Ledig plass ved din side

Jeg har opplevd å ha fått blokkert midtsete og etter avgang (riktignok) så flyttet en kollega av mannen ved midtgangssetet seg til midtsetet. Med meg ved vinduet. Nå var ikke dette en lang tur men jeg ser det vel som ganske vanskelig å få kommunisert på en fin måte at man har "krav" på et ledig sete?
 
Situasjon: Boarding completed, du sitter med *G status og har ledig midtsete, alternativ på eks CRJ900 har du nødutgangsete og ledig sidesete, mest sannsynlig Softblock, så begynner medpassasjerer og "omrokkere" seg slik at venner blir sittende sammen/flytter seg til det ledige setet ved din side, sier du fra til vedkommende? er jo en situasjon en kan komme borti ofte og det ledige sidesetet er jo en bous.
Sitter jeg ved nødutgang så er dette et sete med ekstra benplass, så om det kommer noen å setter seg der selv om setet hadde softblock, ville ikke jeg gjort noe. Derimot ved vanlig sete, ville jeg nok ha sagt i fra på en pen måte om det var snakk om en lang flyvning. Under 1,5-2 timer, og jeg ville trolig latt det gå. Hadde vedkommende nektet å flyttet på seg etter det, ville jeg latt det gå. Det er som du sier en bonus, og om det er mange andre ledige seter på flyvningen, så syntes jeg at man har rett på å beholde bonusen.

Og er det en betalt block hos wf med ot, ja da sier jeg i fra uansett. Betaler ikke penger for at noen skal ta setet... ;)
 
Minner meg om en morsom flight: På OSL-DUB med SK (før Plus) var det en rad med Eco.Extra og 4 pax som av en eller annen grunn ble sittende tre på 2ABC og en på 2F. Istedenfor for å flytte seg slik at alle fikk ledig midtsete, satte høna i 2F seg på 2E slik at hun fikk hele raden for seg selv. Jeg satt i biz på rad 1 (med 1ABCDEF til disp) og fikk virkelig killing looks fra de tres amigos på 2ABC :colgate:
 
Last edited:
Jeg har opplevd å ha fått blokkert midtsete og etter avgang (riktignok) så flyttet en kollega av mannen ved midtgangssetet seg til midtsetet. Med meg ved vinduet. Nå var ikke dette en lang tur men jeg ser det vel som ganske vanskelig å få kommunisert på en fin måte at man har "krav" på et ledig sete?


Ser problemet. Der bør kabinbesetningen ta affære, ikke du. De bør vite hvem som har betalt for ledig sete ved siden, og følge med at ingen setter seg der. Man burde kanskje hatt noe å legge i setet som det sto "reservert" eller noe lignende på.

For halvannen uke siden reiste jeg fra Brussel til Købehavn. Jeg var siste mann om bord og skulle sitte på 7d. Der satt det noen. Men 8a var ledig, så jeg satt meg der. Etter ca 40 minutters flyvning hadde mange fått kaffe. Men ikke jeg og min sidemann. Vi fikk hver vår tomme pappkrus, med beskjed at kaffe kommer senere. Han svarte da høflig "Jeg er Pandion kunde". Ja det vet jeg, svarer damen. OJ, sier jeg til han, "du skulle sikkert ha ledig sete ved din side som Pandion kunde du da" og forklarte hvorfor jeg satt meg der. Han svarer så at han merker svært lite til det å være Pandion kunde, annet enn når det er kanselleringer eller forsinkelser. Ledig sete ved siden bør være noe de ALLTID får. Synes jeg. Og kaffe tidlig.
 
(fant ikke denne tråden før jeg postet den i SAS-optiontown-tråden..men her er ihvertfall en morsom erfaring fra Widerøe fredag før påske)

Burde kanskje lage en egen Optiontown-tråd med WF... men her er ihvertfall en erfaring ifra idag:

Fikk sjekket ut Widerøe i samarbeid med Optiontown på dagens WF 906, KRS-TRD. Empty seat option synes jeg er et godt produkt til €5, så jeg hadde en bestilling inne.
Var inne på Expertflyer.com igår morges hvor det stod at var 0 ledige seter. Overraskelsen var derfor stor da jeg noen timer senere fikk mail fra Optiontown med bekreftelse på ledig sete ved siden av.
I dag tidlig var det ikke mulig å kjøpe billett på flighten, så jeg var spent på om det ville funke. Det kan jo virke rart om de blokkerer setet for en passasjer som er villig til å betale fullpris, og isteden ta €5 for å blokkere det…
Ved innsjekk spurte jeg damen om hun fikk opp seteblokkeringen, og det gjorde hun. Hun stusset også over at jeg hadde fått blokkert setet da flighten var overbooket. Jeg viste mailen med bekreftelse på dette som var helt nytt for henne, så hun ble oppriktig nyskjerrig og gjorde masse research. Ringte til Oslo og spurte folk der, men ingen kunne svare på hvordan det kunne ha seg.
Ved gate ble jeg ropt opp og spurt vennlig om jeg var villig til å gi fra meg seteblokkaden mot å få tilbake pengene. Selvsagt var jeg det, med tanke på at noen da evt måtte stå igjen, fredag før påske. Det viste seg allikevel at èn passasjer ikke møtte opp og jeg sitter alene på en 2-seter som eneste i flyet. Frokost blir også servert. Var det verdt €5? I aller høyste grad!!

Meget bra innstilling av WF og damen i skranken, som heller ville finne ut av det enn å avfeie det hele!!
 
Jeg har opplevd å ha fått blokkert midtsete og etter avgang (riktignok) så flyttet en kollega av mannen ved midtgangssetet seg til midtsetet. Med meg ved vinduet. Nå var ikke dette en lang tur men jeg ser det vel som ganske vanskelig å få kommunisert på en fin måte at man har "krav" på et ledig sete?

Vanlig høflighet burde jo tilsi at vedkommende spurte om det var greit først, uansett om det var blokkert som følge av "krav" eller om setene var tildelt slik ut fra tilfeldige forhold.

(Litt OT så observerte jeg følgende fra Cape Town til Frankfurt. En fyr hadde tre seter for seg selv ganske lenge etter avgang. Så kom en flyvertinne ganske bestemt bort til han og sa at det kom to stykker og skulle sitte ved siden av ham. Dette var pga feil på deres videoskjermer. Må si at jeg hadde blitt ganske brysk hvis jeg først hadde pustet lettet ut, forberedt meg og sett fram til tre seter alene i 10 timer midt på natten, og så skulle disse setene bli okkupert av to bråkete italienske pensjonister... men det finnes vel ingen bønn annet enn å akseptere det?)
 
Back
Top