Re: Lavpristilbudet på fly vil stupe
Vel, meg selv og mange i min omgangskrets har de siste årene dratt på atskillige flyturer rundt om for en meget billig penge - f.eks. et par hundrelapper til Split, en femhundrelapp fra Venezia, tre hundre tur/retur Gdansk, etc. Det har gått sport i å finne billige billetter. Personlig merker jeg allerede at psykologien slår litt inn her. Når prisene fordobler seg er det ikke så moro lenger - og man kan ikke lenger lure seg selv å si at reisen er nesten gratis.
Veldig mange i denne gruppen (tja, kall oss relativt unge, urbane, single bl.a. bl.a.) merker nå også rentene ganske godt. Så jeg ser for meg at jeg fra høsten bremser ganske kraftig i min reiseaktivitet - fra 5-6 utenlandsturer i året til kanskje 2-3. Jeg antar at en del har hatt samme reisemønster som meg (bl.a. de som skriver i avisene...)
De som har mye penger - altså folk over 50 (..), pensjonister (som stort sett har god råd) etc reiser ikke så mye på denne typen turer, vil jeg påstå. Få av disse er storkonsumeneter av billigreiser.
Greit nok - den som virkelig vil til Athen kan betale en tusenlapp eller to. Men poenget til Kjos har jo vært at folk "reiser hvor som helst bare det er billig nok". Og det er jo det ikke lenger. Og når folk slutter å reise fordi det er gøy å reise billig, så tror jeg det vil merkes godt. Dessuten har vi jo vært i Riga, Tallinn og Praha nå, så det er kanskje på tide å kose seg foran TVen en stund?