– Det har vært ampert og høyt volum, men det ble ikke fysisk. Vi er der og får forsterkninger av vektere så vi har kontroll på folkemengden, sier Meland.Han anbefaler reisende å legge inn mer tid, for å forsikre seg om at de kommer gjennom
Det er ikke rart det blir ampert om det er slik jeg opplevde en gang. Da plukket de ut passasjerer til enkelte flighter (kl. 07:50), men ikke andre som gikk tidligere (07:30), og det medfører jo bare at folk blir ytterligere forsinket. OSL burde i slike tilfeller organisert køen skikkelig ifht. flyavgang så pax ble sortert i kronologisk rekkefølge.
Beskriver vel igjen hvorfor vi som bor utenfor Oslo velger å fly via ARN/CPH...
Er jo helt natta på OSL!
Kim
F
Spørsmålet er: brukes denne helt grunnleggende kunnskapen av OSL, eller styres slikt av blåruss og "politifaglig kunnskap"?
Som nevnt innledningsvis, politiet sier de har for få ressurser (på OSL) til å bemanne passkontrollen med nok folk.
Vet ikke om du har sett køen inn til non Schengen på CPH men det er ofte like ille som på OSL...Ja, ressursmangelen er jo rimelig åpenbart. Men spørsmålet er om de har dataverktøy slik at de virkelig vet *hvordan* de tilgjengelige ressursene skal brukes? Når pauser kan planlegges og når alle mann må være på pumpene? Et slikt Kalmanfilter vil vite dette så snart flightene er satt opp, og basert på erfaringsdata vil den etter noe tids operasjon kunne gi gode prediksjoner.
Også til flyselskap hvor mye forsinkelser de må planlegge i venting på pax som sitter fast i kø.
Og to måneder i forkant til oss i transfer om vi (også denne gangen) bør satse på TRD-CPH-EWR istedet for TRD-OSL-EWR.
Ikke minst vil man ha noe å slå i bordet med til politikerene: får jeg ikke 6 mann ekstra 29 August 2017, så står køene helt til enden av kjøpesenterrekka.
PS: 29/8/2017 er forresten ikke helt tilfeldig plukket ut, men basert på tidligere Hajj-erfaring. For all del unngå utreise OSL non-Schengen denne ettermiddagen.
OSL har rimelig god kontroll på menneskeflyten over alt på OSL (de har faktisk mye statistikk og verktøy for å planlegge det), se på sikkerhetskontrollen, der har de virkelig fått god kontroll på flyten store deler av døgnet. Men OSL er jo like fortvilet som de reisende over dette problemet.Men spørsmålet er om de har dataverktøy slik at de virkelig vet *hvordan* de tilgjengelige ressursene skal brukes? Når pauser kan planlegges og når alle mann må være på pumpene?
Enig. Sikkerhetskontrollen på OSL er noe av det bedre jeg har sett i verden faktisk. Tror mange har noe å lære der. Selv på slow track er det i en del tilfeller raskere enn fast track.OSL har rimelig god kontroll på menneskeflyten over alt på OSL (de har faktisk mye statistikk og verktøy for å planlegge det), se på sikkerhetskontrollen, der har de virkelig fått god kontroll på flyten store deler av døgnet. Men OSL er jo like fortvilet som de reisende over dette problemet.
Og så har man de dagene der alt går på tverke, med syke fly og syke folk. Da blir det køer, og det havner i avisen. Husk at vi sjelden ser alle de dagene det faktisk funker (jeg forsvarer ikke passkontrollen på OSL, men det er ikke galematias 24/7/365)
Det finnes 1 løsning som er like enkel som den er genial. Privatister hele grensekontrollen. Da kan OSL kjøpe inn tjenesten, og få like god kontroll som de har i sikkerhetskontrollen. Det er ingen grunn til at det skal være offentlige tjenestemenn som sitter i den bua. Det kan godt være en offentlig tjenestemann som sitter på et avlukke og tar alle de sakene/personene som ikke kommer igjennom uten litt ekstra kontroll.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Jo er en del gode grunner til at det er offentlige tjenestemenn i grensekontrollen. De forvalter faktisk flere lover på vegne av staten. Selv ikke i USA er dette noe tema.Det finnes 1 løsning som er like enkel som den er genial. Privatister hele grensekontrollen. Da kan OSL kjøpe inn tjenesten, og få like god kontroll som de har i sikkerhetskontrollen. Det er ingen grunn til at det skal være offentlige tjenestemenn som sitter i den bua. Det kan godt være en offentlig tjenestemann som sitter på et avlukke og tar alle de sakene/personene som ikke kommer igjennom uten litt ekstra kontroll.
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.