• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LH ARN-MUC Canceled-fighting in cabin

L-1011

ScanFlyer Gold
Tjena.

Igår blev Lufthansas 18.00 avgång ARN-MUC inställd.
Anledningen var att en berusad passagerare började antasta en i LH kabinbesätningen under boarding. LH Kaptenen tog beslutet att därefter ställa in flygningen.
Samtliga pax ombokades till MUC idag. Flygplanet, en Airbus A32X flög tom tillbaka till MUC med endast besättning ombord. Pax som orsakade detta blev gripen av polisen.

Detta beteende är fullständigt oacceptabelt.
 
Hvorfor kansellere?
Var det ikke bare å kaste av idioten og fly avsted??

BF:cool2
 
Hvorfor kansellere flighten? Kunne ikke den øvrige paxen bli med? Flyet fløy jo uansett tilbake til MUC.
 
Den kvinnliga LH CC som blev antastad blev mycket upprörd. Det var tydligen grovt sexuellt tafsande. Kvinnan kunde inte fortsätta arbeta, Kaptenen tog därför beslut att cancellera flygningen.
 
Den kvinnliga LH CC som blev antastad blev mycket upprörd. Det var tydligen grovt sexuellt tafsande. Kvinnan kunde inte fortsätta arbeta, Kaptenen tog därför beslut att cancellera flygningen.

Hun som ble antastet ble sikkert så opprørt at hun ikke kunne fly videre, altså unfit for flight. Om det da var kun minimum crew ombord, så har de ikke lov å fly med pax.
 
Det hände under själva boarding processen.
Jag tycker inte LH kaptenen gjorde något fel, besättningens säkerhet kommer först. En besättningsmedlem blev utsatt för ett fysiskt sexuellt övergrepp på flygplanet. Övriga kabin besättningen blev förmodligen chockade & upprörda av incidenten.
Gärningsmannen blev gripen av polisen. LH kommer säkert ställa skadeståndskrav mot mannen för alla extra kostnader som uppstått pga av det inträffade.

Detta är ovanligt. Jag skulle inte bli förvånad om kaptenen rådfrågade LH OP innan han fattade beslut.
 
Last edited:
Kunne de i princippet ikke nedsætte flyets kapacitet med <50 pax, og dermed nøjes med at ombooke så få pax som muligt?
Er det teknisk muligt?

Det er en mulighet, umulig å vite hvorfor de ikke gjorde det. Men har dette vært alvorlig nok så har nok de andre det ikke helt godt heller vil jeg tro.
Videre så kan uniformer etc blit ødelagt, vet at jeg har et par ødelagte jakker hjemme.
Så her har nok kapteinen etter en totalvurdering avgjort å fly tomme hjem, sikker pga flere ulike ellementer.
 
Kunne de i princippet ikke nedsætte flyets kapacitet med <50 pax, og dermed nøjes med at ombooke så få pax som muligt?
Er det teknisk muligt?

Det är väl number of seats och inte number of passengers som avgör minimum antalet crew ombord och flög man redan med min crew så fanns väl inte den möjligheten. SAS-steward kan säkert förklara bättre.
 
Det är väl number of seats och inte number of passengers som avgör minimum antalet crew ombord och flög man redan med min crew så fanns väl inte den möjligheten. SAS-steward kan säkert förklara bättre.

Jo, på utestasjon har man mulighet til å få dispans til å fly med med færre en minimum crew. Men da skal også antall pax reduserers.
Men da er det jo også slik at de som er igjen skal være fit til å ta den ekstra belastningen. Noe de sikkert ikke var i denne saken.

Men det er mulig, å kunne vært gjort her. Men de valgte da å ikke gjøre det.
 
Det er en mulighet, umulig å vite hvorfor de ikke gjorde det. Men har dette vært alvorlig nok så har nok de andre det ikke helt godt heller vil jeg tro.
Videre så kan uniformer etc blit ødelagt, vet at jeg har et par ødelagte jakker hjemme.
Så her har nok kapteinen etter en totalvurdering avgjort å fly tomme hjem, sikker pga flere ulike ellementer.

Det er vel antallet af sæder og ikke antal pax som er afgørende....
altsa 1 CC til 50 seats
Hilsen ole
 
Se posten over din:

Det kan ju vara så att Lufthansa inte tillämpar den möjligheten även om det går bra att , under vissa omständigheter hos SAS , få dispans. Bolagsbestämmelser kan ju tillämpas hårdare än myndighetsbestämmelser.

Som SAS-steward säger så har säkert kaptenen gjort en totalbedömning av situationen och utifrån detta , i samråd med övriga besättningen , gjort bedömningen att ställa in flygningen.
 
Blir vel et lite innhugg i lønna til dustehuet da, i tillegg til krim-tiltale.
Noen som vet hva en slik kost kan komme på?
 
Snakker man ikke normalt om noen hundre tusen (ca. 150.000 - 300.000?) når fulle normenn må kastes av flyet på vei til sydligere breddegrader? Jeg ser for meg at et tomt fly til MUC + ombooking (+ hotell og evt. erstattning) for alle de som egentlig skulle blitt med blir adskillig dyrere...
 
Selv om SAS har mulighet til å få dispans er det ikke sikkett LH kan få det, tyske luftfartsmyndigheter kan være veldig rigide!

Men det er et dårlig alternativ å måtte ta av så mange passasjerer. Både så vil det være veldig sterke reaksjoner fra de som må stå igjen, og det vil også utløse EU kompensasjon for avist plass. Så det ville bli veldig dyrt, EU løsning er heller å kansellere avgangen.
 
Back
Top