LFF

Replying to Topic 'LFF'

At sirkusfolket hadde doble kontrakter er merkelig. Dette har jeg ikke hørt noe om før nå. Ingen av mine kjente i sirkuset har nevnt det før nå, og når jeg jobbet for DY så var det aldri noe snakk om at sirkusartistene skulle være ”ansatt” i DY! Hvordan kan det fungere i praksis? Å være ansatt i to bedrifter hvor den ene kjøper tjenester fra den andre? Trodde det nesten var litt på kanten? Men hva vet jeg… Den kontrakten vil jeg se… må nesten ta en besøksrunde til mine gamle kjenninger i sirkuset….
Men at de skulle få ID-billetter har jeg også hørt. Både fra ledere i DY og fra Sirkusair. Men det er vel ikke en stor nyhet at ledere innen luftfarten presenterer løgner for sine ansatte?

Når det gjelder Northport og lønnen de tilbyr så er jeg ikke sikker på at det er særlig mange som vet hva den er? Det samme hørte vi om Sirkusair i sin tid… lønna skulle være så lav at man umulig kunne leve på det… men når alt kom til alt… man klarte seg med det man fikk…. Og hvis lønna er så dårlig som ryktene sier så må den jo settes opp for å få ansatte?

Jeg kan ikke se et problem med at DY går over til Northport, AF har byttet handelingagent flere ganger på OSL… det samme har mange andre selskap… Dette er hverdagen til leiesoldater innen luftfarten! Og det hjelper ikke at Sirkusair sier at de var med å hjelpe DY på beina i sin tid… Hva dem gjorde er jeg ikke sikker på…

Ser på siden laurenz linker til… er det SERVISAIR NORWEGIAN HANDLING AS som dere signet kontrakten med? Har det selskapet noe med DY å gjøre eller er det bare sirkuset som laget til et ekstra underfirma? Noe omkring det samme som BA-øteamet hadde i de første årene som sirkusansatt?

At LFF er den som lager lyd i denne saken er merkelig… jeg trodde vi hadde klart å vingeklippe dem i Sirkusair…. Har utingen klart å vokse seg større igjen?
:devil :devil :devil

Replying to Topic 'LFF'

Så lenge det finnes mennesker som vil jobbe i flybransjen for "knapper og glansbilder" bare pga "prestisjen" det er å jobbe i luftfarten, så vil man få flere og flere aktører a la Northport handling som komme til å tilby DY og andre operatører enda billigere kontrakter enn i dag. Men det er ikke overskudd av arbeidskraft i Norge i dag og en dag så vil de nok oppleve at de ikke får tak i folk til å jobbe så billig. Inntil da så vil DY og andre kunne kutte kostnader som de vil. At LFF reagerer på dette er ikke så rart, det er jo derfor vi betaler kontigent til dem. at de skal passe på at alle rettigheter bir iverattt

Replying to Topic 'LFF'

Det er noe spesielt med flyplasser, ingen tvil om det. Jeg er ganske sikker på at det til og med går an å få tak i en hel masse folk som vil jobber der gratis en periode!
Når det gjelder NorthPort så sies det nå at de vil betale tarifflønn. Hva det innebærer i kroner og ører vet jeg ikke men det vil i hvert fall bety at det skal gå an å leve av det.

Hvordan det i praksis fungerte med Servisair Norwegian Handling vet jeg ikke men Norwegian klarte å spare noen avgifter på det. Vi var (dum)snile og gikk med på det.

Hilsen,
Laurenz

Replying to Topic 'LFF'

Originally posted by laurenz

Det er noe spesielt med flyplasser, ingen tvil om det. Jeg er ganske sikker på at det til og med går an å få tak i en hel masse folk som vil jobber der gratis en periode!
Når det gjelder NorthPort så sies det nå at de vil betale tarifflønn. Hva det innebærer i kroner og ører vet jeg ikke men det vil i hvert fall bety at det skal gå an å leve av det.

Hvordan det i praksis fungerte med Servisair Norwegian Handling vet jeg ikke men Norwegian klarte å spare noen avgifter på det. Vi var (dum)snile og gikk med på det.

