LH A380 eller BA 747?

Hei.

Planlegger en tur til Mexico i september, og har valgt ut to mulige flighter jeg kunne tenke meg. Enten British Airways , som bruker en 747-400 over dammen, eller Lufthansa som stiller med en A380. Spørsmålet blir om noen har erfaringer med eco seter på disse maskinene? Hvem av flyselskapene som har best seter og underholdning. Jeg betaler for meg og samboer. Business er uaktuelt for lommeboken. Ser at British airways har World Traveler Plus. Ser det er snakk om noen tusinger ekstra, er det verdt det? Finner ikke ut om det er noe forskjell på Lufthansa sine seter i de forskjellige økonomiklassene. Flott om noen vet det også.

Håper på gode svar
Henning Henriksen
 
Velkommen til Flyprat :)

Finner ikke ut om det er noe forskjell på Lufthansa sine seter i de forskjellige økonomiklassene.

Mitt bidrag får bli å svare på dette spørsmålet. På Lufthansas A380 finnes det kun én type økonomiklasse, så jeg er litt usikker på hva du mener. Personlig synes jeg disse setene er veldig komfortable, med helt ok recline og muligheten til å vippe ut sidestøtter til hodet om du skjønner. Det er også ganske bra inflight-underholdning på A380 etter min mening.

Generelt hos Lufthansa har de stort sett samme type økonomiklasse over hele flåten, med unntak av en del eldre 747-400 hvor det ikke er personlig skjerm for inflight-underholdningen.
 
Så på bookingen til Lufthansa at de hadde valgene Economy saver, basic, basic plus og flex. Viste ikke om det kanskje var noen forskjellige setegrupper i tillegg til forskjellig avbestillingsmuligheter og milage credit. Første long haul tur så er litt ny på dette :)
 
Så på bookingen til Lufthansa at de hadde valgene Economy saver, basic, basic plus og flex. Viste ikke om det kanskje var noen forskjellige setegrupper i tillegg til forskjellig avbestillingsmuligheter og milage credit. Første long haul tur så er litt ny på dette :)

Det er forskellige pris/billet-kategorier. Sædet er det samme...
 
Så på bookingen til Lufthansa at de hadde valgene Economy saver, basic, basic plus og flex. Viste ikke om det kanskje var noen forskjellige setegrupper i tillegg til forskjellig avbestillingsmuligheter og milage credit. Første long haul tur så er litt ny på dette :)

Aha! Det er bare forskjellige bookingklasser. De gir forskjellig grad av bonusopptjening, fleksibilitet osv. Har ingenting med setene å gjøre :)

Edit: Ser at jefi99 slo meg.
 
Last edited:
Her er setekartet over Lufthansas A380: http://www.seatguru.com/airlines/Lufthansa/Lufthansa_Airbus_A380.php. Det er tre klasser (first, business, economy), ingen Comfort Economy eller tilsvarende. British Airways har et par ulike konfigurasjoner på 747ene deres, alle med fire klasser. Hovedforskjellen fra WT til WT+ er større beinplass og strøm i setet (muligens større IFE-skjerm), tror servering og service for øvrig er identisk. (Les om WT+ her: http://www.britishairways.com/travel/world-traveller-plus/public/en_gb.)

Jeg reiste med BAs 747 fra London til San Francisco i økonomi/WT for et par måneder siden, og det var for såvidt en helt OK opplevelse - hadde ikke noe særlig å utsette på den, men den var heller ingenting utenom det vanlige. Underholdningssystemet bar preg av å være litt gammelt, det var AVOD (on demand), men skjermene var små, litt oppskrapet og med litt flimring (man glemte det etter en liten stund ;)). Hadde nok foretrukket A380, da er man i hvert fall sikret en ny maskin, BAs 747-flåte har en snittalder på 17,8 år, med levering fra 1989 til 1999.
 
A380 er helt nytt fly, B747 er en god gammel traver, så A380 vil nok oppleves som mer "moderne og fresht". Begge selskaper har video on demand i hele flyet, men ikke av de hotteste utvalgene. Transfer i Frankfurt vs London skulle bli omtrent det samme.

LHs forskjellige "fare families" i økonomi er alle i samme kabin, så du kan ende opp på samme sete uansett.

Vedr. Premium Economy hos BA så kommer det anpå om du synes det er verdt litt ekstra for å ha litt bedre beinplass og sideplass. Det er også litt mer privat og rolig i kabinen siden det er få rader. Du kan sjekke inn 2 x 23 kilo med Premium Economy på BA. Vedr. håndbagasje så har BA generøs vektbegrensning på 23 kg på den også.

Hovedforskjellen fra WT til WT+ er større beinplass og strøm i setet (muligens større IFE-skjerm), tror servering og service for øvrig er identisk.

Serveringen i premium er litt jekket opp ifht. economy (bl.a. varmmåltid på størrelse med det som serveres i business) det deles også ut meny.

(Skal du samle mil: BA gir grei opptjening på Premium Economy, så dersom du kommer til å ville betale litt ekstra neste gang også er eks. business (en vei) til NYC innen rekkevidde (upgrade med miles fra Premium))

Du finner tripreports fra begge selskaper og klasser hvis du leter litt her inne.
 
Last edited:
Kan på sett og vis anbefale A380. Setene til LH i A380'en er etter min mening i likhet med annen kommentator her inne, ikke direkte ubehagelige. Setene virket litt faktisk litt bredere for meg enn andre seter jeg har hatt på longhaul med andre selskaper.

Men det som virkelig trakk opp for min del var at flyet var nytt, og ikke en gammel traver. En annen ting som trakk opp var at det garvet stille fly, så stille at en faktisk kunne høre Flydoen når noen spylte ned.

AVOD'en var grei nok. Men det som trakk opp, ikke den store tingen, men for meg var det genialt med tanke på at man ha en smart telefon, og det var USB plugger i setene....

Dersom dunker nysjerrig på A380 i monkeyclass, så kan du lese her
 
Takk for alle svar. Har blitt litt klokere. Ser ut som det blir og gå for Lufthansa. Er jo litt stas og få fly en ny maskin, og den største :)
 
Av longhaul economy synes jeg Lufthansa A380 er svært bra. Prøvde dette selv FRA - SFO i august 2011.
 
Men det som virkelig trakk opp for min del var at flyet var nytt, og ikke en gammel traver. En annen ting som trakk opp var at det garvet stille fly, så stille at en faktisk kunne høre Flydoen når noen spylte ned.


Dersom dunker nysjerrig på A380 i monkeyclass, så kan du lese her

Tja vet ikke om det å høre flydoen er så positivt da. Er en ekkel lyd det der. Men ja ellers enig i at Airbus 380 er en bra type, kabintrykket er jo også høyere der, slik at kabinhøyden er 1500 meter.
 
Tja vet ikke om det å høre flydoen er så positivt da. Er en ekkel lyd det der. Men ja ellers enig i at Airbus 380 er en bra type, kabintrykket er jo også høyere der, slik at kabinhøyden er 1500 meter.

Det sa jeg heller ikke.... :D Det var vele egentlig bare for å understreke hvor stille flyet faktisk er.
 
Back
Top