Lavprisfly ødelegger flytilbudet

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Nei, det er det ikke jeg som sier, men Via Travel:

Advarer mot lavprisruter:
Lavprisfly ødelegger for dyre fly
Oppblomstring av stadig flere lavprisruter får følger for den etablerte flytrafikken.
http://web3.aftenbladet.no/fritid/reiser/article191970.ece
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Selvsagt "ødelegger" det flytilbudet for de etablerte selskapene som SAS...som har sett seg nødt til å redusere tilbudet mellom Bergen/Stavanger og København i sommer.
Pussig nok en strekning som SAS råder helt alene...og tar ganske stive priser på sammenliknet med Oslo-København.
Kanskje SAS helle rburde øke antall avganger fra Vestlandet til København og heller redusere fra Oslo til København
:)

Ikke noe revolusjonerende nytt i denne artikkelen......
...la heller alt være som før og ikke tenk nytt - en sikker vinner på lang sikt - NOT!
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

problemet er jo - og det er det vel ingen som bestrider - at direkteruter til populære destinasjoner undergraver mulighetene til å drive effektiv hub-and-spoke-operasjoner. For "småbyer" som BGO/TRD/SVG/KRS/TRF er det faktisk bedre for kundene (næringslivet) å ha mange flygninger til en stor og viktig hub, med connections til mange byer, enn å ha noen få direkteruter, som med få unntak er til leisuredestinasjoner. Det vil gjøre det vanskeligere for nærlingslivet i disse byene, det er klart.
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Ikke så mye nytt der. Men det er jo en tankevekker at "alle" vil ha lavprisflyene, men at de ikke tenker over hvilke konsekvenser det kan få. Se f,eks på OSL-KKN hvor DY er inne noen uker på sommeren, og Finnmarkingen banner ramsalt resten av året på at SAS er så dyre. Hvilket ramaskrik skulle det vel ikke bli om også SAS fant ut at de ville fly bare på sommeren på denne ruta ?
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Veldig bra utspill fra Martin... Ikke bare SAS som reduserer - KLm sette inn mindre fly i første omgang - hva blir det neste?
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by EB
Veldig bra utspill fra Martin... Ikke bare SAS som reduserer - KLm sette inn mindre fly i første omgang - hva blir det neste?
Ikke sikker på hvem Martin er, men KLM reduserer også....kanskje folk reiser mindre :=)
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by CK
problemet er jo - og det er det vel ingen som bestrider - at direkteruter til populære destinasjoner undergraver mulighetene til å drive effektiv hub-and-spoke-operasjoner. For "småbyer" som BGO/TRD/SVG/KRS/TRF er det faktisk bedre for kundene (næringslivet) å ha mange flygninger til en stor og viktig hub, med connections til mange byer, enn å ha noen få direkteruter, som med få unntak er til leisuredestinasjoner. Det vil gjøre det vanskeligere for nærlingslivet i disse byene, det er klart.
Og Norwegian har mange avganger til sin HUB i OSL og med masse lavprisruter derfra ;)
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

bortsett fra at DY IKKE flyr hub-and-spoke....
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by DY

Og Norwegian har mange avganger til sin HUB i OSL og med masse lavprisruter derfra ;)

De er stort sett ikke egnet for business.
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by DY
Originally posted by EB
Veldig bra utspill fra Martin... Ikke bare SAS som reduserer - KLm sette inn mindre fly i første omgang - hva blir det neste?
Ikke sikker på hvem Martin er, men KLM reduserer også....kanskje folk reiser mindre :=)


fra artikkelen: "Administrerende direktør Martin Stangeland i Via Travel Norge "
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by Farmer
Ikke så mye nytt der. Men det er jo en tankevekker at "alle" vil ha lavprisflyene, men at de ikke tenker over hvilke konsekvenser det kan få. Se f,eks på OSL-KKN hvor DY er inne noen uker på sommeren, og Finnmarkingen banner ramsalt resten av året på at SAS er så dyre. Hvilket ramaskrik skulle det vel ikke bli om også SAS fant ut at de ville fly bare på sommeren på denne ruta ?
Kirkenes-diskusjoen syens jeg er ganske utdebattert og et dårlig eksempel. Norwegian har valgt å ha sommerruter til Kirkenes fra Oslo....SAS kan selvsagt gjøre akkurat det samme, men gjør det ikke fordi dem tjener penger på ruten.
Skal en kritisere alle selskaper som velger å fly en rute kun om sommeren?
Slutter SAS å fly til Kirkenes direkte så er jeg ganske sikker på andre starter opp hele året.
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by CK
Originally posted by DY
Originally posted by EB
Veldig bra utspill fra Martin... Ikke bare SAS som reduserer - KLm sette inn mindre fly i første omgang - hva blir det neste?
Ikke sikker på hvem Martin er, men KLM reduserer også....kanskje folk reiser mindre :=)


