LAX planlegges utvidet med ny terminal on ny pir

Someone

Moderator
Medlem
LAWA, som er eieren og driveren av LAX, planlegger utvide flyplassen med både en ny pir, kaldt Concourse 0 og er en forlengelse av Terminal 1 og vil få 11 gater. Og en ny terminal, Terminal 9, med 12 gater for både innenriks og utenriks trafikk.

Foreløpig er det på tegnebrettet, men behovet er vel der

Det er også planlagt forbedre taxiway systemet på flyplassen

https://www.lawa.org/ATMP

D3Um8sYUIAIXacV.jpg

Delta åpner neste uke sin egen utbygging av T3 på LAX neste uke, en ny pir med 9 gater

https://airwaysmag.com/delta-lax-skyway-open/

Delta Air Lines (DL) travelers at Los Angeles International Airport (LAX) will have more to enjoy as they travel. The airport and airline have completed a major phase in the development of the Delta Sky Way at LAX. The new T3 facility features nine new gates and an ample seating area. It is slated to open to customers on October 5.

Har jeg forstått det riktig ang T5 så skal kun "headhouse" hvor innsjekk og ankomsthall bestå, mens selve piren med gatene jevnes med jorden for å så bli bygget opp helt på nytt. Det er vist første gangen i LAX historie at man velger å gjøre det på den måten, da man tidligere har renovert/ oppgradert rundt eksisterende terminal/ infrastruktur.

Mener å ha hørt at de ønsker å ha det å ferdig innen OL i 2028.
Det blir i så fall spennende om de rekker det, spesielt nå etter alt annet som må gjenoppbygges etter brannene som vil sette press på byggebransjen der.

Det har blitt ganske ok på LAX nå og sammenlignet med andre flyplasser i USA så har deler av den faktisk blitt ganske fin.

Har hjulpet betydelig nå som man kan gå airside mellom terminalene hvertfall. Men en facelift og oppgradering ifht flyt av folk og bags på T5 blir bra.

Da frister det å spørre: Er de stadig like gretne i passkontrollen?

Har ikke stort sammenlikningsgrunnlag for akkurat LAX da min forrige visitt var i februar 2020 (ja du veit like før et visst virus stengte ned verden) - helt greit, CBP agenter er jo uansett ikke ment å være vennlige.

Nytt internt togsystem på flyplassen, som også vil tilby en link til LA's metro.

https://check-in.dk/verdens-ottendestoerste-lufthavn-faar-ny-togservice/

Høres bra ut. For de som reiser med SAS ut av LAX så er det avgang fra T2, mens det er verd å ta turen til Air France loungen i Tom Bradley. Det er et stykke å gå under bakken. I desember 24 hadde de sånne golfbiler som frakter folk rundt på flyplassen stående for å kjøre folk til/fra TB-terminalen. Litt spesielt, og mange gikk i stedet.

SAS har da alltid gått fra Tom Bradley terminalen (T-B) siden SAS returnerte til LAX for 8-9 år siden.
Og ifg FR24 så har alle flygningene de siste ukene gått fra hoveddelen i Tom Bradley terminalen. AF/ KL går ofte fra midfield satelitten til Tom Bradley. Man må gå under bakken mellom hoveddelen og satelitten i Tom Bradley, da det ikke finnes tog der.

Det kan ha vært en 1-off Alpha har opplevd om SAS gikk fra T2, som kan skje i høyest sjeldent tilfelle om alle andre gater er opptatt. Men det er svært sjeldent vil jeg tro.

Norse har dog flygninger til Oslo fra LAX terminal 2. (Hvis ruten fremdeles eksisterer). De bruker ihvertfall T2 til sine flygninger.

Last edited:
SAS går da vitterlig fra Terminal B, eller har de gjort et stunt siste dagene?

SAS går fra TBIT ja. Senest bekreftet tirsdag denne uka da jeg tok den ruta. KAn være noen forvekslet T2 med den andre piren til TBIT her, men mitt inntrykk er at SAS sjeldent går fra satelittpiren på TBIT (men AF loungen ligger her og er absolutt verdt et besøk så ja man må beregne litt tid). Dessuten har vel ikke terminal 2 lenger CBP fasilliteter (selv om de teknisk sett kan ha avgang derifra). Alle internasjonale ankomster på LAX er vel nå på TBIT med unntak av der hvor det er pre clearence selvsagt.

Last edited:
Mulig det var ekstraordinært pga. juletider, evt. er husken dårlig, på flyplasskartet ser T2 og B like ut.

Back