Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Det bildet ser ikke bra ut... hva skyldes trykket, feriesesongen tidlig i gang? Trodde forøvrig problemet hadde løst seg selv siden det ikke er ledig time til pass før over sommeren

– Det har vært ampert og høyt volum, men det ble ikke fysisk. Vi er der og får forsterkninger av vektere så vi har kontroll på folkemengden, sier Meland.Han anbefaler reisende å legge inn mer tid, for å forsikre seg om at de kommer gjennom

Det er ikke rart det blir ampert om det er slik jeg opplevde en gang. Da plukket de ut passasjerer til enkelte flighter (kl. 07:50), men ikke andre som gikk tidligere (07:30), og det medfører jo bare at folk blir ytterligere forsinket. OSL burde i slike tilfeller organisert køen skikkelig ifht. flyavgang så pax ble sortert i kronologisk rekkefølge.

Det er jo også lett å anbefale folk å legge inn bedre tid sånn ut av det blå. Det er jo en del passasjerer som kommer som kommer i transfer, og som ikke har noe valg. :headbang

Og er det passautomater på utreise etter ombyggingen? Jeg synes ikke jeg så noen der når jeg gikk forbi sist. Det burde jo vært en effektivitetsforbedring å ha det, siden utreise ofte krever enda mindre kontroll enn innreise. (HEL har jo hatt dette i lang tid.)

Last edited:

Det er ikke rart det blir ampert om det er slik jeg opplevde en gang. Da plukket de ut passasjerer til enkelte flighter (kl. 07:50), men ikke andre som gikk tidligere (07:30), og det medfører jo bare at folk blir ytterligere forsinket. OSL burde i slike tilfeller organisert køen skikkelig ifht. flyavgang så pax ble sortert i kronologisk rekkefølge.

Enig. Det ble litt ampert i fjor når det var flere som forsøkte å snike i køen. Når det er slike kapasitetsutfordringer i passkontrollen må det enten organiseres mht flyavgang eller slik at det ikke er fysisk mulig å snike.

w

Beskriver vel igjen hvorfor vi som bor utenfor Oslo velger å fly via ARN/CPH...

Er jo helt natta på OSL!

Kim

Last edited:

Beskriver vel igjen hvorfor vi som bor utenfor Oslo velger å fly via ARN/CPH...

Er jo helt natta på OSL!

Kim

Jepp. Foretrekker selv å komme fra Non-Schengen via en annen europeisk flyplass. Og jeg bor i Osloområdet. Blir gjerne cdg eller ams.

Som Avinor så treffende beskriver det: Sykt digg! På tide å ta en sjekk på faktiske forhold før man reklamerer med dette tullballet av en flyplass..?

For snart 40 år siden hadde vi et fag på NTH kalt køteori. Der lærte vi matematikken bak kødannelse basert på ankomstrater, betjeningstid, betjeningsapparater og litt annet småsnusk. Alle disse er godt kjente parametre som kan benyttes til statistiske prediksjoner. Plugger man dette inn i et Kalmanfilter som korrigerer i sanntid, og tuner litt på settingen, så vil man kunne få ut troverdig køtid ned på minuttet langt tid i forkant. Men ikke minst kan man vite hvor mange apparater (politi...) som trengs til enhver tid for å opprettholde et gitt servicenivå.
Spørsmålet er: brukes denne helt grunnleggende kunnskapen av OSL, eller styres slikt av blåruss og "politifaglig kunnskap"?
Hilsen irritert ingeniør som har stått i den køen litt for ofte.

F
Spørsmålet er: brukes denne helt grunnleggende kunnskapen av OSL, eller styres slikt av blåruss og "politifaglig kunnskap"?

Som nevnt innledningsvis, politiet sier de har for få ressurser (på OSL) til å bemanne passkontrollen med nok folk.

Som nevnt innledningsvis, politiet sier de har for få ressurser (på OSL) til å bemanne passkontrollen med nok folk.

Ja, ressursmangelen er jo rimelig åpenbart. Men spørsmålet er om de har dataverktøy slik at de virkelig vet *hvordan* de tilgjengelige ressursene skal brukes? Når pauser kan planlegges og når alle mann må være på pumpene? Et slikt Kalmanfilter vil vite dette så snart flightene er satt opp, og basert på erfaringsdata vil den etter noe tids operasjon kunne gi gode prediksjoner.
Også til flyselskap hvor mye forsinkelser de må planlegge i venting på pax som sitter fast i kø.
Og to måneder i forkant til oss i transfer om vi (også denne gangen) bør satse på TRD-CPH-EWR istedet for TRD-OSL-EWR.
Ikke minst vil man ha noe å slå i bordet med til politikerene: får jeg ikke 6 mann ekstra 29 August 2017, så står køene helt til enden av kjøpesenterrekka.

PS: 29/8/2017 er forresten ikke helt tilfeldig plukket ut, men basert på tidligere Hajj-erfaring. For all del unngå utreise OSL non-Schengen denne ettermiddagen.

Ankom OSL ca kl 17 på lørdag og så dette kaoset ovenfra. Skapte nesten litt trøbbel på ankomst også siden alle stoppet opp for å se på kaoset og ta bilder. Det som slo meg var at jeg ikke kunne se noe som lignet på koordinering av køen. Ingen ansatte eller sperrebånd for å holde orden, alt var bare en stor klump med folk som så ganske irriterte og lei ut.

