Lexus Skyjet

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Lexus sier de brukte sin kunnskap om brenselsceller når de utviklet Skyjet, men hvordan kan brenselsceller brukes sammen med en jetmotor?

attachment.php

attachment.php

Attachments

• Lexus.jpg
    Lexus.jpg
    136.5 KB · Views: 930
  • lexus2.jpg
    lexus2.jpg
    116.2 KB · Views: 924
Vil tippe at de bruker hydrogen som omdannes til elektrisitet. Altså en el-motor uten batteri..

Vel, spørs hvordan du definerer "jet". Dagens airlinere bruker turbofans, der den digre vifta i front og bypass-ducts utgjør det aller meste av skyvekraften, mens den faktiske jetmotoren i midten har som hovedoppgave å holde prosessen i gang. Det er ikke utenkelig å få et design der jet-kjernen er erstattet med en elmotor til å fungere, uten at jeg har noe kompetanse på området.

Er ikke "Skyjet" bare en mock-up basert på en sci-fi film? Trodde dette bare var fri fantasi?

Er ikke "Skyjet" bare en mock-up basert på en sci-fi film? Trodde dette bare var fri fantasi?

Skjønner produktet enda ikke er tilgjengelig, men når de skriver "inspired by Lexus' work on innovative hydrogen fuel cell technology." så lurer jeg på hva brenselscellen har å gjøre for det som ser ut som en jetmotor.

Likeså er det flere som tror man snart skal begynne interkontinentale flighter med elektriske fly. Ser at små propellfly kan gjøres elektrisk, men hvordan store jetfly skal kunne bli elektriske ser jeg ikke. Derfor lurte jeg på om Lexus hadde ideer om konsepter som ikke er så godt kjent.

I så fall hadde nok Lexus vært styrtrike allerede. Det er klart at dagens jetmotorer fint kan gå på strøm, men med dagens batterier/energibærere kan de bare gå noen få minutter med den kraften som trenges. Det spørs om Lexus'/Toyotas brenselceller klarer jobben i dag, men Skyjet er jo 700 år inn i fremtiden...

I så fall hadde nok Lexus vært styrtrike allerede. Det er klart at dagens jetmotorer fint kan gå på strøm, men med dagens batterier/energibærere kan de bare gå noen få minutter med den kraften som trenges. Det spørs om Lexus'/Toyotas brenselceller klarer jobben i dag, men Skyjet er jo 700 år inn i fremtiden...
Jeg skjønner at batterier gir for lite energi per kg for fly og at brenselsceller kan hjelpe til med dette. Så gitt at man har strøm og nok strøm på et fly kan jetmotoren virkelig bli elektrisk? Et ikke det at gas brenner hele ideen med jetmotorer?

Jo i dag er det det. Men dagens motorer baserer jo 85% av skyvkraften på viftene foran og det er egentlig ikke noe teknisk i veien for at disse kan drives rundt av en elektrisk motor.

Back