Lavkostselskapene skummer fløten

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Lavkostselskapene skummer fløten

.. eller hva skal man si til dette? :drunk:

Mens Norwegians Low Fare-billett normalt koster 599 kroner fra Molde til Oslo (én vei) – det gjør den i hvert fall på alle andre datoer i november – så koster turen fredag og lørdag i cupfinalehelga 1549 kroner.

Romsdals Budstikke har også sjekket flyprisene hos SAS i cupfinalehelga. Deres laveste priser (SAS Go) ligger normalt på 799 kroner for strekningen mellom Molde og Oslo, og billetter til disse prisene er det fortsatt mulig å få kjøpt.

http://www.aftenposten.no/100Sport/...efen-haper-pa-Molde-i-cupfinalen-456403_1.snd

For ordens skyld vil jeg nevne at jeg ikke har noe imot at man tjener penger, men dette er et godt eksampel på 'skumme fløten'-prisingen til DY ..

Re: Lavkasteselskapene skummer fløten ..

Men er ikke dette ganske normalt på ganske mange produkter og tjenester at man priser etter etterspørsel? Jeg er i alle fall ganske komfortabel med dette.

Må jo si det som forundrer meg mest her, er at SAS ikke gjør det?

Det er interessant og se hvordan dette gjøres forskjellig hos de to selskapene.
Jeg kjøper billetter når de er på salg og har lagt merke til at Norwegian ofte har salg på alle billetter utenom fredag ettermiddag og mandag morgen.
Når SAS kjører tilbud har de også i stor grad tilbud på både 1430 og 1700 fra Oslo på fredagene, som normalt er de dyreste billettene i uka.
Dette gjelder til Kristiansand.

Jeg tror Norwegian selger noen billetter bare fordi folk forventer at de er billigst uten å ha sjekket, fordi "sist jeg sjekket så var det sånn".

http://www.aftenposten.no/100Sport/...efen-haper-pa-Molde-i-cupfinalen-456403_1.snd

For ordens skyld vil jeg nevne at jeg ikke har noe imot at man tjener penger, men dette er et godt eksampel på 'skumme fløten'-prisingen til DY ..

"Skumme fløten" prising? Nei, dette er vel et utslag av økt (forventet) etterspørsel, noe som jeg har inntrykk av at alle flyselskaper som ønsker å tjene penger gjør. Jeg har da selv hørt representanter for andre selskaper revenue management avdelinger orientere om at man gjør manuelle tilpasninger i perioder med spesielle arrangementer, o.l.

Dette er mao et eksempel på revenue management, slik det fremstår for meg.

Lavkasteselskap - er det et nytt begrep?

Last edited:

Nettopp! En god revenue manager er ekspert på å skumme fløten. ;)

Fløteskumming betyr normalt sett noe annet enn ordinær prisdiskriminering, som dette er et eksempel på. Fløteskumming brukes normalt sett om tilfeller der enkeltaktører velger ut deler av markedet som de betjener, underkutter eksisterende aktører (som er aktive i hele markedet) på denne delen av markedet slik at lønnsomheten totalt sett for de som opererer i hele markedet blir redusert.

Dette er normalt sett noe man ser i markeder der det er et ønske om lik tilgang på tjenester i hele landet, men hvor det ikke påhviler nye aktører en forpliktelse til å opprettholde dette.

Last edited:

Vi priser våre produkter etter tilbud og etterspørsel og er overrasket over at SAS ikke gjør det samme i dette tilfellet. En ikke-sak etter mitt syn.

Re: Lavkasteselskapene skummer fløten

Eller når prisene spretter i været på sydendestinasjonene samtidig som skolene har ferie....

Beste hilsen Espen

Jeg tror Norwegian selger noen billetter bare fordi folk forventer at de er billigst uten å ha sjekket, fordi "sist jeg sjekket så var det sånn".

Akurat. Kjos har klart å skape en menighet, som tror at DY alltid er billigst.