Personlig synes jeg Avinor burde hatt en stor tavle før passkontrollen som viste antall sluser åpne og estimert ventetid. Samme data med tilhørende historikk burde vært publisert åpent på nettet. Selvsagt med kontaktinfo til ansvarlige ledere i polititet dersom noen ønsker å klage... ;)

Ja, ressursmangelen er jo rimelig åpenbart. Men spørsmålet er om de har dataverktøy slik at de virkelig vet *hvordan* de tilgjengelige ressursene skal brukes? Når pauser kan planlegges og når alle mann må være på pumpene? Et slikt Kalmanfilter vil vite dette så snart flightene er satt opp, og basert på erfaringsdata vil den etter noe tids operasjon kunne gi gode prediksjoner.
Også til flyselskap hvor mye forsinkelser de må planlegge i venting på pax som sitter fast i kø.
Og to måneder i forkant til oss i transfer om vi (også denne gangen) bør satse på TRD-CPH-EWR istedet for TRD-OSL-EWR.
Ikke minst vil man ha noe å slå i bordet med til politikerene: får jeg ikke 6 mann ekstra 29 August 2017, så står køene helt til enden av kjøpesenterrekka.

PS: 29/8/2017 er forresten ikke helt tilfeldig plukket ut, men basert på tidligere Hajj-erfaring. For all del unngå utreise OSL non-Schengen denne ettermiddagen.
Vet ikke om du har sett køen inn til non Schengen på CPH men det er ofte like ille som på OSL...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

De små grå begynte å jobbe hardt her er sekund... Hvor vanskelig ville det vært å lage et system hvor man scannet boardingkortet og fikk tildelt en kølapp til passkontrollen basert på tid til avgang? Kunne umulig vært komplisert å skru sammen.

Men spørsmålet er om de har dataverktøy slik at de virkelig vet *hvordan* de tilgjengelige ressursene skal brukes? Når pauser kan planlegges og når alle mann må være på pumpene?
OSL har rimelig god kontroll på menneskeflyten over alt på OSL (de har faktisk mye statistikk og verktøy for å planlegge det), se på sikkerhetskontrollen, der har de virkelig fått god kontroll på flyten store deler av døgnet. Men OSL er jo like fortvilet som de reisende over dette problemet.

Og så har man de dagene der alt går på tverke, med syke fly og syke folk. Da blir det køer, og det havner i avisen. Husk at vi sjelden ser alle de dagene det faktisk funker (jeg forsvarer ikke passkontrollen på OSL, men det er ikke galematias 24/7/365)

OSL har rimelig god kontroll på menneskeflyten over alt på OSL (de har faktisk mye statistikk og verktøy for å planlegge det), se på sikkerhetskontrollen, der har de virkelig fått god kontroll på flyten store deler av døgnet. Men OSL er jo like fortvilet som de reisende over dette problemet.

Og så har man de dagene der alt går på tverke, med syke fly og syke folk. Da blir det køer, og det havner i avisen. Husk at vi sjelden ser alle de dagene det faktisk funker (jeg forsvarer ikke passkontrollen på OSL, men det er ikke galematias 24/7/365)
Enig. Sikkerhetskontrollen på OSL er noe av det bedre jeg har sett i verden faktisk. Tror mange har noe å lære der. Selv på slow track er det i en del tilfeller raskere enn fast track.

Uff og uff. Det finnes jo køer mange steder i verden, men det burde jo være mulig å ordne dette. Et annet problem er at nordmenn ikke er vant til slike køer, dette er langt fra dagligdags kost for mange. Man kan aldri gardere seg helt mot for stor pågang, men svaret fra flyselskaper og flyplasser om å møte så tidlig det trengs er arrogant. Man kan ikke vite hvordan det skal være, og f.eks. tre-fire timer før avgang er urimelig tidlig.

Det finnes 1 løsning som er like enkel som den er genial. Privatister hele grensekontrollen. Da kan OSL kjøpe inn tjenesten, og få like god kontroll som de har i sikkerhetskontrollen. Det er ingen grunn til at det skal være offentlige tjenestemenn som sitter i den bua. Det kan godt være en offentlig tjenestemann som sitter på et avlukke og tar alle de sakene/personene som ikke kommer igjennom uten litt ekstra kontroll.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Det finnes 1 løsning som er like enkel som den er genial. Privatister hele grensekontrollen. Da kan OSL kjøpe inn tjenesten, og få like god kontroll som de har i sikkerhetskontrollen. Det er ingen grunn til at det skal være offentlige tjenestemenn som sitter i den bua. Det kan godt være en offentlig tjenestemann som sitter på et avlukke og tar alle de sakene/personene som ikke kommer igjennom uten litt ekstra kontroll.

Alyernativt atP olitiet selger tjenesten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Selvfølgelig, men da har de nok andre krav til tilgjengelighet og SLA enn det som finnes i dag. Er ikke Avinor fornøyd så blir det andre som leverer tjenesten.

Kjenner litt til køhåndtering og problemet på OSL blir ikke løst av analyseverktøy. Skal man unngå at kø avler kø må man ha nok bemanning på riktig tid. På OSL er det ganske klart at de ikke har nok folk. Da blir scheduelling underordnet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo er en del gode grunner til at det er offentlige tjenestemenn i grensekontrollen. De forvalter faktisk flere lover på vegne av staten. Selv ikke i USA er dette noe tema.

Back