Lavprisfly ødelegger flytilbudet

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by LN-MOW
Vil det si at SAS skummer markedet ved å sette inn flere flyvninger på strekninger på sesongruter?

SAS har et helaarstilbud, DY har det ikke. Det er en vesentlig forskjell.

Det er ikke mange år siden det ikke var mulig å komme seg fra Kirkenes eller Alta til Oslo uten å måtte innom Tromsø på vinterstid! Så det er ikke så lenge siden SAS drev på med skumming av fløte oppi der! Så kanskje dem ikke er så mye bedre en DY?
:up:
Så vi kan jo satse på at DY vil starte med helårsruter opp dit den dagen de har flydd dit like lenge som SAS hadde før de startet med helårsruter! :cheers: :thumbup

Originally posted by EB
Men folk som tidligere fløy via AMS eller CPH til syden var med på og opprettholde et rutenett som ga bedre valgfrihet for å komme til mange andre destinasjoner...
Ehhh....ja ...det går fortsatt akkurat like mange fly til AMS...og flere til FRA. Kanskje grunnen til at en reduserer antall avganger fra SVG til CPH skyldes at fler og fler folk i regionen merker at FRA er en langt bedre transittflyplass enn CPH....at Lufthansa har satt inn større fly, og at man ombord i Lufthansa får både et måltid og all drikke gratis, inkl alkohol, sammenliknet med SAS som ikek er billigere og gir mindre service/servering.
I Stavanger virker det som om SAS er på defensiven...og i stedet for å ta opp kampen...legger de seg litt bakpå......og kanskje venter på bedre tider.
Tilbudet fra Stavanger er blitt atskillig bedre enn tidligere med bla Lufthansa 2 daglige avganger til Frankfurt som kan by langt flere destinasjoner enn f.eks CPH. Når Lufthansa i tillegg har høy grad av service og regularitet og gir Eurobonuspoeng så blir saken ganske enkel.

Ja ruten til FRA har nok "stjålet" mange pax som tidligere fløy via CPH og FRA for å komme seg ut i verden. Helt greit... Da må det jo være dårligere for KLM som mister mer til LCC og annen allianse...

Originally posted by EB
Ja ruten til FRA har nok "stjålet" mange pax som tidligere fløy via CPH og FRA for å komme seg ut i verden. Helt greit... Da må det jo være dårligere for KLM som mister mer til LCC og annen allianse...
Men jeg trodde vi snakket om ruteselskapene og hvor synd det var i dem som mistet kunder til lavpris-selsakpene og som derigjen gjorde at dem ikke kunne tilby like mange avganger som før...
...kanskje saken ikke er så ille likevel....

...en fjær blir fort til 5 høns...

Originally posted by DY
Kanskje grunnen til at en reduserer antall avganger fra SVG til CPH skyldes at fler og fler folk i regionen merker at FRA er en langt bedre transittflyplass enn CPH....

Hvad er det du siger???!!!

Nu har jeg benyttet FRA som transfer en række gange, men af gode grunde aldrig CPH som transfer - tilgengæld som en lokalpax en lang række gange. Man kan sige meget om Frankfurt lufthavn, men at det er en bedre transfer lufthavn end CPH kan du næppe finde mange der vil skriver under på.

Nu lyder jeg sikkert som en lokal patriot, men nogle udsagn er simpelhen for vanvittige til at lade stå usagt hen - at der er et langt større destinationsudbud fra FRA end CPH er der tilgengæld ingen tvivl om. Men udbud og kvalitet er ikke det samme i min verden...

Originally posted by PP
Originally posted by DY
Kanskje grunnen til at en reduserer antall avganger fra SVG til CPH skyldes at fler og fler folk i regionen merker at FRA er en langt bedre transittflyplass enn CPH....

Hvad er det du siger???!!!

Nu har jeg benyttet FRA som transfer en række gange, men af gode grunde aldrig CPH som transfer - tilgengæld som en lokalpax en lang række gange. Man kan sige meget om Frankfurt lufthavn, men at det er en bedre transfer lufthavn end CPH kan du næppe finde mange der vil skriver under på.

Nu lyder jeg sikkert som en lokal patriot, men nogle udsagn er simpelhen for vanvittige til at lade stå usagt hen - at der er et langt større destinationsudbud fra FRA end CPH er der tilgengæld ingen tvivl om. Men udbud og kvalitet er ikke det samme i min verden...

FRA är INTE bättre än CPH som transitflygplats så vida man inte ser till antal destinationer. Föredrar CPH alla gånger om valet skulle stå mellan dom två.

Originally posted by PP
....... men nogle udsagn er simpelhen for vanvittige til at lade stå usagt hen - at der er et langt større destinationsudbud fra FRA end CPH er der tilgengæld ingen tvivl om. Men udbud og kvalitet er ikke det samme i min verden...