fra artikkelen: "Administrerende direktør Martin Stangeland i Via Travel Norge "
OK - var bare ikke på fornavn med artikkelforfatteren:)
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

KKN er et godt eksempel. DY ble hyllet nærmest som redningsmenn fra "de horribelt høye prisene" til SAS og Braathens, men det var stille når de la ned til vinteren. Det er helt legitimt å fly kun i høysesong, men da skal man ikke anses som "redningsmannen" men en dyktig kapitalist som henter inn kroner der det er mulig.
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by CK
KKN er et godt eksempel. DY ble hyllet nærmest som redningsmenn fra "de horribelt høye prisene" til SAS og Braathens, men det var stille når de la ned til vinteren. Det er helt legitimt å fly kun i høysesong, men da skal man ikke anses som "redningsmannen" men en dyktig kapitalist som henter inn kroner der det er mulig.
At DY ble hyllet som redningsmenn er vel neppe Norwegian sin skyld.....da får du ta finnmarkingene....men et tankekors at man anser Norwegian som redningsmenn. Får en jo til å lure hvorfor en ikke oppfatter et kjempebra selskap som SAS som den virkelige redningsmannen?

Men at DY har gjort at flyprisene i Norge har sunket er vel ganske bra dokumentert, noe også SAS-fansen snart må erkjenne.
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Norwegian har 13% av det norske innenriksmarkedet. At en velger å fly direkte til Kirkenes i 2 mnd i året blir altså brukt som en "skumme fløten"-holdning blant konkurrenten.
Hvorfor er det kun legitimt å ha sommerruter sørover, mens om man gjør det samme nordover så er det "melking"....jaja...alle kan ikke bli fornøyde....tviler forresten på at det protester fra SAS-fans som en lytter mest til i Norwegian....langt flere selskaper bør kanskje lytte mer til sine kunder.;)
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

vi faar si som Kjos'en
..."vi er jo skrudd sammen for dette vi" ...haaper vi snart ser et overskudd da, saa ikke skruene losner:sarc
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Originally posted by CK
problemet er jo - og det er det vel ingen som bestrider - at direkteruter til populære destinasjoner undergraver mulighetene til å drive effektiv hub-and-spoke-operasjoner. For "småbyer" som BGO/TRD/SVG/KRS/TRF er det faktisk bedre for kundene (næringslivet) å ha mange flygninger til en stor og viktig hub, med connections til mange byer, enn å ha noen få direkteruter, som med få unntak er til leisuredestinasjoner. Det vil gjøre det vanskeligere for nærlingslivet i disse byene, det er klart.

Tviler ikke på at det er en sannhet i det, men hva skal man gjøre? Tilbake til reguleringene den gang to dinosaurer delte en rute? Forby direkteruter? (Southwest hadde ligget dårlig an da...) Dette blir til syvende og sist den samme argumentasjonen som ofte brukes for monopoler, det skal være "en for alle og alle for en" som gir alle et godt tilbud. Men i praksis vet vi jo hvordan monopoler oppfører seg.
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Dette er noe av det mest tåpelige jeg noen gang har lest. Virker nesten som om direktøren i VIA vil tilbake til konsesjonstiden. Lavprisselskapene har kommet for å bli uavhengig av hva reisebyråene eller de etablerte flyselskapene mener. Klarer ikke VIA å tilpasse seg markedet har de intet i markedet å gjøre, det samme gjelder de tradisjonelle flyselskapene.
 
Re: Lavprisfly ødelegger flytilbudet

Skal det være fritt marked så må mindretalle finne seg i at det er de som blir rammet eller betale mer for tjenestene.
 
Back
Top