Legehelikopter styrtet på Sollihøgda (14/1)

Re: Legehelikopter styrtet på Sollihøgda (14/1)

NLA bekrefter at det var EC-135 maskinen fra Lørenskog, i pressekonferansen som pågår nå.

For de som lurer litt på hvordan høyspenten var i forhold til stedet helikopteret ligger nå, så kan man se det ut av følgende 1881.no utsnitt

innfoto_538.jpg

For et sammensurium av veger !! og en høyspentlinje som ser ut til å være dårlig markert. RIP alle de involverte. Disse gutta ( og jentene !! ) står øverst på min aktelses-liste.:old

Uvanlig at legehelikopter treffer høyspentledninger, kan ikke huske sist det skjedde.

Sent 90-tallet tror jeg var forrige gang Statens luftambulanse traff høyspent. Airlift som mistet en maskin i Sognefjorden.

Det var ved Vevring i Førdefjorden at Airlifts LN-OPR kolliderte med et kraftspenn i oktober 1996. Jeg tror det var sist luftambulansen traff kraftspenn.

For et sammensurium av veger !! og en høyspentlinje som ser ut til å være dårlig markert. RIP alle de involverte. Disse gutta ( og jentene !! ) står øverst på min aktelses-liste.:old

Sammensurium av veier kan bekreftes, og det hele er først og fremst en konsekvens av et ekstremt lite velgjennomført rehabiliteringsprosjekt av Nestunnelen. Denne ulykken setter vel bare prikken over i-en i et prosjekt som bør resultere i at ledere, mellomledere og prosjektledere i vegvesenet bør stilles til ansvar for den sendrektigheten de er ansvarlige for.

MOD

Fint om vi videre kan forsøke holde oss på tema og ikke dra inn alt for mye veivesen, tunellbygging og ikke flyrelatert samferdselspolitikk. Vi henviser den diskusjonen til VGdebatt og andre egnede fora

/MOD

Utrolig trist.
Alltid trivelig å snakke med "Helidoc" på R/T - profesjonelle og hyggelige.

Noen som vet om det er noen "sort boks"(CVR) på disse helikoptrene?
Av det jeg har sett har de ganske bra utstyr ombord, med kart hvor sikkert høyspentledninger er avtegnet(?). Relativt dårlig vær med lett snødrev som kanskje har gjort at de ikke har sett disse (visuelt).

R.I.P :(

Rett og slett tragisk!

Vi som jobber i de gule bilene har den ytterste respekt for de i de gule helikopterene.
Utrolige dyktige folk på alle mulige måter!
Dere vil bli savnet.

Det er veldig rart.. en 54 år gammel pilot fra luftambulansen vet hva han driver med! Tragisk. håper de finner ut av det.

I går ettermiddag lå jeg i sengen å ventet og kjedet meg, så jeg koblet telefonen på nettet og gikk inn på VG.no for å se om det var noen nyheter. Utrolig trist å se at denne tragedie tunellen har kostet enda flere meneskeliv. Jeg lå altså i sykehussengen i Chamonix og ventet på legen etter at jeg 1,5 timer før hadde blitt hentet ned fra fjellet med redningshelikopter, etter at jeg hadde rast utfor et stup på 3-4meter og landet på en bergknaus med kneet først. Nå var ikke jeg livstruende skadd, men det hadde vært 4-5 timer med sterke lidelser for å komme seg ned og jeg hadde ikke kommet meg ned til sivilisasjonen før det hadde blitt mørkt.
På vegne av alle oss "brukere" takk til alle dere som jobber på redningshelikoptre enten det er i Norge eller utenlands. Men spesielt til dere i NLA, som sikkert har noen tunge dager.

Back