Leiebil, CDW/LDW og Diners

LN-RUV

ScanFlyer Blue
Skal til å booke litt leiebiler til sommerens ferieturer og har et raskt spørsmål.

Har planlagt en uke i tyskland/danmark, og vil leie bil av Sixt. Blir en luxury class bil ettersom det blir endel kjøring.
Noen google søk har kommet frem til at jeg ikke trenger å betale for LDW/CDW dersom jeg belaster hele summen på mitt Diners/EB kort, og Diners tar kostnaden dersom jeg skulle være uheldig.
Mens noen søk også anbefaler at man alltid har LDW/CDW uansett...

Kan noen presentere fasit? Er LDW/CDW bare en unødvendig kostnad?

Har sendt en mail til Diners, men ikke fått noe svar enda...blir vel å ringe de imorgen hvis ingen har presentert fasit :)

Skal til å booke litt leiebiler til sommerens ferieturer og har et raskt spørsmål.

Har planlagt en uke i tyskland/danmark, og vil leie bil av Sixt. Blir en luxury class bil ettersom det blir endel kjøring.
Noen google søk har kommet frem til at jeg ikke trenger å betale for LDW/CDW dersom jeg belaster hele summen på mitt Diners/EB kort, og Diners tar kostnaden dersom jeg skulle være uheldig.

Har sendt en mail til Diners, men ikke fått noe svar enda...blir vel å ringe de imorgen hvis ingen har presentert fasit :)

Jeg sjekket dette med europeiske reiseforsikring for et par år siden, og der var rådet klart: LDW/CDW var anbefalt og europeiskes ansvar i slike tilfeller var veldig begrenset. Jeg vil anta situasjonen er lik for Diners sin Clube Care forsikring (vilkårene finner du forøvrig her). Merk at dette var for en reise til USA, men eneste forskjell er vel at du der kan bli sittende med skjegget i en litt større postkasse dersom du er dårlig dekket på forsikringssiden.

Merk forøvrig at her kan vilkårene variere alt etter hvor (i hvilket land) kredittkortet er utstedt, så om du søker på nettet etter dette så er det kun relevante treff dersom det er kort utstedt i Norge. I USA er det også ikke uvanlig at din vanlige bilforsikring dekker deg når du leier bil, og da trenger du selvfølgelig ikke LDW/CDW i tillegg.. Men det er jo på siden av det du spør om.

Jeg vil uansett anbefale deg å ringe Diners. Der får du svaret som sier hvordan vilkårene er, og hvordan de tolker og anvender sine egne vilkår.

Vi leier stort sett fra Sixt i Nice og såkalt Luxury.

Vær klar over tre ting:

* Det virker som ingen kort dekker dette (diverse platinum osv.)
* På "luxury" så er det ganske dyr ekstra forsikring.
* Sixt har en litt forvrengt mening om hva som er "luxury". Sist gang fikk vi en AUDI SUV. Jeg har sendt mail til de nå og fått bekreftet BMW til sommeren.

Fikk ringt Diners club i dag, og Diners sin egen representant mente at jeg burde styre unna CDW/LDW, Diners dekket det, uansett hvilken klasse bilen var i.
Spurte om jeg de kunne referere til et sted dette står skrevet ned.

Da ble jeg satt over til Diners sitt forsikringsselskap hvor jeg fikk til svar at de ikke hadde noen forsikring for leiebiler...

Da blir det :mol til Diners som ikke kunne gi meg et svar, også får jeg heller ta kostnaden med CDW/LDW.

SudCaravelle: Booker bil i klasse "LDAR" og bilen som kommer opp er

BMW 5er Gran Turismo *NAVI* / Luxury class
Sample vehicles: BMW 5er Gran Turismo *NAVI*, BMW 5er *NAVI*

Får sende dem en mail når bestilling er i boks. Håpe at de kan bekrefte en GT til meg. Blir skuffet hvis jeg ender opp med en Auda..

Tror ikke Diners dekker dette. Har selv Amex Platinum nettopp for å ha leiebil innkludert i forsikringen.

Back