Amen!! :cheers:

FRA er en moekkaplass aa bytte fly paa, spesielt hvis man har daarlig tid ....

Uffda....ja man skal ikke komme med uttaleleser som kan tyde på at mna synes at FRA er bedre å bytte fly på enn CPH....

Legg merke til følgende:
Vi snakker her om hvorfor passasjerer velger lavprisfly på bekostning av fullserviceselskaper (eller hva dem nå kaller seg i disse dager).

Ekesmplet mitt illustrere at nok fler og fler reisende fra Stavanger faktisk synes at FRA er en bra flyplass å bytte fly på da man kan nå en langt flere destinasjoner med å kun å bytte fly 1 gang, noe man ofte må gjøre 2 ganger om en skal fly via CPH siden tilbudte fra CPH er langt dårligere.
Når forrestningsreisende nå faktisk viser at dem synes at Lufthansa og det tilbudet dem har er bedre enn SAS og CPH så må det være lov tillat å skrive det...selv om det faller mange SAS fans og patrioter av CPH tungt for brystet. Har ingenting imot CPH, og trives veldig bra på CPH og Danmark forøvrig. CPH ble kåret til Europas beste flyplass og det står fortsatt ved lag.
Jeg kommenterte bare det faktum at flere og flere ser ut til å velge Lufthansa og FRA, og færre CPH og SAS. Lufthansa retter seg vel i utgangspunktet mot forretningsreisnede med sin rute til Stavanger og med det i bakhodet så tyder det vel på at forretningsreisende synes de har et bra totalprodukt.
Men når tilbudet står mellom Lufthansa og bytte i FRA, kontra SAS og CPH, så viser jo økningen til Lufthansa at det er en økning....mens SAS kutter avganger...altså en minskning. Så konkret er det.

FRA er selvsagt langt større enn CPH og dermed ikke så "lett" å bytte fly på, men har reist via FRA mange ganger og skjønner ikke hvordan man kan synes at det er vanskelig. Har reist på mange flyplasser, men svært sjelden funnet det vanskelig å bytte fly noen plasser.
...enklere blir det sikkert fra slutten av juni når nordmenn slipper drasse rundt på tax-free-posene når de er i transitt siden en da kan handle ved ankomst i Norge.

Originally posted by EB

Jeg vet ikke om vi har mistet så mange pax (SVG) egentlig, Vi får jo alltid disse forbanna F70/100 maskinene på sommerprogrammet, men flyene er smekka fulle. Er ikke sikker på om det var fler pax på 737, selv om den tok flere seter. Blir spennende å se belegget i forhold til fjoråret. Men det kommer jo litt senere....
Men ikke tvil om at LH tar KL pax også, men jeg tror kanskje SAS har mistet flere enn oss?!

Hvordan kan en oppgradering fra KLM F70 til F100 kalles redusering av kapasitet? SVG og BGO har jo hver 2 avganger med 737 + 1 Fokker 100 avgang.

Dessuten er Fokker flyene meget bra :up: trenger noe annet en bare den vanlige 737èn!

KLM har hele tiden brukt ulike flytyper på SVG. For tiden flyr de 3xdaglig med Fokker 100. Vanligvis har de fløyet 2xdaglig 733 og 1xdaglig Fokker 70. Totalt sett vokser utenlandstrafikken på Sola, selv om det bare finnes noen få ukentlige lavprisfly til utlandet.

Originally posted by MountainDew
Hvordan kan en oppgradering fra KLM F70 til F100 kalles redusering av kapasitet? SVG og BGO har jo hver 2 avganger med 737 + 1 Fokker 100 avgang.

Dessuten er Fokker flyene meget bra :up: trenger noe annet en bare den vanlige 737èn!

Er en redusering i antall seter til salgs, for avgangene fra SVG er kun Fokker maskiner under hele sommerprogrammet! BGO har fortsatt 737 på morgen avgangen.

Originally posted by BU662
Det andre er en nedgang i traffik som KLM opplever dette på AMS-SVG. Alliansen med BU er borte, nå er dette bare point-til-point fra AMS.

Jeg trodde at SVG-AMS var en erketypisk del av hub'n spoke, men mulig jeg tar feil.

Originally posted by EB

Har reist flere ganger med KLM. Med de prisene jeg har betalt, så kan man lure på hvem som er LCC!

Nja å si at SVG-FRA har stjålet pax fra SVG-CPH i en sammenligning hvor man tar opp at lavprisfly ødelegger for tradisjonelle selskaper er i beste fall absurd.

Og med tanke på at det er partnere som driver de. Og hvor SAS selger plasser på SVG-FRA med eget rutenummer. :spin:

Men det er klart at lavere belegg gir lavere intekter og da må det taes igjen med høyere priser på de som blir igjen og/eller de som må ta de avgangene.

