inn mellom to fjell med fjelltoppene langt over oss. Så bar det gjennom en dal, ut mot havet, rundt en øy og innflyvning fra vest i knall sol kl 23.00. Fantastisk tur!

Back