Hilsen,
Laurenz

Hvis det er Servisair Norwegian Handling som dere er/var ansatt i så er jeg ikke sikker på om DY har noe med dere å gjøre? Det ser da ut at dette er noe sirkusair har startet og drevet selv? Eller tar jeg feil? Hvem er den andre som har underskrevet kontrakten? En klovn fra sirkuset eller en nisse fra DY? :biggrin
At DY leier andre bedrifter til å gjøre jobben for dem er vel ikke så rart... og da sparer man mye på avgifter og andre utgifter... det er vel derfor sirkusair eksisterer? Om dere har vært dumme eller snille vet jeg ikke... men kjenner jeg sjefene dine rett så vil jeg sette pengene mine på stokk dumme..... :devil :devil :biggrin

Å jobbe på en flyplass er utrolig morsomt... jeg forstår godt hvorfor folk vil jobbe der... er en stund siden jeg var der... men jeg savner det fremdeles.... fabelaktig sted.... og..... geniale kolleger!:cheers:

Replying to Topic 'LFF'

Slik jeg forsto det var det en joint venture som Servisair og Norwegian begge eide 50% av. Følgende opplysninger fra registeret forteller litt mer: alle kungjøringer

Styre:
Styrets leder: Frank Roger Aas
Styremedlem: Bjørn Kjos
Odd Terje Nordenstam

Det var noe skattegreier som lå bak dette. Ikke noe jeg har greie på. Samtlige ansatte i Servisair var tvunget til å skrive under på et dobbelt ansettelsesforhold i forbindelse med dette. Ganske standard kontrakt. "Du er ansatt bla bla bla. ... bla bla bla ... lønn betales av Servisair".

Hilsen,
Laurenz

Replying to Topic 'LFF'

Har Finnairselskapet begynt å ansette folk?

Replying to Topic 'LFF'

Naa drar de Finnair inn i dette ogsaa ...
http://www.boarding.no/art.asp?id=22152

Brevet:
http://www.boarding.no/art.asp?id=22151

Her skytes det fra hoften... :sarc
Vi snakker om en stor andel kvinnearbeidsplasser.

'Spesialselskapet' nevnes ikke med et ord, dog .....

Jeg er heller ikke imponert over staving og grammatikk i brevet, men det er selvfoelgelig ogsaa mulig at det ikke er korrekt kopiert ..

Replying to Topic 'LFF'

Hallo. Hvis man jobber i et selskap som har spesialisert seg på å source ut tjenester, burde man minimum være oppmerksom på at arbeidsgivere kan miste kontraktene sine.

Replying to Topic 'LFF'

I fare for og støte noen vil jeg rett og slett si LFF opptrer i bestefall som naive amatører i denne saken uten innblikk i hvordan outsourcing fungerer.

Replying to Topic 'LFF'

Dette må være det mest amatørmessige jeg har sett på lenge....
LFF er jo helt på jordet slik jeg forstår det.

Replying to Topic 'LFF'

Asbjørn W skal vel prøve seg litt i rettssystemet han også etter nederlaget han fikk sist.
For en fyr

Replying to Topic 'LFF'

Dette var da flott.... Skal man bli oppfattet som en seriøs partner må mann opptre seriøst. Jeg må tenke litt på det men det kanskje på tide å melde seg ut av denne klubben.

Laurenz

Replying to Topic 'LFF'

Originally posted by TOS

Originally posted by LN-RKF

Originally posted by Pooh

På samme måte som med STS er det helt uinteressant om SGS går med overskudd eller ikke......

Hvis STS ikke er konkurransedyktig på pris, hvordan kan du da forklare at nettopp STS gjør mange sjekker for utenforstående selskaper, bl.a Sterling? (og Norwegian!)

Jeg vet ikke om STS er konkurransedyktige, men en årsak til at de kan ha konkurransedyktige priser eksternt kan vel være at SAS konsernet gjennom SA BU, DK og SE finansierer overheadkostnadene gjennom en høyere pris for tjenestene de kjøper.

Spot on!

De klarer ikke å levere konkurransedyktige priser til SAS/SASBU. Dermed subsidierer SAS indirekte sine egne konkurrenter.

Replying to Topic 'LFF'

Norwegian gikk inn som eiere i 'det' andre Servisair fordi da slapp å betale moms på tjenestene fra Servisair.

Replying to Topic 'LFF'

Men visst er det litt merkelig at Northport ikke har tat skritt for å sikre seg folka som kan jobben? Eller venter Northport at de skal komme krypende til dem etter hvert.

Back