Men å si at lavprisfly ødelegger flytilbudet er ikke nødvendigvis riktig. Det har gjentatte ganger vist til økt reiselyst og også høyere tall hos etablerte selskaper. Men som nevnt de må skjerpe seg og som de liker å si det gir press på yielden...

hehe, her blir man nok ikke enige :D
Men for å dra dette tilbake til utgangspunktet, hvor en VIA sjef har betraktninger rundt det hele. Det er jo helt klart her at reisebyråene er den største taperen, da de ser en stadig større andel av sin tidligere business smuldre hen. Kundene bestiller i stadig større grad selv på internett, mest pga at prisene der er lavere enn hva reisebyråene klarer å tilby, samt at der får kunden selv se en oversikt hvor de kan sammeligne tider og priser. Og jo større andel LCC som kundene benytter, jo mindre blir det igjen for reisebyrået å deale med, da disse billettene i mye større grad blir bestilt direkte hos det aktuelle selskapet.
Jeg synes hans foredrag kanskje mest skinner gjennom at det hans egen bedrifts fremtid som er mest truet.

... men da er det ikke LCC'ene som er trusselen, men teknologien! Det er jo den som gjoer at LCC'ene har kunnet blomstre opp. I et tradisjonelt reisebyraadominert marked er det 'dinosaurene' med sine store mainframe CRS'er som leverer. Uten den nye teknologien hadde det vaert mye vanskeligere for selskaper som jetBlue, Frontier og airTran aa selge som de gjoer. Selv Southwest tok ikke skikkelig av foer de saa hvilke muligheter internett aapnet for dem. Typisk nok er det LCC'ene som har de mest 'cutting edge' websitene mens 'dinoene' (skrekkeksempel: SAS) henger etter.

Originally posted by LN-MOW
... men da er det ikke LCC'ene som er trusselen, men teknologien! Det er jo den som gjoer at LCC'ene har kunnet blomstre opp. I et tradisjonelt reisebyraadominert marked er det 'dinosaurene' med sine store mainframe CRS'er som leverer. Uten den nye teknologien hadde det vaert mye vanskeligere for selskaper som jetBlue, Frontier og airTran aa selge som de gjoer. Selv Southwest tok ikke skikkelig av foer de saa hvilke muligheter internett aapnet for dem. Typisk nok er det LCC'ene som har de mest 'cutting edge' websitene mens 'dinoene' (skrekkeksempel: SAS) henger etter.
Er ikke 100% enig i at LCC-ene har de mest "cutting edge" websitene. Hovedårsaken til at de på en meget flott kan presentere sine produkter er at de har en mye enklere og "lettsolgt" prisstruktur, hvor de faktisk også har brukt tid på å tilpasse sin prisstruktur slik at den passer bedre til å bli solgt online med enkle grensesnitt.
Ser man på de tradisjonelle selskapene med SK ( og WF for den saks skyld) har vi som jobber med webløsningene en gedigen utfordring i å få tilpasset webløsningen til alle mulige slags finurlige regelverk og restriksjoner.
Vi er på vei vi også , på de ruter hvor det er enveis kombinerbare priser, hvor vi ikke ligger noe særlig tilbake for LCC mht løsning og salgbarhet.
QF er kanskje det selskapet avde tradisjonelle som har kommet lengst i erkjennelsen av at skal man kunne selge online, så må prisstrukturer tilpasses deretter, og ikke omvendt. De fjernet over 3000 ulike pristyper og kombinasjoner, og sitter nå med et enveiskonsept innenlands med 6 priskategorier, og selger online bedre en de aller fleste.

Originally posted by Dag Viking
Originally posted by BU662
Det andre er en nedgang i traffik som KLM opplever dette på AMS-SVG. Alliansen med BU er borte, nå er dette bare point-til-point fra AMS.

Jeg trodde at SVG-AMS var en erketypisk del av hub'n spoke, men mulig jeg tar feil.
Enig, å si at KLM kun flyr point to point slik BU662 skriver kan umulig være helt seriøst. KLM ønsker vel at fler og fler nordmenn skal bruke KLM son transitflyplass. Point ti point flyvninger til kun Amsterdam tror jeg ikek har livets rett fra så mange flyplasser i store deler av landet slik KLM flyr.....da måtte det være noe slikt som Transavias få avganger mellom OSL og Rotterdam.

Tror ikke han har ment det hans skrev.....

Originally posted by Superhai
Nja å si at SVG-FRA har stjålet pax fra SVG-CPH i en sammenligning hvor man tar opp at lavprisfly ødelegger for tradisjonelle selskaper er i beste fall absurd.
Javel....
...poenget mitt var at mens noen her på forumet støtter utalelsen og sier at lavprisselskapene ødelegger for bla SAS, så ønsket jeg å få fram at Luftahansa faktisk gjør tilbudet totalt sett fra Stavanger langt bedre for fullprisselskapene.

Din kommentar om at dette er absurd vitner vel mer om litt mangel på helhetstenkning eller i beste fall forståelse av et fremmedord.

Back