Leibil og forsikring i USA.

Cessna182

ScanFlyer Blue
Hvilke forsikringer må man ta ved leiebilleie i USA ? Synes dette er uoversiktelig. Sett ift norske begrep så snakker vi vel om kasko,redning ,fører og passasjerforsikring. Hva heter dette der borte ?

Har sett en link her inne en gang til 3.partsforsikring som dekket alt og var billigere en vanlig. Noen som vet hva jeg snakker om? I Usa er det vel greit å krysse av på alt, selv om bilen blir dobbelt så dyr.

Lei bil fra en norsk side så har du de forsikringene du trenger inkludert i prisen. Leier du i USA så kommer massevis av forsikringer i tillegg og det blir dyrere totalt.

Holiday Autos har gode priser og har du et Amex kort får du 15% rabatt.

Fører og passasjerforsikring trenger du ikke hvis du har norsk reiseforsikring.

LDW / CDW = kasko
SLI = Utvidet ansvarsforsikring
Uninsured Motorist Protection = dekker hvis motpart har skyld men ikke forsikring

I tillegg til de vanlige som Avis, Hertz osv. så sjekk alamo.no. De har også priser med alt inkludert hvis du booker på de norske sidene. Holidayautos har jeg også brukt selv ved et par anledninger, da får du voucher og bil fra et av de kjente selskapene der borte.

Forsikringene separat ligger vel på 30-50 USD/dag nå, pluss diverse tax osv. så selv om en bil kun koster USD 30/dag så blir det fort USD 70-100/dag for den

Sjekk avis.se også, sist jeg leide så brukte jeg den, det var 15% lavere enn avis.no på toppløs bil i LAX.

Står litt om forsikringer her også: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=31317

Last edited:
Har brukt mye Hertz med såkalt gullkort.. Spesielt dit jeg drar nå, i mange år..

Nå har de priset seg ut HNL og jeg henter gubbebilen ( Town Car ) hos Budget, vegg i vegg med Hertz...

Sist tidligere i år Texas, Alamo kom best ut. Men som Discus sier. Book i Norge...

Det visste jeg ikke, har nytt den i mange år... Hva kommer etter den, compact som Cadillac, meg 6 sylindre ?:cry:

Hørte at Caddy DTS dør ut også. Men det er ikke rettferdig !!! Gamle gubber vil leve evig....:old:colgate:

Solide biler, har kun "lettere skadet" to Town Car i Hawaii de siste 16 år

Last edited:
Jeg tar alltid kun LDW...da kan jeg gå fra bilen om den blir totalvrak. Personforsikringene har vi gjennom reiseforsikringen, så det er ingen vits å betale for.

Brukte lang tid på å lese om dette i sommer før vi skulle leie bil i USA. Enig i at dette er rotete og uoversiktelig og masse forskjellige betegnelser og koder.

Som alleredere nevnt her så kan det være lurt og enklest å leie på en norsk side, hvor du får alt bakt inn.

Flere gode alternativer er nevnt her allerede. I tillegg kan jeg nevne Autoeurope som vi brukte. Da får du en voucher hos en av de store. I vårt tilfelle fikk vi både hos Alamo og Dollar da vi ved 2 forskjellige anledninger brukte Autoeurope.

Men da med alt av forsikringer ( unntatt roadhelp og person ) allerede inkludert.

Jeg tar alltid kun LDW...da kan jeg gå fra bilen om den blir totalvrak. Personforsikringene har vi gjennom reiseforsikringen, så det er ingen vits å betale for.

I tillegg bør du ha ansvarsforsikring dersom dette ikke er pålagt. Ellers kan det jo bli dyrt om du påfører andre skade eller havner i søksmål. Men ellers burde det holde med LDW/CDW.

Flere gode alternativer er nevnt her allerede. I tillegg kan jeg nevne Autoeurope som vi brukte. Da får du en voucher hos en av de store. I vårt tilfelle fikk vi både hos Alamo og Dollar da vi ved 2 forskjellige anledninger brukte Autoeurope.

Men da med alt av forsikringer ( unntatt roadhelp og person ) allerede inkludert.

Jeg pleier også å leie gjennom Autoeurope. Har blitt Dollar kanskje 19 av 20 ganger.

I tillegg bør du ha ansvarsforsikring dersom dette ikke er pålagt. Ellers kan det jo bli dyrt om du påfører andre skade eller havner i søksmål. Men ellers burde det holde med LDW/CDW.
De gangene jeg har leid så har jeg ikke kommet unna minimum ansvarsforsikring...det har vært inkludert i prisen. Men LIS (utvidet ansvarsforsikring) har jeg aldri hatt...har i grunn ikke tenkt så mye over det. Men du har et poeng...saksøking er jo tross alt en utbredt hobby der borte...

VG hadde en bra artikkel i fjor om forsikring av leiebil i USA http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10043863 .

På spørsmål til utleiefirmaet om hva som var inkludert fikk jeg følgende svar:

"Alt dette er inkludert ja.

Det inkluderer Kaskoforsikring uten egenandel (CDW), men du må levere ca 200-400 dollar i depositum for å få ut bilen, tredje parts ansvarsforsikring UPP og SLI."

Alt så greit ut helt til jeg hentet bilen i Orlando. Trøtt etter reisen ble jeg dyttet på enda flere forsikringer, som jeg i etterkant tror jeg strengt tatt ikke trengte. Jeg tror de som leverer ut biler har bonus av salget.

Rådet er derfor å bestemme seg på forhånd på hva du trenger.

Lykke til!

Ikke undervurder ansvarsbiten på forsikringen. De vanlige leiebilsatsene er latterlig lave, og er sjelden over statlig minimum.

For å leie billigst mulig "all inclusive", så prøv de tyske nettsidene til leiebilselskapene. De har av og til priser som er 30-40% under de norske.

Back