Eg reiste en del tidligere til Manchester for å se fotballkamp, og der var det akkurat det samme, hver helg United skulle spille kamp så var prisen dobbelt så høg som ellers, og det var SAS. De må vel tjene penger på noen ruter ;)

Eg reiste en del tidligere til Manchester for å se fotballkamp, og der var det akkurat det samme, hver helg United skulle spille kamp så var prisen dobbelt så høg som ellers, og det var SAS. De må vel tjene penger på noen ruter ;)

Ja, det er naturligvis helt normalt og er ikke fløteskumming. Det er heller ikke særegent for DY, slik man kanskje kan få inntrykk av fra første post.

Fløteskumming betyr normalt sett noe annet enn ordinær prisdiskriminering, som dette er et eksempel på. Fløteskumming brukes normalt sett om tilfeller der enkeltaktører velger ut deler av markedet som de betjener, underkutter eksisterende aktører (som er aktive i hele markedet) på denne delen av markedet slik at lønnsomheten totalt sett for de som opererer i hele markedet blir redusert.

Dette er normalt sett noe man ser i markeder der det er et ønske om lik tilgang på tjenester i hele landet, men hvor det ikke påhviler nye aktører en forpliktelse til å opprettholde dette.

Her er det noe jeg ikke skjønner. Sier du at "skumme fløten-strategien" betyr å underkutte andre aktører? Jeg trodde at å skumme fløten var å betjene den delen av markedet som betalte mest for et ellers ganske likt produkt.

Her er det noe jeg ikke skjønner. Sier du at "skumme fløten-strategien" betyr å underkutte andre aktører? Jeg trodde at å skumme fløten var å betjene den delen av markedet som betalte mest for et ellers ganske likt produkt.

Jeg var kanskje litt upresis. Det jeg mener er at en aktør går inn i den mest profitable delen av markedet (og for å kapre kunder der må man enten sette en lavere pris eller tilby et bedre produkt enn den eksisterende aktøren), men lar være å betjene de mindre lønnsomme delene. Det førstnevnte går på bekostning av lønnsomheten til den aktøren som var der i utgangspunktet, og kan da resultere i at lønnsomheten totalt for denne aktøren blir lav om man skal fortsette med å betjene de mindre lønnsomme delene av markedet.

Forenklet kan man si at den aktøren som betjener hele markedet kryssubsidierer til en viss grad mellom de ulike segmentene i markedet, og det blir mindre overskudd å kryssubsidiere fra hvis en nykommer etablerer seg i den delen av markedet som man tjener penger på.

Ja hva skal man si om slikt? Jeg vet ihvertfall at hvis jeg hadde drevet flyselskap, så hadde jeg hatt høye priser der det var stor etterspørsel og betalingsvillighet. Som i tilfellet om Molde kom til Cupfinale. Jeg ville også hatt høye priser mandag morgen mellom Oslo og Bergen og lignende. Man driver jo kommersiell virksomhet.

Dette er en ikke sak.
Prising er styrt av etterspørsel.
Ikke akkurat unikt i noen bransjer.................

Dette er en ikke sak. Prising er styrt av etterspørsel. Ikke akkurat unikt i noen bransjer.................
Karene som styrer Pricing Unit i CRS heter "Retail Psychologists" og er flyselskapenes "Golden Boys", pä samme vis som Stock Exchange Traders er bankenes Golden Boys. En flink Retail Psychologist kan tjene mer enn konkurrentens, selv med samme produkt, fordi han har "föleren" sin mer finpusset og reagerer kvikkere när salgs-klikkene strömmer til, hva enn grunnen kan vaere : football-finale, Expo eller stor-kongress osv ...

Re: Lavkostselskapene skummer fløten

Dette er ikke mere enn normalt Revenue Management. Prisene er faktisk de samme som för, men de laveste klasser er rett og slett ikke tilgjenglig. Sa enkelt kan det vaere. Norwegian har en forventningsholdning som sier at de forventer a kunne selge sine tjenester (=seter) i höyre RBD's enn vannlig.

Sist ar har Norwegian satt opp en rekke ekstra-avganger. Dette er en annen mate a reagere pa ökt etterspörelse, men dette ogsa medförer ökte utgifter.

Back